عصر بازار

دریافت مالیات از همه نهادها مشکل منابع درآمدی کشور را رفع می کند

عصر اعتبار- در حالی که در مسابقات اپراتورها مشترکان عادی با بازیکنان حرفه‌ای برای رسیدن به جوایز رقابت نابرابر دارند، از نظر شرعی تحریک جامعه با مبلغ کم برای یک جایزه بزرگ و اعطای جایزه از پولی که جمع می‌شود محل اشکال است.

دریافت مالیات از همه نهادها مشکل منابع درآمدی کشور را رفع می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدقلی یوسفی افزود: دولت باید از همه امکانات برای تامین منابع مالی لازم استفاده کند که یکی از این مولفه ها، کاهش هزینه ها و اخذ مالیات از همه فعالیت های اقتصادی است.
    وی گفت: هر فعالیتی در کشور صرف نظر از اینکه از منابع عمومی استفاده کند یا اهداف آن برای عام باشد، هزینه هایی برای دولت دارد. بنابراین همه نهادها باید در تامین هزینه های دولت مشارکت کنند.
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) افزود: دولت باید با سیاست های خود به فعالیت ها رونق بخشد؛ بنابراین همه دستگاه ها و نهادها که به نوعی در حال فعالیت اقتصادی اند، باید با مشارکت در پرداخت مالیات، دولت را یاری دهند.
    وی تصریح کرد: بودجه جاری کشور باید از محل وصول مالیات ها و بستن راه فرار مالیاتی تامین شود و در این زمینه نباید برای هیچ نهاد و سازمانی تبعیض قائل شویم.
    این تحلیلگر اقتصادی گفت: البته افزایش سهم مالیات تا 40 درصد در پایان سال 1393 حکایت از آن دارد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، دولت تدبیر و امید با تکیه بر درآمدهای مالیاتی، بخش بیشتری از مسیر اقتصادی خود را از این راه تامین کرده و اتکای بودجه به نفت را کاهش داده است.
    وی اضافه کرد: روند سهم مالیات در تامین مالی مخارج دولت نشان می دهد سهم مالیات در تامین مالی مخارج تا اندازه زیادی فارغ از نوسان در رشد درآمدهای مالیاتی بوده است.
    به گفته وی، دولت ها برای تامین مالی مخارج خود همواره تلاش کرده اند سهم درآمدهای مالیاتی را بهبود بخشند و هر دولت که برای تامین مالی خود به مالیات ستانی از اقتصاد داخلی نیازمند باشد، نگرانی بیشتری نیز نسبت به عملکرد و میزان تولید اقتصادی دارد.
    این کارشناس اقتصادی، گام موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی را افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی عنوان کرد و افزود: اتکا به مالیات تنها راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی است و راهی جز آن نداریم.
    این استاد دانشگاه ثروت نفت را متعلق به نسل های آینده دانست و افزود: سال های متمادی است که دولت ها بودجه خود را با اتکا به درآمدهای نفتی تنظیم می کنند و وابستگی به نفت به معضلی ساختاری در اقتصاد ایران تبدیل شده است.
    وی ادامه داد: استقلال مالی دولت از عملکرد اقتصاد داخلی، حساسیت آن را نسبت به تقویت امر تولید و روند رشد و توسعه اقتصادی و در نتیجه ایجاد پایه مالیاتی گسترده تر، کمتر می کند.
    در سال 1393، درآمدهای مالیاتی با رشد 44 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 710 هزار میلیارد ریال رسید.
    در بودجه سال 1393 نزدیک به 40 درصد مخارج دولت از طریق درآمدهای مالیاتی تامین مالی شد. این سهم، در یک دهه گذشته با افزایش قابل توجهی روبرو بوده و از نزدیک به 25 درصد به بالای 40 درصد رسیده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو