عصر بازار

با حضور معاون وزیر اقتصاد و دارایی

اولین نشست رسمی بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا

عصر اعتبار- بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا موسوم (AIIB)، روز شنبه اولین نشست رسمی خود را که معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز در آن شرکت داشت، با سخنان رئیس جمهور چین برگزار کرد.

اولین نشست رسمی بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای هیات موسس این بانک است که «محمد خزایی» معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران به نمایندگی از کشورمان در گشایش اولین نشست رسمی این بانک حضور دارد.
    بر اساس اعلامیه صادره از سوی وزارت دارایی چین، پس از اولین نشست هیات رئیسه و هیات مدیره که امروز برگزار شد، اجلاس سالانه این بانک نیز پنج ماه دیگر در پایتخت چین و سالهای بعد در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.
    این بانک تاکنون 57 عضو رسمی دارد و سرمایه آن نیز بالغ بر 100 میلیارد دلار اعلام شده است.
    در جریان نشست امروز «لو جی وی» وزیر دارایی چین به عنوان رئیس شورای بانک و «جین لی چون» از مسئولان سابق بانک های چین به عنوان رئیس این بانک انتخاب شدند.
    این بانک بر اساس برنامه ریزی ها قرار است همکاری های فشرده ای با بانک جهانی و بانک توسعه آسیا داشته باشد که البته هر دو تحت کنترل آمریکا و ژاپن هستند؛ دو کشوری که به بانک سرمایه گذاری چین ملحق نشده اند.
    «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین اکتبر (مهر - آبان) سال 2013 در جریان دیدار از اندونزی طرح تاسیس بانک را پیشنهاد کرد و یک سال بعد از آن 21 کشور آسیایی اساسنامه اولیه بانک را به صورت یک تفاهمنامه تنظیم و امضا کردند.
    وی امروز در سخنان خود، برگزاری اولین نشست رسمی این بانک را لحظه ای تاریخی توصیف کرد.
    او گفت که این کشور و بانک مذکور نقش مهمی به عنوان یک اعطا کننده وام در اختیار خواهند داشت و چین برای تحقق این هدف تمامی تلاش خود را بکار خواهد گرفت.
    بر اساس اعلام قبلی دست اندرکاران این بانک، قرار است که اولین موارد اعطای وام آن در ارتباط با طرح های جاده ابریشم در سه ماهه اول سال جاری میلادی در اختیار اعضا قرار گیرد.
    به نظر می رسد که چین در کنار ایده احیای جاده ابریشم دریایی و زمینی، این بانک را نیز راه اندازی کرده است تا همزمان طرح های مربوط به جاده ابریشم با وام های بانک تکمیل و اجرایی شود.
    هدف دیگر ایجاد بانک، تقویت زیرساخت ها و اجرای طرح های زیربنایی با کمک های مالی آن در کشورهای مختلف قاره آسیا و افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری آنها محسوب می شود.
    این بانک نهاد توسعه چندجانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه اجرای طرح های مختلف بخصوص پروژه های زیربنایی در اقصی نقاط قاره آسیا و بعضا در برخی از کشورهای غیرآسیایی اختصاص داده خواهد شد.
    قرار است تا سال 2030 سرمایه این بانک به 730 میلیارد دلار افزایش یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو