عصر بازار

روزی که دلار به کانال ۳۵۰۰ عقبگرد کرد

گزارش میدانی از بازار ارز در روز آغاز برجام

عصر اعتبار- بعد از مدت‌ها روز آغاز اجرای برجام فرارسید، روزی که اولین تاثیر آن کاهش ارزش دلار و بازگشت نرخ این ارز به یک قدمی کانال ارزشی ۳۵۰۰ تومان بود و در نهایت ارزش هر قطعه سکه تمام بهار را در بازاری که بیشتر افراد فروشنده‌اند با کاهش ۱۰ هزار تومانی روبرو کرده است.

گزارش میدانی از بازار ارز در روز آغاز برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در پی آغاز اجرای برجام پیش بینی می‌شد که بازارها به خصوص بازار طلا، سکه و ارز دچار تغییر تحول شود، که به نظر می‌رسد چنین شد. زیرا در بعد از ظهر روزجاری(16 ژانویه) نرخ دلار آمریکا که هفته‌ها از کانال 3500 تومان خداحافظی کرده بود و در طول 12 روز در کانال ارزشی 3700 تومان جولان می‌داد، به  کانال 3500 تومان بازگشت و ارزش فعلی فروش دلار آمریکا در حدود 3590 تومان متغیر شد و حتی در لحظاتی بعد به 3580 تومان رسید.

    بازار ارز روزجاری حال و هوای دیگری به خود گرفته بود و این بازار نسبت به روزهای گذشته شاهد تعداد بیشتری دلال بود و از سوی دیگر صرافان تنبلی گذشته خود مبنی بر عدم تغییر نرخ تابلوهای قیمت را به دست فراموشی سپرده‌اند و به لحظه ارزش انواع ارز را به روز می کنند.

    در بازار امروز آنچنان متقاضی وجود ندارد و اکثر افرادی که به بازار آمده‌اند فروشنده‌اند، فروشندگانی که عمده ارزهای آنها در هم امارات است، در بازار ارز ایران درهم تنها برای دو مقصود سفرهای تفریحی و واردات برخی کالاها از مبدا امارات همچون خودرو‌های اتحادیه اروپا و محصولات الکترونیکی مورد مصرف قرار می‌گیرد که در شرایط فعلی احساس می‌شود فروشندگان درهم مصرف‌کنندگان خانگی هستند، زیرا واردکنندگان به هر قیمتی که ارز را خریداری کنند به همان نسبت کالای خود را قیمت‌گذاری خواهند کرد و ترسی از ضررو زیان تغییر قیمت ارز در بازار ندارند که این رویه کاملا عکس رویه مصرف‌کنندگان خانگی ارز است.

    همچون روزهای گذشته و تنها زمان‌هایی که نیروهای انتظامی در بازار ارز حضور دارند، دلالان به معاملات صوری خود می‌پردازند، معاملاتی که در طول روزجاری دور دور فروشندگان بود و عمده بازار به یکباره فروشنده شده‌اند.

    در کنار بازار ارز بازار سکه و اسکناس به سکوت خاصی فرو رفته بود و تنها دلالان آن سر و صدایی برای بازار گرمی به پا کرده بودند که در نهایت تاثیری بر رخوت این بازار نداشت.

    برخلاف بازار میدان فردوسی تهران در بازار سبزه میدان در کنار عرضه بیش از حد انواع ارز به ویژه درهم خریداران خانگی سکه‌های خود به ویژه سکه‌های تمام بهار را برای فروش به بازار آورده‌اند و در محدوده ارزشی 915 تومان به فروش می‌رسانند و این در حالی است که ارزش سکه تمام در سطح بازار در حدود 925 هزار تا 930 تومان است. البته این نرخ در حالی بیان می‌شود که نرخ رسمی اتحادیه در حدود 921 هزار تومان است و متقاضیان خانگی سکه تمام بهار دست خالی از بازار خارج می‌شوند، زیرا در بازار فردوسی و سبزه میدان اندک صرافانی حاضر به فروش سکه تمام بهار به مشتریان عادی هستند.

    در کنار این‌ها اما اندک افراید هستند که حتی حوصله نگاه به ویترین مغازه‌های طلا فروشی را داشته باشد و می توان گفت که بازار مصنوعات طلا کاملا در رخوت فرو رفته و کمتر کسی برای دیدن این بازار از خانه خود خارج شده است، در زمان کاهش ارزش طلا برخی افراد برای فروش طلای قدیمی خود به بازار می‌آمدند اما در روزجاری به جرات می‌توان گفت هیچ کس برای فروش یا معاوضه مصنوعات طلای خود به بازار نیامده است.

    نکته قابل توجه در بازار روز جاری بر آن است که با وجود پیش بینی کارشناسان بازار ارز کمتر فردی به عنوان خریدار در این بازار ورود کرده تا در قیمت‌های کاهش یافته خریدی انجام دهد تا در چند روز آینده که به گفته کارشناسان روند صعودی دلار آغاز می‌شود سودی به همراه داشته باشد، این رویه نشان از آن دارد که دلالان در فضای فعلی تنها به فکر سودهای لحظه‌ای خود بوده و برای آینده تصمیم نگرفته‌اند یا می‌توان اینگونه بیان کرد که دلالان بدون توجه به مسائل اقتصادی همچون کاهش قیمت نفت امید به ارزانی بیشتر دلار و انواع ارز در بازار آزاد دارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو