عصر بازار

جزئیات بیشتری از تحریم های رفع شده آمریکا علیه بانک های ایرانی

کدام بانک ها در لیست رفع تحریم قرار گرفتند؟

عصر اعتبار- در بیانیه مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) اسامی ۴۰۰ شرکت و نهاد خاص ذکر شده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک ملت، بانک ملی، بانک آینده، مجتمع فنی و فولاد اهواز، برخی از مجتمع های تجاری میان آلمان، ‍ژاپن و ایتالیا با ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت تجاری پتروشیمی ایران از مهمترین آنها هستند.

کدام بانک ها در لیست رفع تحریم قرار گرفتند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازایران آنلاین، با لغو تحریم های ظالمانه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا ، بسیاری از تحریم های اعمال شده، از تاریخ 16 ژانویه 2016، از سوی اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا  لغو می‌شود.
    بر مبنای متن منتشره از سوی وزارت خزانه داری آمریکا از تاریخ 16 ژانویه 2016،( 26 دی ماه 94)  و با لازم الاجرا شدن اقدام برنامه جامع مشترک (برجام)، تحریم های فروش هواپیماهای تجاری یا مسافربری و قطعات و خدمات مربوط به ایران از سوی امریکا ، تحریم های عدم صدور مجوز صادرات فرش و مواد غذایی از جمله پسته و خاویار از مبدا ایران به امریکا،  تحریم‌های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی شامل بانک مرکزی و سایر موسسات مالی ایرانی (شامل 400 شرکتهای مالی تجاری، نهادهای فنی و تولیدی و پتروشیمی و افراد خاص)، شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش و سایر افراد و اشخاص حقوقی تحریم ریال ایران، تحریم خرید و فروش اسکناس امریکا به دولت، محدودیت‌های تجارت دو جانبه بر درآمدهای ایران در خارج از کشور شامل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال درآمدها،  تحریم خرید، پذیره‌نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی، تحریم های خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی ،  تحریم ارایه خدمات بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیت‌های سازگار با برجام ، تحریم سرمایه‌گذاری، شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوری، دانش و کمک فنی برای بخش نفت، گاز و پتروشیمی،  تحریم خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران ، تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی ایران، تحریم تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها با ایران ، تحریم معامله با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی و تحریم های فروش، عرضه یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده با بخش خودروسازی ایران لغو می‌شود.
    بر همین اساس تاریخ 18اکتبر 2015 ، موعد پذیرش برجام بود ، روزی که طرح جامع اقدام مشترک (برجام) الاجرا شد و طرفین عزمشان را برای اجرای تعهداتشان در برجام جزم کردند. در همین راستا 16 ژانویه 2016، روز اجرای طرح جامع اقدام مشترک (برجام) است. در این روز تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی با راستی آزمایی اطمینان حاصل کرده که ایران در تعهدات هسته ای بنیادین خود ، که در برجام ذکر شده، ثابت قدم بوده است و وزیر خارجه صحت و سلامت راستی آزمایی آژانس را تایید کرده است.

    سایت وزارت خزانه داری آمریکا در روز اجرای برجام ، متن بیانیه روز اجرا را به شرح زیر منتشر کرد:
    شش قدرت جهانی (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا) اتحادیه اروپا و ایران در تاریخ 14 ژوئیه 2015، در زمینه طرح جامع اقدام مشترک (برجام) به تفاهم رسیدند تا اطمینان حاصل کنند در آینده، برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز خواهد بود.
    بر همین اساس تاریخ 18اکتبر 2015 ، موعد پذیرش برجام بود ، روزی که طرح جامع اقدام مشترک (برجام) الاجرا شد و طرفین عزمشان را برای اجرای تعهداتشان در برجام جزم کردند. در همین راستا 16 ژانویه 2016، روز اجرای طرح جامع اقدام مشترک (برجام) است. در این روز تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی با راستی آزمایی اطمینان حاصل کرده که ایران در تعهدات هسته ای بنیادین خود ، که در برجام ذکر شده، ثابت قدم بوده است و وزیر خارجه صحت و سلامت راستی آزمایی آژانس را تایید کرده است. با توجه به اینکه ایران بر اساس راستی آزمایی شده، به تعهدات هسته ای پایبند بوده، آمریکا امروز تحریم های هسته ای خود علیه ایران را –همانطور که در طرح جامع اقدام مشترک (برجام)  شرح داده شده است- لغو خواهد کرد.
    مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) اسناد چندی را منتشر ساخت. ،  مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  (OFAC)، این اسناد را مشخصا در وب سایت خود به این شرح منتشر ساخت: راهنمای لغو تحریم های مخصوص با در نظر گرفتن روز اجرای برجام؛ ،  مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ؛ مجوز کلی اچ: صدور مجوز برای مراودات مخصوص شرکت های خارجی که تحت تملک یاحمایت افراد آمریکایی هستند،  مجوز  عمومی صادرات فرش و مواد غذائی ایران به آمریکا ،بیانیه سیاست صدور مجوز فروش هواپیما به ایران. این اسناد از امروز لازم الاجرا خواهند بود.
    لازم به ذکر است در این بیانیه اسامی 400 شرکت و نهاد خاص ذکر شده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک ملت، بانک ملی، بانک آینده، مجتمع فنی و فولاد اهواز، برخی از مجتمع های تجاری میان آلمان، ‍ژاپن و ایتالیا با ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت تجاری پتروشیمی ایران از مهمترین آنها هستند.

    در بیانیه مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC)  اسامی 400 شرکت و نهاد خاص ذکر شده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک ملت، بانک ملی، بانک آینده، مجتمع فنی و فولاد اهواز، برخی از مجتمع های تجاری میان آلمان، ‍ژاپن و ایتالیا با ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت تجاری پتروشیمی ایران از مهمترین آنها هستند.

    همچنین بر این اساس بر این اساس اتحادیه اروپا  تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی ،  تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران در کشورهای ایتالیا، یونان و آلمان، تحریم های مربوط به ارا‌یه خدمات بیمه‌ای، تایید بیمه یا بیمه اتکایی، تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین شده از سوی دولت جمهوری اسلامی  ایران، تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز،  تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی از ایران، تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معاملات با بخش انرژی ایران،  تحریم معاملات با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران، تحریم‌های مربوط به بخش حمل و نقل،  تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم‌های مربوط به الماس، اسکناس و سکه،  تحریم‌های مرتبط با نرم‌افزار و تحریم‌های عدم امکان تجارت گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ را لغو کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی