عصر بازار

جلال‌پور: بازگشایی ۱۰۰۰ ال‌سی در روز یکشنبه واقعی است

تأکید وزیر اقتصاد بر رونق بازار سرمایه در آینده نزدیک

عصر اعتبار- در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با وزیر صنعت، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در حالی آخرین برنامه‌ریزی‌ به منظور استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در پسابرجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طی آن با تبیین سیاست‌های پسابرجام بر محوریت اقتصاد مقاومتی تأکید شد.

تأکید وزیر اقتصاد بر رونق بازار سرمایه در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه برنامه شورای گفتگو و بخش خصوصی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بازار سرمایه چه نقشی می‌تواند در پسابرجام ایفا کند و دلیل واکنش این بازار با وجود لغو تحریم‌ها چه بوده است، عنوان کرد: نوسان شاخص‌‌ها و قیمت سهام همواره در بازار سرمایه تمام دنیا رایج بوده و این در حالی است که مطابق با اصول این بازار دخالتی در فرایند عرضه و تقاضا صورت نگیرد و قیمت‌ها در فضای شفاف ظهور کنند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: آنچه در بازار سرمایه مبنای قضاوت متولیان کشور است توسعه بازار سرمایه و افزایش نقش آن در تأمین منابع مالی و ایفا کردن نقش پررنگ‌تر در سبد دارایی‌های مردم است.

    وی افزود: توسعه بازار سرمایه در سال‌های گذشته مطلوب بوده و نقش آن در سبد مردم افزایش یافته است. در برنامه ششم نیز مجموعه سیاست‌ها پیش‌بینی شده که نتیجه آنها افزایش نقش بورس در تأمین مالی است.

    طیب‌نیا گفت: با شرایطی که از این پس برای کشور پیش خواهد آمد و با گشایش‌هایی که صورت خواهد گرفت به تدریج شاهد ظاهر شدن آثار واقعی لغو تحریم‌ها و بروز رونق در تولید خواهیم بود که نتیجه آثار آن در بازار سرمایه به ثمر خواهد نشست. بازار آینه تمام‌نمای وضعیت اقتصادی است و هرگونه واکنش در تولید می‌تواند از طریق این بازار بازتاب داده شود.

    در ادامه محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه ماجرای بازگشایی 1000 فقره ال‌سی از زبان رئیس جمهور یک روز پس از اجرا شدن توافق برجام با وجود تعطیلی کشورهای اروپایی چیست، عنوان کرد:‌ گشایش 1000 ال‌سی در روز یکشنبه نخستین بار 2 ماه قبل از سوی بنده در اتاق بازرگانی و همزمان با گرد آمدن مدیران عامل همه بانک‌ها در اتاق مطرح شد که براساس آن در حضور مدیران همه بانک‌ها مقرر شد، در روز اجرای برجام بیش از 1000 ال‌سی بازگشایی شود، چراکه هدف این بود که در همان روز ابتدایی لغو تحریم‌ها بتوان حداقل استفاده از فرصت موجود را ایجاد کرد.

    جلال‌پور با بیان اینکه از حدود 2 ماه قبل از اجرای برجام مقدمات اولیه برای انجام گشایش اعتبارات اسنادی در بانک‌های داخلی آغاز شد، عنوان کرد: در نهایت یک هفته قبل از اجرای برجام جلسه نهایی با مدیران عامل بانک‌های داخلی برگزار شد که طی آن بانک‌ها عنوان کردند، در روز اجرایی شدن برجام از طریق برخی از بانک‌های غیراروپایی موضوع گشایش اعتبارات اسنادی (ال‌سی) رخ داده و در مابقی بانک‌های ایرانی موضوع گشایش اعتبارات اسنادی با بانک‌های خارجی آغاز شده است.

    وی افزود: پرونده درخواست گشایش ال‌سی بیش از 1000 درخواست بوده و روز گذشته نیز مدیرعامل بانک صنعت و معدن عنوان کرده که تنها از طریق این بانک 14ال‌سی با بانک‌های غیر اروپایی به ارزش بیش از 100 میلیون یورو بازگشایی کرده است.

    وی گفت: خبر گشایش 1000ال‌سی کاملاً موثق بوده و گزارش آن از طریق اتاق بازرگانی به رئیس جمهور ارائه شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی