عصر بازار

معاون اسبق وزیر اقتصاد:

کاهش نرخ ارز در دوره پسا تحریم منتفی است

عصر اعتبار- معاون اسبق وزیر اقتصاد با بیان اینکه به دلیل نیاز بالای اقتصاد کشور در پساتحریم به سرمایه گذاری با افزایش تقاضا برای ارز روبرو خواهیم شد، گفت: نرخ ارز با اجرای برجام نمی‌تواند از نرخی فعلی که در بازار وجود دارد، پایین‌تر بیاید.

کاهش نرخ ارز در دوره پسا تحریم منتفی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حیدر مستخدمین حسینی در مورد نوسانات نرخ ارز ، اظهار داشت: در سال 82 سیاست نرخ ارز شناور را اعمال کردیم و این بدین معنا است که باید سالانه مابه التفاوت نرخ تورم خارجی نسبت به داخلی را محاسبه و نرخ ارز را افزایش داد.

    وی افزود: اگر این سیاست از آن زمان به صورت صحیح اعمال می‌شد نرخ تورم در کشور ما، اکنون نرخ ارز بین 3200 الی 3400 تومان بود که هم اکنون نیز نزدیک همین رقم است.

    معاون اسبق وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش چند هفته اخیر نرخ ارز و کاهش آن در روز اجرای برجام، گفت: افزایش نرخ ارز به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای دولت رخ داده و دولت و بانک مرکزی هم بدشان نمی‌آید که نسبت به نرخ ارز در بازار بی‌تفاوت باشند تا از افزایش آن به عنوان منبع تامین مالی در روزهای پایانی سال استفاده کنند.

    مستخدمین حسینی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز در روز اجرای برجام (روز شنبه گذشته) جنبه احساسی و هیجانی داشت، بیان کرد: با اجرای برجام هنوز اتفاق خاصی در بخش اقتصاد رخ نداده است و دوباره در اولین روز یکشنبه قیمت ارز روند افزایشی گرفت.

    وی ادامه داد: این افزایش نرخ ارز ناشی از همان دیدگاهی است که دولت در حال حاضر نیاز به تامین منابع مالی دارد و از سوی دیگر در این دو روز (شنبه و یکشنبه هفته جاری) شاهد افزایش عرضه ارز به بازار هم نبودیم تا باعث تغییر در عرضه و تقاضا شود.

    معاون اسبق وزیر اقتصاد تصریح کرد: اتفاق خاصی هنوز با برجام نیفتاده، البته درست است که لغو تحریم‌ها می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را گسترش دهد، اما یک شبه امکان پذیر نیست. دولت هم تا تا پایان سال و در این دوماه نیاز به تامین منابع مالی دارد که به نظر می‌رسد از افزایش نرخ ارز استقبال کند و نسبت به آن بی‌تفاوتی را در پیش گرفته است.

    مستخدمین حسینی در مورد اینکه دولت می‌گوید دنبال افزایش نرخ ارز نیست که بتواند از آن برای تامین مالی استفاده کند، گفت: این برای فضا سازی است و افراد برای تامین ارز برای بحث واردات، تامین مواد اولیه و... باید از بازار ارز تهیه کنند و بخش عمده‌ای از ارز را بانک مرکزی عرضه می‌کند؛ از سوی دیگر نرخ ارز مبادله ای را که به عنوان نرخ رسمی ارز تلقی می شود، افزایش داده است.

    وی تاکید کرد: بانک مرکزی مقداری ارز را برای واردات کالاهای اساسی به عنوان ارز مبادله‌ای اختصاص می‌دهد و الباقی آن را به سمت بازار هدایت می‌کند و این سیاست باعث افزایش نرخ ارز شد و اینکه گفته می‌شود دولت از افزایش نرخ ارز برای تامین منابع مالی استفاده نمی‌کند، به نظر می‌رسد تمام واقعیت نباشد.

    معاون اسبق وزیر اقتصاد در خصوص آینده نرخ ارز در پسا تحریم، گفت: انتظاراتی از اجرای برجام وجود دارد و از طرفی دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری و بازسازی صنایع و ورود تکنولوژی داریم و این در حالی است که قیمت نفت کاهش یافته و باعث کاهش‌درآمدها شده است و اگر در سال 95 بتوانیم 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کنیم، این اقدام باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت می‌شود.

    مستخدمین حسینی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت، و به تبع آن کاهش درآمدهای ارزی نرخ آن در بازار افزایش خواهد یافت، گفت: با توجه به نیاز به سرمایه گذاری، با افزایش تقاضا برای ارز مواجه می شویم و نرخ ارز نمی‌تواند از نرخی فعلی که در بازار وجود دارد،  پایین‌تر قرار  بگیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی