عصر بازار

بیمه مرکزی تهیه آئین نامه های قانون جدید بیمه شخص ثالث را آغاز کرد

عصر اعتبار- با نهایی شدن جزئیات بررسی لایحه بیمه شخص ثالث در مجلس شورای اسلامی و تصویب نهایی آن، تدوین دستوالعمل ها و آئین نامه های اجرایی آن در دستور کار بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

بیمه مرکزی تهیه آئین نامه های قانون جدید بیمه شخص ثالث را آغاز کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با اعلام این مطلب افزود: مجلس شورای اسلامی نهادهای ذی ربط از جمله بیمه مرکزی را موظف کرده است تا آئین نامه های اجرایی قانون بیمه اجباری شخص ثالث را حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب مراجع مربوط برساند.
    مصدق تصریح کرد بر همین اساس، بیمه مرکزی مقدمات این کار را شروع کرده و در نخستین مرحله ضمن تشکیل کارگروههای تخصصی برای تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های مذکور با مشارکت کارشناسان و صاحب نظران ذیربط، از سندیکای بیمه گران ایران نیز خواسته است متن پیشنهادی خود را برای هر یک از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون مذکور ظرف مدت حداکثر 2 ماه تهیه و برای بررسی و انجام اقدامات بعدی به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید.
    وی خاطر نشان کرد که در قانون جدید بیمه شخص ثالث 15 مورد آیین‌نامه یا دستورالعمل اجرایی پیش‌بینی شده است که وظیفه تهیه و تدوین 11 مورد آنها بر عهده بیمه مرکزی، 2 مورد وزارت کشور و 2 مورد نیز بر عهده صندوق تأمین خسارت های بدنی قرار گرفته است که پس از تهیه و گذراندن مراحل مقدماتى، براى تأیید و تصویب نهایی تقدیم مراجع ذیصلاح خواهد شد.
    معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی تصریح کرد از جمله آئین نامه های اجرایی که وظیفه تدوین آنها بر عهده بیمه مرکزی گذاشته شده می توان به « ضوابط بیمه حوادث برای پوشش خسارت‌های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه» ؛ «شرایط صدور مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث برای شرکت‌های متقاضی» ؛ « آیین‌نامه اجرایی انتقال تخفیفات نداشتن حوادث منجر به خسارت» ؛ «ضوابط تعیین سقف حق‌بیمه و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن» ؛ «ضوابط اعطای تخفیف به رانندگانی که موفق به اخذ گواهینامه در دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر شوند» ؛ « ضوابط تعیین حق بیمه پوشش‌های مازاد مالی بیمه شخص ثالث» ؛ «فراهم ساختن امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی‌های راننده تا پایان برنامه ششم توسعه» و « آیین‌نامه اجرایی حق مراجعه مستقیم زیاندیده به شرکت بیمه یا صندوق» اشاره کرد ضمن آنکه بیمه مرکزی در تهیه سایر آئین نامه ها و ضوابط مربوط نیز با وزارت کشور و صندوق تأمین خسارت های بدنی مشارکت و همکاری خواهد داشت.
    وی در پایان آمادگی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را برای دریافت نظرات و دیدگاههای صاحب نظران و کارشناسان داخلی و خارج صنعت بیمه در تهیه هر یک از آئین نامه ها و دستورالعمل های قانون جدید بیمه شخص ثالث اعلام کرد.
    گفتنی است قانون جدید بیمه شخص ثالث دارایی 67 ماده، 53 تبصره و 15 آئین نامه و دستورالعمل اجرایی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی