عصر بازار

فاینانس ۸ میلیارد یورویی برای ایتالیایی‌ها در ایران

عصر اعتبار- وال استریت ژورنال گزارش داد دولت ایتالیا با پیش بینی رشد چهار برابری صادرات به ایران در دو سال آینده، قصد دارد حداکثر هشت میلیارد یورو (۸.۷۱ میلیارد دلار) فاینانس برای شرکتهایی که در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد، فراهم کند.

فاینانس ۸ میلیارد یورویی برای ایتالیایی‌ها در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحت مفاد توافق هسته ای جامع، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا روز شنبه لغو تحریمهای ایران را اعلام کردند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با صدور فرمانی، دستور قبلی در خصوص تحریمهای هسته ای علیه تهران را لغو کرد و نام صدها شخص و شرکتها از لیست سیاه تحریمهای آمریکا خارج شد.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ایتالیا که پیش از تحریمهای هسته ای روابط قوی با ایران داشت مشتاق است از فرصتهای تجاری جدید در این کشور بهره مند شود و در همین راستا، دولت ایتالیا در ماه‌های گذشته تلاش کرده است زمینه را برای افزایش همکاریهای تجاری هموار کرده و به ایتالیایی‌ها برای نزدیک شدن به سرمایه گذاران و مشتریان آتی در ایران کمک کند.

    کارلو کالندا، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نوامبر گذشته برای فراهم کردن زمینه دیدار حدود 400 شرکت ایتالیایی با همتایان ایرانی خود به تهران سفر کرد و اعلام کرده است هر چند ماه برای بررسی پیشرفت دنیای بازرگانی ایتالیا به ایران خواهد رفت.

    آقای کالندا در مصاحبه ای اظهار کرد: همه مقدمات لازم برای دستیابی به هدف چهار میلیارد یورو صادرات به ایران تا سال 2017 فراهم شده اند. وی در ادامه افزود: در حال حاضر میزان صادرات به ایران یک میلیارد یورو است.

    به گفته کالندا، شرکت اعتبار صادرات دولتی "ساچه" آماده عرضه هشت میلیارد یورو فاینانس برای شرکتهایی ایتالیایی می‌شود که در ایران فعالیت خواهند داشت.

    وی اظهار کرد که بانک ایتالیا سرگرم مذاکره با بانک ایران برای گشایش شعبه یک بانک ایرانی در ایتالیا است که مبادلات مالی را تسهیل خواهد کرد و توافق در این باره احتمالا تا ماه مارس حاصل خواهد شد.

    بر اساس برآورد ساچه، خسارت ایتالیا از تحریمها قابل توجه بوده است و مبادلات تجاری میان دو کشور از 7.2 میلیارد یورو در سال 2011 که هنوز تحریمها تشدید نشده بودند، به 1.6 میلیارد یورو کاهش یافته است.

    صادرات ماشین آلات ایتالیایی در سال 2014 حدود 58 درصد از کل صادرات ایتالیا به ایران را تشکیل می‌داد اما در فاصله سال 2011 تا 2014 به 29 درصد کاهش پیدا کرد.

    بر اساس این گزارش، دنیای تجاری ایتالیا از فرآیند تسهیل تحریمها غافلگیر نشد زیرا شرکتهای متعدد که پیش از تشدید تحریمها روابط همکاری قوی با ایران داشتند این کشور را ترک نکرده بودند با این همه کسب و کار آنها به میزان قابل توجهی کمتر شده بود.

    بعضی از شرکتها که حضور اندکی در ایران داشتند اکنون به دنبال گسترش فعالیتشان هستند و بعضی از آنها به سراغ تماسهای قدیمی خود رفته‌اند. به عنوان مثال شرکت ماشین آلات منسوجات فادیس تلاش کرد با فروش قطعات یدکی، مشتریان قدیمی خود را در دوران تحریمها حفظ کند اما اکنون که با برداشته شدن تحریمها، تولیدکنندگان فرش فرصت پیدا کرده اند تولید و گردش مالی خود را افزایش دهند، این شرکت ایتالیایی امیدوار است مشتریانش ماشین آلات نو خریداری کنند.

    با این همه درباره اینکه فرصتهای تجاری جدید چه زمانی محقق خواهند شد، ابهاماتی وجود دارد. پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا جمعه گذشته اظهار کرد اگر چه اقتصاد ایران فرصتهای تجاری جدیدی را عرضه می‌کند، اما شرکتهای ایتالیایی ممکن است برای سرمایه گذاری در آن شتاب نکنند.

    وی گفته بود: شرکتها به حضور در بخشهای متعددی علاقمندند اما کاهش چشمگیر قیمت نفت ممکن است باعث شود شرکتهای چندملیتی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران عجله نکنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو