عصر بازار

آغاز ماراتن شرکتهای بین المللی برای ورود به بازار ایران

عصر اعتبار- شرکتهای چندملیتی در مواجهه با کندی اقتصاد جهانی، ماه‌هاست منتظر برداشته شدن تحریمهای بین المللی برای ورود به ایران هستند و اکنون که اجرای توافق هسته ای به طور رسمی اعلام شده و تحریمها علیه تهران برداشته شده اند، انتظار طولانی آنها برای ورود به بزرگترین بازار بسته دنیا به پایان رسیده است.

آغاز ماراتن شرکتهای بین المللی برای ورود به بازار ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پس از یک دهه محدود شدن دسترسی به دنیای خارج، بسیاری از بخشهای اقتصاد ایران از جمله صنعت نفت و گاز، راه آهن و ایرلاینها به تجهیزات جدید نیاز دارند. بعلاوه 80 میلیون مصرف کننده ایرانی مشتاق هستند خودرو و کالاهای جدید دیگر را خریداری کنند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، با انتشار گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به تعهدات هسته ای را تایید کرد، همان طور که انتظار می‌رود گشایش آغاز شده است.

    از زمانی که توافق هسته ای جامع در ژوییه سال گذشته امضا شد، هیات‌هایی از مقامات دولتی و مدیران تجاری آلمان، فرانسه و ایتالیا برای مهیا کردن زمینه بازگشت و پس کردن بخشی از سهم بازارشان از رقیبانی مانند چین و ترکیه یا کشورهایی مانند روسیه و ژاپن که روابط دوستانه با ایران را حفظ کردند، به تهران سفر کرده اند.

    فدراسیون تجارت خارجی بی جی ای آلمان بر این باور است که این کشور زمان دشواری را برای پس گرفتن جایگاه سابق خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران دارد زیرا شرکتهای چینی در زمان تحریمها موفق شدند جای رقیبان آلمانی خود را تصاحب کنند.

    ژانگ مینگ، معاون وزیر خارجه چین که بزرگترین خریدار نفت ایران است، در جریان یک دیدار اخیر اظهار کرده بود: پکن قصد دارد پتانسیل همکاری با تهران در بخش تولید و ساخت زیرساخت را به طور کامل مورد بهره برداری قرار دهد.

    شرکتهای آمریکایی مانند بویینگ و جنرال الکتریک هم علاقمند به فرصتهای تجاری موجود در ایران هستند اما این حقیقت که واشنگتن به مدت 35 سال روابط دیپلماتیک با تهران نداشته و بعضی از تحریمها را همچنان حفظ کرده، دست و پای آنها را بسته است.

    در این بین ایران هم بدنبال استفاده از شرکتهای خارجی برای کمک به مدرنیزه کردن زیرساخت کشور است که به دلیل دسترسی نداشتن به دنیای خارج در یک دهه گذشته، فناوری و سرمایه گذاری لازم را دریافت نکرده است. همچنین ازسرگیری تجارت به اقتصاد ایران که با نرخ تورم و بیکاری بالا روبروست کمک خواهد کرد رونق بگیرد.

    صنعت نفت همچنان جذاب است

    سقوط قیمت هر بشکه نفت به پایین 30 دلار که تا حدودی به دلیل انتظار سرمایه گذاران برای بازگشت نفت ایران به بازارها بوده است، خبر خوبی برای تهران نیست با اینهمه صنعت انرژی ایران که چهارمین ذخایر نفتی بزرگ جهان را در اختیار دارد، همچنان برای شرکتهای خارجی جذاب بوده و تهران بدنبال جذب 25 میلیارد دلار سرمایه در بخشهای نفت و گاز است.

    وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا اعلام کرده است بخشهای زیرساخت و انرژی ایران بهترین فرصتهای سرمایه گذاری را برای شرکتهای ما دارند.

    روسیه که روابط نزدیکش با ایران را حفظ کرده، در رقابت برتری داشته و مایل است برای افزایش گردش تجاری سالانه با ایران از 1.6 میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار، پول خرج کند.

    ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جریان سفری که ماه نوامبر به تهران داشت، پنج میلیارد دلار خط اعتبار برای ایران گشود.

    روسیه اخیرا موشکهای زمین به هوای دوربرد اس 300 را به تهران فروخته و شرکت راه آهن دولتی این کشور بدنبال برقی کردن راه آهن ایران است. غول گازی روسی گازپروم و شرکت نفتی لوک اویل نه تنها به دنبال فرصتهای تولید بوده بلکه تمایل دارند در بخش ذخیره و حمل و نقل انرژی هم حضور داشته باشند.

    بعضی از شرکتهای نفتی غربی مانند توتال فرانسه و انی ایتالیا بدنبال قراردادهای سرمایه گذاری مشترک هستند که در قراردادهای مذکور سهم عمده متعلق به شرکای ایرانی خواهد بود.

    بازارهای پرسود

    صنعت خودرو هم با توجه به نرخ پایین مالکیت خودرو در ایران که 100 خودرو به ازای هر هزار نفر است، بخش جذابی به شمار می‌رود.

    به گفته مقامات کشور، شرکت رنوی فرانسه در حال حاضر سرگرم مذاکره برای داشتن سهم کوچکی در شرکت خودروسازی پارس خودرو است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو