عصر بازار

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی خبر داد

افزایش عرضه ارز در بازار و باثبات‌تر شدن نرخ دلار تا پایان سال

عصر اعتبار- مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: انتظار داریم با توجه به اجرایی شدن برجام و اقدامات انجام شده و افزایش دارایی های بانک مرکزی تا پایان سال عرضه ارز بیشتر شود و با توجه به اجرایی شدن برجام پیش بینی می کنیم نرخ های آینده ارز با ثبات تر باشد.

افزایش عرضه ارز در بازار و باثبات‌تر شدن نرخ دلار تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه ساماندهی بازار ارز آزاد کشور را از سال 93 آغاز کردیم گفت: برخورد با صرافی های غیرمجاز بر اساس اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها علاوه بر تهران در شهرستان ها هم استمرار خواهد داشت تا زمانی که هیچ صرافی غیرمجاز در کشور فعالیت نکند.

    وی ادامه داد: اسامی صرافی هایی که با مجوز معتبر در حال فعالیت هستند در تارنمای بانک مرکزی وجود دارد و هموطنان می توانند خرید و فروش ارز را در این صرافی ها انجام دهند بنابراین بقیه صرافی ها که اسم آنها در این تارنما نیست غیرمجاز هستند.

    کریمی افزود: اسامی صرافی های غیرمجاز را داریم اما اقدامات با جدول زمانی انجام شده در تعامل با سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی است.

    وی اضافه کرد: در مرحله بعدی با صرافی هایی که مجوز دارند اما بر اساس مقررات بانک مرکزی فعالیت نمی کنند و یا در خارج از محل استقرار خود خرید و فروش ارز می کنند برخورد خواهیم کرد.

    وی گفت: برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات صرافی بانک ها تهیه و ابلاغ  و اجرایی شد و این قانون با همکاری سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی انجام می شود.

    مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: صرافی های غیرمجاز و دلالان در نوسانات نرخ ارز نقش دارند و با ساماندهی آنان این نوسانات کاهش می یابد و به ثبات می رسد.

    *پیش بینی ثبات نرخ ارز

    مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: با توجه به اجرایی شدن برجام پیش بینی می کنیم نرخ های آینده ارز با ثبات تر باشد.

    صمد کریمی درباره بازار ارز افزود: از نیمه دوم سال 89 تاکنون به علت تشدید تحریم های بین المللی وارد شرایط خاصی شدیم که موجب شد در سال 91 فروش عمومی به بانک ها قطع شود و در نیمه دوم سال 91 مرکز مبادلات ارزی ایجاد شد و سپس از سال 92 تاکنون با آغاز کار دولت جدید شاهد ثبات خوب در بازار ارز کشور بودیم.

    وی افزود: از 23 تیر امسال تا هفته گذشته، عوامل اقتصادی و غیراقتصادی را در بازار ارز کشور شاهد بودیم که سبب می شد تقاضا برای ارز افزایش یابد بخشی از آنها عوامل غیر بنیادین و تقاضاهای سوداگرانه ارز بود.

    کریمی گفت: کاهش قیمت نفت و طلا و افزایش تقاضای مسافرتی ارز، می توانست شوک ارزی ایجاد کند اما بانک مرکزی توانست، بازار را مدیریت کند.

    وی افزود: اگر معاملات سوداگرانه ارز نبود، نرخ های ارز پایین تر از نرخ های فعلی بود.

    کریمی گفت: انتظار داریم با توجه به اجرایی شدن برجام و اقدامات انجام شده و افزایش دارایی های بانک مرکزی تا پایان سال عرضه ارز بیشتر شود و با تحولات بنیادین که در بخش های مالی کشور اتفاق خواهد افتاد آثار خود را به تدریج در بازار ارز کشور نشان دهد بنابراین پیش بینی می کنیم نرخ های آینده ارز با ثبات تر باشد.

    وی درباره پیش بینی آینده بازار ارز گفت: با اجرای تدریجی برجام و هدایت عملیات ارزی به کانال بانکی، سهم حواله در ارتباطات بین بانکی به حداقل می رسد.

    وی ادامه داد: باید صرافی ها را در چارچوب های بین المللی ببریم و امور تجاری را از آن ها بگیریم و امور تجاری به شبکه بانکی کشور بازگردد یعنی سهم اعتبارات اسنادی افزایش یابد زیرا ریسک کمتری را برای صادرکنندگان و واردکنندگان دارد.

    کریمی با اشاره به اینکه با اجرای برجام،هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات ارزی کاهش می یابد، افزود: هزینه های ما 10 برابر میانگین جهانی بود که با اجرایی شدن برجام پیش بینی می شود با گسترش کارگزاری ها بین بانک های ایرانی و خارجی و تسهیل صدور ضمانت نامه ها و آزادسازی ذخایر بانک مرکزی و دولت ، سرعت و کارآیی بانک مرکزی برای تأمین مالی تجارت و طرح ها افزایش یابد.

    مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اضافه کرد: این کمک می کند که تقاضا از سیستم صرافی های مجاز به بانک ها انتقال یابد و فشار بازار آزاد ارز کم می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو