عصر بازار

رییس مرکز پژوهش های مجلس:

ارکان صندوق توسعه ملی تکمیل نشده که از آن برداشت می کنند

اعتبار- رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید طبق قانون برنامه پنجم باشد و اختصاص منابع صندوق توسعه ملی قبل از تکمیل ارکان آن غیرقانونی است.

ارکان صندوق توسعه ملی تکمیل نشده که از آن برداشت می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۴:۴۳

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از فارس، احمد درباره اختصاص 10 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تصویب هیات مدیره آن گفت: آنچه جسته و گریخته از مقامات دولت شنیده‌ام، این است که آقای غضنفری اعلام کرده هیات مدیره صندوق توسعه ملی تصمیم گرفته مبلغ 10 میلیارد دلار برای صنعت، صادرات و مسکن اختصاص دهد.

    \r\n

    وی افزود: تعجب می‌کنم، زیرا صندوق توسعه ملی اساسا هیات مدیره ندارد، بلکه یک هیات امنا در راس و سپس هیات عامل و هیات نظارت وجود دارند.

    \r\n

    رییس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: آنچه در قانون برنامه پنجم تصویب شده یک هیات عاملی در صندوق در نظر گرفته شده که باید این هیات عامل طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات را به هیات امنا پیشنهاد کند و پس از تصویب هیات امنا از نظر داشتن توجیه اقتصادی تسهیلات ازسوی بانک پرداخت شود.

    \r\n

    توکلی افزود: در ماده 84 قانون برنامه پنجم بند د آمده است تسهیلات صندوق توسعه ملی به فعالیت‌های زاینده اقتصادی و دارای توجیه فنی و اقتصادی پرداخت می‌شود که به صورت ارزی خواهد بود و اجازه تبدیل آن به ریال در داخل کشور داده نمی‌شود.

    \r\n

    نماینده تهران در مجلس افزود: منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ارزی پرداخت می‌شود که باید صرف واردات ماشین‌آلات و مواد واسطه‌ای تولید شده و در داخل تبدیل به ریال نشود.

    \r\n

    توکلی افزود: کار اعلام شده ازسوی آقای غضنفری از نظر قانونی زیر سوال است، چون قانون برنامه پنجم تصریح دارد که تسهیلات از طریق بانک های عامل به طرح‌های زاینده و دارای بازدهی اقتصاد پرداخت شود، از طرفی بانک ها ضامن هستند و باید برگشت پول ازسوی بانک تضمین شود و مانند حساب ذخیره ارزی نیست که بانک ضامن نبود و هم اکنون 50 درصد منابع پرداخت شده ازسوی حساب ذخیره ارزی برنگشته است.

    \r\n

    توکلی افزود: هر طرحی که به هیات عامل صندوق توسعه ملی ارائه ‌شود، خود هیات عامل نمی‌تواند تصویب کند و باید موارد مصرف تسهیلات این صندوق ازسوی هیات عامل به هیات امنا پیشنهاد و ازسوی هیات امنا تصویب شود، بانک های عامل در همان موارد و با توجه به آن توجیه‌ها، تقاضاهای سرمایه گذاری را بررسی و تصویب کنند.

    \r\n

    وی افزود: بنابراین آنچه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده دارای سوالات جدی است و باید دولت روشن کند منابع صندوق توسعه ملی برچه اساسی پرداخت می‌شود.

    \r\n

    وی گفت: نیاز بخش مسکن به صورت ریالی است و نمی‌دانم بر چه اساسی دولت تصویب کرده که 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش مسکن یا مسکن مهر اختصاص یابد، آیا مراد این است که مصالح ساختمانی، سنگ و آجر و گچ از خارج وارد شود یا اینکه مراد چیز دیگری است.

    \r\n

    توکلی افزود: طبق بند ط ماده 84 قانون برنامه پنجم تسهیلات صندوق توسعه ملی صرفا به صورت ارزی باید پرداخت شود و حق تبدیل به ریال در داخل کشور ندارند. این یک حکمت اقتصادی دارد که پول پرقدرت در جامعه اضافه نشود که با ضریب 4.5برابری تکاثری باعث افزایش نقدینگی ‌شود.

    \r\n

    پورسعید خلیلی