عصر بازار

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی تشریح کرد؛

آثار اجرایی شدن برجام در نظام بانکی کشور

عصر اعتبار- مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای کلان اجرای برجام در بانکداری ایران از لغو تحریم های بانکی اروپا و تحریم های ثانویه آمریکا خبر داد.

آثار اجرایی شدن برجام در نظام بانکی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حسین یعقوبی میاب با اشاره به از سرگیری حمایت‌های مالی از جمله کمک مالی و وام های ترجیحی به دولت ایران گفت: کمک مالی و وام های ترجیحی به این صورت است که موسسات بین المللی می توانند نسبت به ارایه وام های توسعه ای برای تامین مالی پروژه های عمرانی کشور در چارچوب ضوابط متعارف بین‌المللی اقدام کنند.
    وی افزود: با اجرایی شدن برجام  تمام تحریم‌‌های مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو‌ و دسترسی به منابع ارزی ایران در تمام کشورها و امکان نقل و انتقال آنها میسر خواهد شد؛ ضمن آنکه تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها از جمله بانک ها و موسسات مالی ایرانی، بانک مرکزی و افرادی که از لیست‌های تحریم خارج شده‌اند، آزاد و در اختیار ایران قرار می گیرد.
    مدیرکل بین‌الملل بانک‌مرکزی، با بیان اینکه در شرایط بعد از اجرای برجام  نقل و انتقال منابع بین اشخاص حقیقی، حقوقی خارجی و ایرانی مجاز می‌شود، اضافه کرد: مشارکت و روابط کارگزاری بانکی فیمابین بانک‌های ایرانی و خارجی گسترش می یابد و فعالیت‌های متعارف بانکی همچون گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانت‌نامه بانکی انجام می شود.

     

    وی از جمله دستاوردهای شرایط بعد از اجرای برجام را کاهش هزینه عملیات ارزی و به تبع آن کاهش هزینه کالاهای وارداتی دانست و تاکید کرد: شعب بانکی، شرکت های تابعه یا دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور امکان افتتاح خواهند شد و بانک‌های خارجی در منطقه اصلی و مناطق آزاد ایران نیز متقابلاً مجاز به این نوع فعالیت ها می شوند.
    مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی مجاز شدن ارایه خدمات پیام‌رسانی مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله سویفت را از دستاوردهای مهم بعد از برجام برای نظام بانکی عنوان کرد و گفت: بر این اساس تمام خدمات مرتبط امور مالی و بانکی شامل کمک‌های فنی، آموزشی، بیمه، بیمه اتکایی، حمل‌ونقل، واسطه‌گری و هر گونه خدماتی که به طور متعارف برای انجام این فعالیت‌ها لازم است، برای نظام بانکی مهیا خواهد شد.
    یعقوبی با بیان اینکه تحریم‌‌های مرتبط با خرید، پذیره‌نویسی یا تسهیل انتشار دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی لغو می شود ، افزود: همچنین تحریم‌های مرتبط با طلا و دیگر فلزات گرانبها و خدمات مرتبط با آنها لغو خواهد شد.
    این مسئول بانک مرکزی‌ لغو تحریم‌های ثانویه آمریکا  و آزاد شدن خرید و فروش اسکناس این کشور به دولت ایران را با اجرایی شدن برجام امکان‌پذیر خواند و تصریح کرد: ‌البته باید یادآور شد که با رفع یا تعلیق تحریم‌های امریکا بعد از اجرای برجام، اشخاص و موسسات مالی آمریکایی نمی‌توانند با اشخاص ایرانی همکاری کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو