عصر بازار

شرایط سخت برای حضور اپل و مک دونالد در ایران

عصر اعتبار- حضور رستوران های زنجیره ای بین المللی مک دونالد در ایران پس از توافقات هسته ای به یک سوال تبدیل شده است. این شایعات با درخواست «مک دونالد» در سایتش برای حضور در ایران جدی تر هم شد.مک دونالد با انتشار اطلاعیه‌ای، از علاقه‌مندان به دایر کردن نمایندگی این شرکت در ایران دعوت به همکاری کرد.

شرایط سخت برای حضور اپل و مک دونالد در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، حضور رستوران های زنجیره ای بین المللی در ایران پس از توافقات هسته ای به یک سوال تبدیل شده است، سوالی که از 23 تیر ماه شایعات متفاوتی در رابطه با آن در رسانه ها قرار می گیرند.

    ولی این شایعات با درخواست «مک دونالد» در سایتش برای حضور در ایران جدی تر هم شد.

    به شکلی که رئیس اتحادیه اغذیه فروشان بعد از مدتی نسبت به حضور این رستوران در ایران واکنش نشان داد، او در این رابطه تنها حدود 3 هفته بعد از توافق هسته ای با انتقاد نسبت به حضور «مک دونالد» گفت: حضور مک دونالدو در ایران با تأیید وزارت ارشاد و اماکن بزرگ و بسیاری مراحل دیگر باید صورت بگیرد، که امیدوارم تمامی این عزیزان مواردی را که بنده مطرح کردم در نظر داشته باشند. البته تا به حال که وارد شدن مک دونالدو در حد حرف بوده اما انتظار داریم که بیشتر از حرف هم نشود.

    حتی روایت «مک دونالد» و حضورش در ایران در آن زمان به گوش رسانه های خارجی هم رسید تا روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این رابطه گزارشی در رابطه با حضور رستوران «مش دونالد» در ایران نوشت و حتی بحث ورود «مک دونالد» به ایران را جدی تر کرد.

    اما پس از این مدتی این موضوع فراموش شد و روایت دیگری در رابطه با رستوران «کی اف سی» پیش آمد رستورانی که یک روز بعد از افتتاح اش پلمب شد.

    ولی باز هم مک دونالد در سایتش درخواست افتتاح شعبه در ایران داد؛ فست‌فودفروشی‌ زنجیره‌ای آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای، از علاقه‌مندان به دایر کردن نمایندگی این شرکت در ایران دعوت به همکاری کرد.

    برای انجام همکاری مک دونالد اطلاعات کلی علاقه مند مانند نام، نام خانوداگی، تاریخ تولد و ... را به علاوه اطلاعات تجاری مانند میزان پولی که برای سرمایه گذاری وجود دارد، خلاصه ای از تجربه های اقتصادی و .. می خواهد.

    با این وجود سی ان ان در گزارشی اعلام کرده است که شعبه زدن مک دونالد در ایران به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

    آیا طبق برجام این قانونی است که «مک دونالد» در ایران شعبه باز کند ؟!

    به گزارش سی ان ان شرکت های آمریکایی مانند «اپل» و «مک دونالد» با توافق هسته ای در شرایط سختی قرار گرفته اند.
    مشکل این است که در صورتی که شرکت های اروپایی می توانند در ایران شعبه باز کنند، این کار برای شرکت های آمریکایی ممنوع است.

    مدیر تحقیقات موسسه ای در واشنگتن برای سیاست های شرق نزدیک در این رابطه گفت: اگر شرکت هایی مانند «اپل» یا «اچ پی» بخواهند در ایران حضور داشته باشند باید این کار را با شرکت های تابع خارجی خود انجام دهند.

    «مک دونالد» در رابطه با این موضوع پاسخی به «سی ان ان» نداد.

    گفتنی است «مک دونالد» که سال 1940 تأسیس شده، در 119 کشور شعبه دارد و اگر این اطلاعیه اخیر به سرانجام برسد، ایران صد بیستمین میزبان «مک‌ دونالد» خواهد بود.

    «مک ‌دونالد» ، در سال 2012 معادل 27.5 میلیارد دلار درآمد داشت که 5.5 میلیارد دلار از این مبلغ، سود خالص شرکت بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی