عصر بازار

گزارشی از وضعیت بازار‌ها:

رکوردزنی دلار در مدار منفی

عصر اعتبار- هر دلار آمریکا در بازار ارز با افت ۴۵ تومانی به قیمت ۳۵۹۵ تومان معامله می‌شد. به این ترتیب، با عبور دلار از کف ۳۶۰۰ تومانی بازگشت به نرخ‌های اوایل آذر را شاهد هستیم. افت ۴۵ تومانی (بیش از ۱.۲ درصدی) نرخ دلار نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته، بیشترین روزانه از ۱۵ فرودین و همزمان با انتشار بیانیه لوزان بود. تفاهم سیاسی لوزان در آن دوره افت شدید نرخ دلار را به دنبال داشت، در شرایط کنونی نیز اجرای برجام فشار روانی را بر نرخ دلار افزیش داده است.

رکوردزنی دلار در مدار منفی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، هر دلار آمریکا در بازار ارز با افت 45 تومانی به قیمت 3595 تومان معامله می‌شد. به این ترتیب، با عبور دلار از کف 3600 تومانی بازگشت به نرخ‌های اوایل آذر را شاهد هستیم. افت 45 تومانی (بیش از 1.2 درصدی) نرخ دلار نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته، بیشترین روزانه از 15 فرودین و همزمان با انتشار بیانیه لوزان بود. تفاهم سیاسی لوزان در آن دوره افت شدید نرخ دلار را به دنبال داشت، در شرایط کنونی نیز اجرای برجام فشار روانی را بر نرخ دلار افزیش داده است.

    مقدار معاملات نقدی بسیار اندک بازار ارز و فشارهای مقطعی فروش نشانه‌ای از هراس موجود در بازار ارز بود. با وجود افت نرخ دلار در فروردین شاهد بازگشت نرخ دلار به تدریج و با گذر زمان بودیم. بر اساس عقیده کار‌شناسان ریزش نرخ دلار دور از انتظار است و نباید انتظار افت شدید نرخ را در بازار ارز داشت. بر این اساس، در ادامه معاملات انتظار می‌رود با تخلیه هیجانات ناشی از این موضوع، معامله‌گرانی که در حالت انتظاری برای کف‌سازی نهایی نرخ دلار هستند به تدریج به بازار بازگردند.

    باید به این موضوع توجه داشت که ریزش شدید نرخ دلار در شرایط افت شدید قیمت‌های جهانی کالا به شدت به صنایع داخلی به خصوص شرکت‌های با بازار فروش صادراتی ضربه خواهد زد و در شرایط نزول شدید قیمت نفت و دیگر کالا‌ها به نظر می‌رسد که نرخ پایین دلار مدنظر تیم اقتصادی دولت نباشد.

    در بازار سکه نیز با وجود افت اندک قیمت در روز جمعه در پایان معاملات این روز و پیش از تعطیلی پایان هفته بازار جهانی، قیمت اونس در سطحی برابر با معاملات روز پنج‌شنبه بسته شد. در شرایط ثبات قیمت اونس، ریزش نرخ دلار افت بیش از 9 هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. در شرایط کنونی، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا در بازار جهانی با ریزش بازارهای سهام و وضعیت نامناسب اقتصادهای جهانی احتمال افت بیشتر قیمت طلا را کاهش می‌دهد. با وجود روند نزولی نرخ دلار، احتمال ریزش شدید این ارز اثرگذار بر قیمت سکه نیز کاهش یافته است.

    شاخص کل بورس تهران نیز در روز گذشته با رشد 1344 واحدی (معادل 2.1درصدی) به عدد 64 هزار و 861 واحد رسید و بیشترین رشد روزانه از 22 تیر روز قبل از توافق هسته‌ای را ثبت کرد. خوشبینی به بهبود وضعیت اقتصادی با گشایش‌های بین‌المللی هجوم حقیقی‌ها به بازار سهام را به دنبال داشته است. ادامه رشد قیمت سهام با توجه به صف‌های خرید دور از انتظار نیست با این حال، انتظار می‌رود که با رشد قیمتی سهام عرضه سنگین حقوقی‌ها و همچنین شناسایی سود از سوی دیگر معامله‌گران بازار تا حدودی زیادی به تقاضای موجود پاسخگو باشد و هیجانی که امروز در معاملات وجود داشت را تا حدود زیادی تخلیه کند.

    مشابه این حالت را در زمان توافق هسته‌ای و همچنین انتشار بیانیه لوزان نیز شاهد بودیم. از طرفی افت قیمت سهام با وجود افزایش عرضه‌ها دور از انتظار است و به نظر می‌رسد با توجه به ارزش بالای معاملات در روزهای آینده اصلاح قیمتی سهام را شاهد باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو