عصر بازار

رایزنی کشاورزی ایران وروسیه در تهران

روس‌ها قدر بازار ایران را نمی‌دانستند

عصر اعتبار- وزیر کشاورزی روسیه در نشست خبری ایران و روسیه در تهران گفت: تا کنون قدر بازار ایران را نمی‌دانستیم و ما آمادگی همکاری برای سال‌های طولانی با ایران را داریم.

روس‌ها قدر بازار ایران را نمی‌دانستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، مروز نشست خبری با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و الکساندر نیکولاویچ تکاچف وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در تهران برگزار شد.

    وزیر کشاورزی روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تمایل کشور روسیه برای برقراری ارتباطات با ایران از جمله ارتباطات تجاری متأثر از شرایط و مناقشه‌ای است که با کشور ترکیه ایجاد شده یا آمادگی همکاری برای بلندمدت با ایران را دارید، گفت:‌سوال مهمی پرسیده شد،‌ دوستان هیچ وقت همدیگر را عوض و به یکدیگر خیانت نمی‌کنند.

    وی افزود: ایران و روسیه الان در یک میدان اقتصادی یکسان با یکدیگر قرار دارند و فضای یکسانی به لحاظ اقتصادی داریم.

    وزیر کشاورزی روسیه تصریح کرد:‌در گذشته قدر بازار ایران را به خوبی ندانستیم و برخی دلایل آن عینی و برخی مربوط به شرایط بوده است.

    تکاچف به بیان اینکه چنین گلایه‌ای را می‌توان از طرف ایرانی هم داشت،‌ اظهار داشت: من امروز به عنوان صاحب منصب ارگان دولتی به ایران نیامده‌ام، بلکه به عنوان یک فرد تجاری به ایران سفر کرده‌ام.

    وی بیان داشت: قاعده تجارت این گونه است که هر چقدر زمان تبادلات تجاری طولانی‌مدت شود آن تجارت پرسودتر است، بنابر این امیدوارم برای تجار ایرانی هم همین طور باشد.

    تکاچف تصریح کرد: مطمئن هستیم که همکاری ما با طرف ایرانی برای ده‌ها سال خواهد بود.

    وزیر کشاورزی روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای تجارت و مبادله تجاری محصولات  کشاورزی چه استراتژی در نظر گرفته شده و فکر می‌کنید، کفه تجارت بین ایران و روسیه به نفع کدام طرف به پایان برسد، اظهار داشت: در مورد اینکه تجارت به نفع روسیه یا ایران تمام شود، نمی‌دانم اما امیدوارم در این تجارت روسیه بازنده نباشد.

    وی افزود: فعلاً‌ دو کشور در آغاز مسیر تجارت با یکدیگر قرار گرفته‌اند و امیدوارم این تجارت به نفع دو کشور باشد.

    وزیر کشاورزی روسیه تصریح کرد: از روسیه کالاهایی که امکان صادرات به ایران را دارند، شامل گوشت، روغن نباتی و غلات است و از ایران هم می‌توانیم محصولات سبزی را وارد روسیه کنیم.

    وی با بیان اینکه سالانه 1.5 میلیون تن واردات سبزی به روسیه انجام می‌شود، تصریح کرد: نصف مصرف داخلی سبزی روسیه از ترکیه تأمین می‌شد و ترکیه زیرساخت‌های خوبی از جمله سیستم مالیاتی برای صادرات سبزی به روسیه فراهم کرده بود.

    وی بیان داشت: ایران هم از پتانسیل خوبی برای صادرات سبزی به روسیه برخوردار است، به طوری که با دو برابر کردن تولیدات سبزی می‌تواند صادرات در این زمینه به روسیه داشته باشد.

    تکاچف بیان داشت: روسیه امروز در شرایط تحریم قرار دارد و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی ما را تحریم کرده‌اند و می‌دانیم که زندگی در شرایط تحریم چه سختی‌هایی دارد.

    وی بیان داشت:‌ بنابر این در این شرایط باید به دنبال شرکای جدید تجاری بگردیم که با آنها پیوندهای تاریخی و سنتی مشترک داریم.

    وزیر کشاورزی روسیه تصریح کرد: در این شرایط با کمال میل آماده‌ایم، تا با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشیم.

    وی بیان داشت: رئیس جمهور کشورمان آقای پوتین به پتانسیل‌های همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف توجه خاصی داشته‌اند.

    تکاچف با بیان اینکه امیدواریم همکاری ایران و روسیه فقط محدود به حوزه تجارت نباشد، تصریح کرد: ما بازار ایران و پتانسیل‌های ایران را به خوبی می‌شناسیم و امیدواریم زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران فراهم شود.

    در ادامه این کنفرانس محمود حجتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای توافقات صادراتی زمان بسیار طولانی صرف می‌شود و اگر قرار باشد برای هر نوع صادراتی چنین زمانی صرف شود کار صادرات به سختی انجام می‌شود، گفت: ما خیلی از زیرساخت‌ها را متأسفانه علیرغم هم مرز بودن با کشور روسیه نتوانسته‌ایم در ارتباط با مبادلات تجاری فراهم کنیم که فراهم کردن این زیرساخت‌ها لازمه‌اش برخورداری از یکسری مسائل فنی است.

    حجتی تصریح کرد: اصرار دولت در همکاری بلندمدت و توسعه همکاری با کشور روسیه است اما برای تبادلات تجاری و صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله گوشت، مرغ و حتی چوب باید یکسری مسائل فنی و قرنطینه‌ای رعایت شود که توافق بر سر آنها زمان‌بر است.

    وزیر جهاد کشاورزی کشورمان بیان داشت: آنچه که در زمینه صادرات یا واردات امروز بین دو کشور مشاهده می‌کنیم، دستاورد ده‌ها جلسه مشترک با مسئولان دو کشور است.

    وی بیان داشت:‌همچنین اصرار بر عملیاتی شدن توافقات و گسترش همکاری‌ها از سوی رؤسای جمهور دو کشور ما را به نقطه کنونی رسانده است.

    وی تصریح کرد: برای تبادلات تجاری باید زیرساخت‌های هوایی، زمینی، دریایی از جمله کشتی رورو باید فراهم شود.

    حجتی تصریح کرد: ایران و روسیه در زمینه تجارت مکمل یکدیگر هستند و می‌توانیم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم و از یک تعامل سازنده بُرد بُرد برخوردار شویم.

    وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین امیدواریم تجار و بازرگانان دو کشور از این فرصت برای توسعه همکاری‌ استفاده کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی