عصر بازار

از سوی بانک مرکزی

موارد ۷ گانه گشایش اعتبار اسنادی در پسابرجام ابلاغ شد

عصر اعتبار- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌ در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) طی بخشنامه ای موارد۷ گانه ای را به ‌منظور گشایش اعتبار اسنادی و ثبت وصولی (بروات) اسنادی به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

موارد ۷ گانه گشایش اعتبار اسنادی در پسابرجام ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این بخشنامه آمده است :
    نظر به اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مرحله اجرا درآمده‌ است، لذا مقتضی است به ‌منظور گشایش اعتبار اسنادی و ثبت وصولی (بروات) اسنادی با رعایت موارد ذیل و مراعات کردن مقررات ارزی اقدام های لازم را به‌عمل آورند.
    1- صدور گواهی ثبت آماری از محل منابع بانک مرکزی نزد بانک مسقط به ارزهای یورو، فرانک سوئیس، پوند،
    ین ژاپن و ریال عمان امکان‌پذیر است. گواهی ثبت آماری تایید شده به ارز یورو در بانک مسقط قابل استفاده برای تامین ارز از بانک EIH هم خواهد بود.
    2- در اعتبارات اسنادی گشایش شده، بانک‌ مسقط و بانک EIH می‌توانند به عنوان بانک ابلاغ‌کننده و معامله‌کننده و نیز بانک پوششی تعیین شوند.
    3- گواهی ثبت آماری تایید شده به ارز یورو در بانک کونلون برای واردات از مبدأ غیرچین، می‌تواند قابلیت استفاده در بانک مسقط و یا بانک EIH را داشته باشد.
    4- بابت ثبت سفارش‌های مربوط به واردات کالا با مبلغ حداکثر معادل 500.000 یورو (برای کلیه موارد از جمله بانک کونلون، هالک بانک و ...)، انجام پرداخت‌ها به روش حواله ارزی امکان‌پذیر می‌باشد و برای ثبت‌ سفارش‌های با مبالغ بالاتر (به استثنای مواردی که قبل از روز اجرای برجام گواهی ثبت آماری تایید شده دریافت شده باشد) می‌بایست صرفاً از طریق گشایش اعتبار اسنادی و یا ثبت وصولی (بروات) اسنادی اقدام شود.
    5- مهلت گشایش اعتبار اسنادی/ ثبت وصولی (بروات) اسنادی از تاریخ صدور گواهی ثبت آماری، یک‌ماه است و زمان تامین ارز آن بنا به درخواست بانک عامل تا والور پرداخت وجه اسناد و با رعایت رویه‌های فعلی خواهد بود.
    6- در صورت تغییر نوع نرخ ارز تعرفه کالاهای موضوع اعتبار اسنادی از "ارز بانکی" به "ارز متقاضی"، تمدید سررسید آن صرفاً از محل ارز متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود.
    7-به منظور افزایش توان اعتباری بانک‌ها نزد کارگزاران خارجی، با تودیع سپرده‌های ارزی توسط بانک مرکزی نزد بانک‌های ایرانی برای مدت سه ماه و با نرخ Libor موافقت می‌گردد. مبلغ سپرده با توجه به ظرفیت مالی و حجم فعالیت ارزی بانک تعیین می‌شود. تمدید سپرده در سررسید منوط به ارائه گزارش عملکرد سپرده توسط بانک عامل به اداره بین‌الملل بانک مرکزی می‌باشد. ارائه تسهیلات ارزی از محل سپرده‌های مزبور به مشتریان ممنوع است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی