عصر بازار

پولی که از برجام گیر دولت می آید

۳۲.۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود

۴.۵ میلیارد دلار سهم دولت

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی از آزاد شدن ۳۲.۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده کشور خبر داد و گفت: از این میزان ۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار متعلق به بانک مرکزی و ۴.۵ میلیارد دلار آن برای دولت است.

۳۲.۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس،ولی الله سیف در  برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به آزاد شده 32 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده کشور با اجرای برجام، اظهارداشت: 28 میلیارد و 100 میلیون دلار از این پول متعلق به بانک مرکزی و 4 میلیارد و 500 میلیون دلار برای دولت است.

    وی افزود: پس از توافق ژنو ماهیانه 700 میلیون دلار از منابع کشور آزاد شد و برای ورود کالاهای اساسی به کشور با استفاده از این منابع محدودیت نداشتیم.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی از این منابع ارزی در جهت ایجاد تعادل در بازار و حمایت از کارخانجات و تولید و همچنین ثبات در بازار ارز استفاده می‌کند، گفت: در سال‌های گذشته 22 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور به عنوان وثیقه در چین قرار گرفت و 40 تا 50 میلیارد دلار نیز طلب بانک مرکزی از وزارت و شرکت نفت است که این در تاریخ بانک مرکزی بی‌سابقه بود زیرا هیچگاه ذخایر بانک مرکزی در وثیقه قرار نمی‌گیرد.

    وی تصریح کرد: به محض اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها  محدودیت‌ها از منابع ارزی کشور برداشته می‌شود و می‌‌توان از این منابع استفاده کرد و بانک مرکزی از این منابع برای ثبات در بازار ارز، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات استفاده خواهد کرد.

    سیف با بیان اینکه در دوران تحریم هم برخی از بانک‌های کشور در زمینه سوئیفت تحریم نبودند اظهارداشت: در عین حال برخی بانک های دیگر در این زمینه تحریم بودند که بلافاصله پس از برداشتن تحریم‌ها، سوئیفت در این بانک‌ها هم قابلیت استفاده دارد.

    وی افزود: در مدت یک هفته تا ده روز پس از برداشته شدن تحریم‌ها، سوئیفت در بانک مرکزی و تمام بانک‌ها انجام می‌شود.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته ارتباطات بانکی ما با خارج از کشور قطع بود و بانک‌های ما عقب ماندند، افزود: یکی از اقدامات ما پس از رفع تحریم‌ها  به روز شدن بانک‌ها و استاندارد کردن آنها و اصول حاکمیتی در شرکت های زیر مجموعه است.

    سیف با اشاره به اینکه  حداقل نسبت سرمایه بانک‌ها باید 12 درصد باشد افزود: این حداقل به طور متوسط در بانک‌های کشورمان 4.5 درصد است که بسیار پایین است و یکی از اقدامات اساسی ما پس از لغو تحریم‌ها رساندن این شرایط به استانداردهای قابل قبول بین المللی است .

    وی همچنین در خصوص نرخ ارز در بازار پس از برداشته شدن تحریم ها گفت: به دلیل آشنایی و اطلاع رسانی های مردم در خصوص برجام آثار هیجانی در بازار وجود نخواهد داشت اما آثار دائمی آن افق بسیار مثبتی را پیش رو نشان می دهد .

    سیف پیش بینی رشد اقتصادی بالای 5 درصد در سال آینده را از جمله این افق مثبت پیش رو دانست و افزود : این رشد تا 8 درصد هم پیش بینی شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه  ما از ثبات و آرامش در بازار ارز حمایت می کنیم افزود : نرخ ارز در بازار تابع  عرضه و تقاضاست  و بانک مرکزی وظیفه جهت دهی و نظارت بر عملکرد بازار را برعهده دارد .

    وی با بیان اینکه در سالهای گذشته حجم واگذاری ارز در بازار از سوی بانک مرکزی بسیار بالاتر از الان بود افزود: تا سالهایی تا 70 درصد ارز بازار را بانک مرکزی تامین می‌کرد اما هم اکنون که حجم صادرات غیر نفتی کشور به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است  بانک  مرکزی  تنها بازیگر در بازار  ارز نیست.

    سیف با بیان اینکه نرخ ارز در بازار متناسب با هر اتفاق تحت تاثیر قرار می گیرد افزود : ریسک برابری ارز با پول ملی هر کشور برای فعالان اقتصادی یک امر شناخته شده  و پذیرفته شده است.

    وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تک نرخی کردن  نرخ ارز در بازار افزود: پیش بینی ما این است که شش ماه  بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها مقدمات لازم برای تک نرخی کردن  ارز  فراهم می‌شود.

    رئیس کل بانک مرکزی  به شکایت این بانک از آمریکا در خصوص برخی مطالبات  از این کشور  اشاره کرد و افزود: مرحله اول رسیدگی به این شکایت  به نفع جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است.

    سیف با اشاره به اینکه به موجب قانون پولی بانکی کشور بانکهای خارجی می توانند به صورت دفتر نمایندگی، شعبه و یا مشارکت و سهامداری در کشورمان فعالیت کنند، افزود : از کشورهایی در منطقه و اروپا در زمینه های مختلف در این  باره  اعلام آمادگی شده است.

    وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از یکسری مشکلات ساختاری رنج می برد افزود: بخش عمده این مشکلات  به خود بانکها مرتبط نیست و از بیرون و در طول سالیان گذشته به نظام بانکی کشور تحمیل شد که اصلاح این وضعیت از جمله برنامه های جدی بانک مرکزی پس از اجرای برجام است.

    سیف با اشاره به اینکه 15 درصد از مطالبات  بانکها به ارزش یکصد هزار میلیارد تومان  از دولت است افزود: همین حدود  مطالبات غیر جاری و به همین اندازه  ملک واملاک و واسطه گری است که اینها با نقش و ساختار بانکها  سازگار نیست.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود : 45 تا 50 درصد منابع بانکها  منجمد است و تحرک ندارد و به همین خاطر  بانکها نمی توانند  آنگونه که باید از فعالیت های اقتصادی حمایت کنند .

    سیف با بیان اینکه برخی از بانک‌ها به سمت بنگاه داری رفته‌اند، اضافه کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه این  وضعیت را تحمل نمی‌کند.

    * بانک پارسیان با همکاری بانک مرکزی تعهدات ثامن الحجج را می‌پردازد

    وی موسسات غیر مجاز را موجب اخلال در آرامش نظام  بانکی دانست و افزود : سعی کرده ایم با جلب همکاری دیگر مراجع تصمیم گیری از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی ، وزارت کشور و اطلاعات  این موسسات را سامان دهی کنیم  و آنها را به انضباطی برسانیم که البته هنوز  کامل نیست.

    رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت موسسه مالی ثامن‌الحجج افزود: مقرر شده که بانک پارسیان  مطالبات طلبکاران  این موسسه  را پرداخت کند.

    سیف با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل نرخ سود، گفت: با این اقدامات  نرخ سود از 29 به 19 ونیم درصد کاهش یافته است در حالیکه  نرخ تورم به 12 تا 13 درصد رسیده  است این وضعیت قابل قبول نیست.

    وی همچنین گفت: آزاد شدن منابع مالی کشور پس از اجرای برجام  بر تورم تاثیر  نمی‌گذارد.

    رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مراحل پایانی تدوین دو قانون  بانک مرکزی و بانک‌ها افزود: پس از تکمیل آنها این قوانین به صورت لایحه به مجلس می رود و به هیچ وجه در آنها بحث انحلال شورای پول و اعتبار نیست بلکه  وظایف این شورا به دو شورای دیگر محول می شود.

    سیف با بیان اینکه پس از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها تحول جدی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد، افزود: تلاش می‌کنیم تا اقتصاد را در جهت رو به رشد قرار دهیم و با استحکام هرچه بیشتر بانک‌ها نقش حمایتی آنها از اقتصاد بیشتر شود.

    رئیس کل بانک مرکزی ایجاد بازارهای جدید، جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم به منظور ایجاد اشتغال و استفاده از فناوری‌های برتر را از جمله برنامه‌های بانک مرکزی دانست و افزود: نظام بانکی کنونی مناسب این  وضعیت نیست و باید متحول شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی