عصر بازار

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور:

مراقب بالا و پایین رفتن نرخ ارز باشیم

عصر اعتبار- نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه باید مراقب نوسانات نرخ ارز پس از لغو تحریم‌ها باشیم، از پیش بینی چشم انداز رشد ۵ درصدی اقتصاد پس از لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: اثرات برجام به تحرک بخش مسکن و بازار اشتغال ایران منجر خواهد شد.

مراقب بالا و پایین رفتن نرخ ارز باشیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح‌اللهی گشایش در اشتغال کشور را مهمترین تاثیر پس از برجام دانست و گفت: اکنون شرایط سرمایه گذاری در بخش صنعت فراهم شده و ابراز تمایل کشورها برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران یک امتیاز بزرگ محسوب می شود چرا که از محل سرمایه گذاری خارجی اشتغال ایجاد شده و در کنار آن حفظ اشتغال نیز صورت می گیرد.

    وی ادامه داد: در سالهای تحریم امکان خرید ماشین آلات به روز وجود نداشت به همین دلیل کالاهای تولیدی ما امکان رقابت در بازارهای جهانی را از دست داده و صنعت و تولید با مشکل مواجه شده بود ولی اکنون که شرایط برای ورود ماشین آلات تولیدی فراهم شده صادرات کالای ایرانی رونق خواهد گرفت.

    به گفته فتح اللهی تحریم‌ بانکهای ایرانی مانع از گشایش ارزی و گشایش LC ها شده بود و بخشی از گمرکات کشور نیز در اثر تحریم‌ها قفل شده بود لذا کشورهای توسعه یافته و صنعتی به دلیل عدم احساس امنیت در کشور، از سرمایه گذاری خودداری کردند و رغبتی برای معامله و مبادله با ایران نشان ندادند در نتیجه ما نیز از تولیدات آنها محروم ماندیم و نتوانستیم محصولات داخلی خود را به دنیا صادر کنیم.

    نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از زعفران و پسته به عنوان دو محصول مهم صادراتی کشور نام برد و تصریح کرد: از آنجایی که بازارهای جهانی این محصولات را در اثرتحریم ها از دست دادیم نتوانستیم سهم صادراتی خود را افزایش دهیم ولی با رویدادی که پس از برجام حاصل شده کمترین توقع این است که سهم خود را از تولید ناخالص ملی و بازارهای جهانی احیا کنیم.

    وی تاکید کرد: بخش کشاورزی ما باید در دوران پسابرجام، به روزتر، کارآمدتر و مکانیزه تر از گذشته باشد و منطبق با شرایط و استانداردهای روز دنیا پیش برود. تا چند سال در تولید گندم خودکفا شدیم ولی دوباره سیر نزولی را طی کردیم و وقت آن است که از فرصت پیش آمده برای تحول در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

    وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا به تاثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن اشاره کرد وگفت: اگر چه پیش بینی می شود که تا حدودی قیمت مسکن تغییر کند ولی رونق در بخش مسکن اتفاق خواهد افتاد، وقتی در یک پروسه زمانی رونق به وجود آید خود به خود قیمت‌ها هم تغییر می‌کنند و تحرک در بخش مسکن و کاهش نرخ بهره‌های بانکی به اقتصاد کشور کمک می کند.

    فتح اللهی گفت: بخش مسکن از اشتغال بالایی برخوردار است و هرگونه رونق در رشته‌های مرتبط با مسکن می‌تواند تاثیرگذار باشد مثلا بخش تولید رنگ و مصالح ساختمانی و ابزار‌ آلات داخل ساختمان اگر تحرک پیدا کند بسیاری از کارگران ساختمانی که به دلیل رکود از کار بیکار شده‌اند مشغول کار می شوند و همین امر زمینه اشتغال در بخش مسکن را افزایش می دهد.

    این مقام مسوول کارگری همچنین درباره اثرات لغو تحریم ها بر بازار ارز و نرخ دلار گفت: متاسفانه اقتصاد کشور به دلیل اتکا به فروش دلار تا مدتها دستخوش تحولات بسیاری شده بود در حالی که ثبات در قیمت ارز و مدیریت نرخ ارز بسیار مهم است چون به بالا رفتن ارزش پول ملی کمک می کند لذا باید مراقب نوسان نرخ ارز و بالا و پایین شدن آن پس از برجام باشیم.

    وی گفت: با پیش ‌بینی‌های سازمان‌ های جهانی و بانک مرکزی چشم انداز رشد 5 درصدی را در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود و این امر می‌تواند رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های صنعتی دو چندان کند و در نتیجه حضور شرکتهای خارجی در ایران،‌ رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی هم بیشتر می شود و ملزم به رعایت استانداردهای جهانی کیفیت می شویم و به سمت تولیدات کیفی می رویم.

    این مقام مسوول کارگری در پایان با بیان اینکه تمام مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها نیست، تاکید کرد: سوء مدیریت در بخشهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی بیشتر از کمبود سرمایه و تکنولوژی به اقتصاد کشور لطمه می زند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی