عصر بازار

کاهش ۱۵ درصدی هزینه مبادلات پولی سوغات برجام

جابه‌جایی منابع پولی با کشورهای مختلف یک روز پس از اجرای برجام

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که جابه‌جایی منابع پولی با کشورهای مختلف یک روز پس از اجرای برجام انجام شد، گفت: کاهش ۱۵ درصدی هزینه مبادلات پولی سوغات اجرای برجام است.

جابه‌جایی منابع پولی با کشورهای مختلف یک روز پس از اجرای برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اجرای توافق برجام، از آن به عنوان رخدادی مهم برای کشور یاد کرد و افزود: مذاکرات هسته‌‌ای در حالی به نتیجه رسید که از این پس با اجرایی شدن توافق برجام و حذف رسمی تحریم‌ها زمینه برای تصمیم‌گیری در دوران پساتحرم و رشد اقتصادی مستمر و پایا با توجه به گشایش‌های صورت گرفته و حذف تحریم‌ها فراهم شده و براین اساس در شورای گفت‌وگو اعضاء هیأت دولت و بخش خصوصی به منظور تصمیم‌گیری در زمینه فرصت‌های ایجاد شده و حمایت از بخش‌های پولی و بانکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ایجاد اشتغال مولد برای جوانان جویای کار و چگونگی بهره‌گیری از فضای موجود به منظور جذب منابع مالی در این دوره از جلسات شورای گفت‌وگو مطرح شد.

    وی افزود: در این جلسه نظرات خوبی مطرح شد و در ادامه وزرای صنعت و اقتصاد و نیز رئیس کل بانک مرکزی مطالب خود را مطرح کردند، آنچه در این جلسه حاصل شد وجود یک فهم مشترک نسبت به مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌هایی که ناشی از این فهم مشترک می‌تواند با تکیه بر عزم و اقدام مشترک برای دستیابی به رشد پایدار و پایا فراهم شود، دست یافت.

    رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای گفت‌وگو محفلی برای تبادل نظرات و رفع ابهامات میان بخش خصوصی و دولتی و نیز هماهنگی برای ایجاد هم‌افزایی بیشتر و بهره‌وری بالاتر به منظور صرف بهینه منابع می‌شود، عنوان کرد:‌ فضای پس از برجام هم‌اکنون کشور را تحت تأثیر قرار داده و در روز گذشته نیز این اندیشه وجود داشت که کشور باید این فضا را احساس کند. لذا منابع محدود شده بانک مرکزی را در دستور کار قرار دادیم که از طریق بانکی در ژاپن به اروپا منتقل و یا در کره جنوبی انتقال و یا منابع موجود در کره جنوبی به کشور امارات انتقال دهیم که تا این لحظه چند مورد از این اقدامات عملی شده و مواردی که پاسخی از آنها دریافت نشده ناشی از تعطیل بودن برخی کشورها در روز یکشنبه بوده است. این در حالی است که دریافت کردن پاسخ از مقصد با توجه به تأخیرهای پیش آمده چیز عجیبی نیست و همه بانک‌ها و سازمان‌ها به تدریج در حال آشنا شدن با فضا و شرایط جدید هستند.

    وی با بیان اینکه لغو تحریم‌های بانکی و مالی ایران هزینه مبادلات را از 10 تا 15 درصد در این فضای جدید کاهش می‌دهد، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند در رقابتی شدن محصولات داخلی تأثیر به‌سزایی برجای بگذارد.

    سیف عنوان کرد:‌ با رفع تحریم‌ها معادل 32 میلیارد دلار ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود که 28 میلیارد دلار از این رقم متعلق به بانک مرکزی و 4 میلیارد دلار متعلق به دولت است که باید معادل ریالی آن به خزانه واریز شود.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در دوران پسابرجام حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید از طریق استفاده از منابع ارزی و تقویت صادرات مورد توجه قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: باید از این‌ پس با نگاه واقع‌‌بینانه اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داد که در رشد صادرات کشور اثرگذار باشد که در این زمینه با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته تمهیداتی اندیشیده شده است.

    وی اقدام بانک مرکزی برای جابه‌جا کردن منابع پولی یک روز پس از اجرای برجام را افزایش اطمینان از عملکرد کارگزارهای بانکی کشور و درک فضای پس از حذف تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: به منظور عادی‌سازی فضای جدید و افزایش سرعت‌ عمل کارگزاران بانک کشور این اقدامات صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو