عصر بازار

عصر اعتبار منابع و مصارف لایحه بودجه را بررسی می کند:

بودجه ۹۵۰ هزار میلیاردی بدون تحریم

عصر اعتبار- سال هاست که دولت لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس ارائه می دهند به طوری که دولت دهم با تاخیر معادل بیش از ۱۲۰ روز رکوردار این رخداد به شمار می رود. البته دولت حسن روحانی نیز لایحه بودجه سال ۹۵ را با ۴۲ روز تاخیر امروز به بهارستان ارائه داد اما با توجه به ازدحام کاری و درگیری های کابینه در خصوص مسائل برجام و امور خارجه، این تاخیر را می توان منطقی دانست.

بودجه ۹۵۰ هزار میلیاردی بدون تحریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار، اما چه چیزی در لایحه بودجه برای دولت یازدهم و مردم مهم  بوده و نیازمند اخذ منابع مالی و البته مصارف است؛ را می توان از سر فصل های این لایحه تقدیمی شناسایی کرد. البته قابل تامل  و تاکید است که بودجه سال 95 اولین بودجه بدون تحریم به شمار می رود که به مجلس تقدیم شد.
    لایحه بودجه سال 95 که امروز توسط حسن روحانی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد از حیث منابع و مصارف 952 هزار میلیارد تومان است. به طوری که در این لایحه، منابع بودجه عمومی دولت معادل  307 هزار میلیارد تومان و منابع شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها 681 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
    البته از مجموع 307 هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان منابع بودجه عمومی دولت پیش‌بینی شده که معادل 39 هزار میلیارد تومان آن درآمدهای اختصاصی دولت به شمار می رود و 267 هزار میلیارد تومان دیگر در منابع بودجه عمومی دولت قرار دارد.
    مهمترین رقم بودجه
    بر اساس این گزارش در این لایحه پیشنهاد شده که طی سال آینده 59 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یابد و 197 هزار میلیارد تومان هم صرف هزینه‌های جاری دولت شود که بر اساس جدول لایحه بودجه، مهمترین رقم هزینه‌های جاری دولت اختصاص 73 هزار میلیارد تومان به جبران خدمات کارکنان (حقوق جاری کارکنان و بازنشستگان) است.

    همچنین در این لایحه پیشنهاد شده که 73 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای برای دولت حاصل شود که 68 هزار میلیارد تومان آن از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است. همچنین در این لایحه درآمدهای مالیاتی دولت 101 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می شود.

    گفتنی است بر اساس لایحه بودجه تراز عملیاتی منفی 48 هزار میلیارد تومان عنوان شده که نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال 95 همچون سال‌های گذشته، دولت نتوانسته منابع و مصارف خود را از طریقی جز فروش دارایی‌های سرمایه‌ای حاصل کند و تراز عملیاتی روندی نزولی و منفی را نشان می دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی