عصر بازار

بررسی بازار دلار در "۲۰۱۶" و "پسابرجام"

نوسان ۱۳۰ تومانی نرخ دلار در یک ماه

عصر اعتبار- نرخ دلار در بازار آزاد طی یک ماه اخیر بین ۳۶۰۰ تا ۳۷۲۹ تومان در نوسان بود و پس از اجرای برجام هم با تغییر چندانی مواجه نشد و با نرخ ۳۶۱۳ تومان این ماه را به پایان رساند.

نوسان ۱۳۰ تومانی نرخ دلار در یک ماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخ دلار از ابتدای دی تا نیمه ماه در کانال 3600 تومان قرار داشت و طی این مدت نوسان چندانی را تجربه نکرد و در کمترین مقدار 3665 تومان و در بیشترین نرخ به 3682 تومان رسید.

    اما از نیمه دوم دی ماه تغییرات نرخ دلار آغاز شد و به سمت افزایش حرکت کرد. در 15 دی ماه برای اولین بار طی ماه‌های اخیر، دلار از 3700 تومان عبور کرد و با قیمت 3708 تومان در بازار آزاد داد و ستد شد.

    این روند تا 20 دی ادامه داشت و با رسیدن به قیمت 3730 تومان در 19 دی ماه، به بیشترین نرخ خود در ماه جاری و همچنین طی ماه‌های اخیر رسید.

    افزایش قیمتی که به دلیل خبرهایی که مبنی بر نزدیک شدن به روز اجرای برجام اعلام می‌شد، چندان قابل پیش‌بینی به نظر نمی‌رسید.

    در خصوص افزایش نرخ انواع ارز و دلار، کارشناسان و ناظران اقتصادی دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح کردند اما آنچه به عنوان نقطه مشترک در میان بیشتر تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها به چشم می‌آمد افت قابل توجه قیمت نفت بود و اینکه دولت در این شرایط مجبور است نرخ دلار را بالا نگه دارد. از سوی دیگر هم برخی دیگر کارشناسان دلایل سیاسی و اتفاقات و تنش‌های اخیر منطقه را عاملی تاثیرگذار در این افزایش عنوان کردند.

    دلار به کمتر از 3600 نمی‌رسد

    در این باره نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است که وضعیت بازار نفت، اجازه کاهش قیمت ارز را نخواهد داد و قیمت دلار بعد از رفع تحریم‌ها به کمتر از 3600 تومان نخواهد رسید.

    احمد کمیایی اسدی پیش‌بینی کرده که بعد از لغو تحریم‌ها، نرخ دلار از قیمت فعلی که حدود 3650 تومان است کمتر نمی‌شود و حتی تا پایان سال احتمال افزایش نرخ دلار وجود دارد.

    بهادر احرامیان - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – نیز معتقد است که کاهش بهای نفت، اصلی‌ترین عامل در افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر بوده است و پایین آوردن نرخ ارز در کوتاه مدت هیچ تاثیری بر وضعیت تورم نخواهد گذاشت.

    به گفته وی، پارامتر مهمی که بر نرخ ارز تاثیر مهمی دارد وضعیت بهای نفت است. در سال‌های بسیار قبل‌تر هم زمانی که درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کرد نرخ ارز برای اینکه کسری درآمد دولت را جبران کند باید افزایش پیدا می‌کرد.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا نیز افزایش قیمت ارز را مقطعی دانسته و می‌گوید با توجه به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران و به دنبال آن با چند کشور دیگر شاهد نوساناتی در بازار بودیم که این موضوع قیمت دلار را افزایش داد.

    به گفته وی، با توجه به پایان سال میلادی حجم تقاضای بالایی به بازار وارد شد و همین موضوع نیز تاثیرات خود را در بازار ارز گذاشت و به دلیل تقاضای بالای ارز، افزایش قیمت ارز طبیعی است.

    همچنین محمد حسین برخوردار - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - معتقد است بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، نوسانات بازار ارز کاسته می‌شود و تا پایان سال نرخ ارز به ثبات می‌رسد.

    دلار پس از برجام کاهشی نشد

    اما با شروع دهه پایانی دی ماه بار دیگر دلار به کانال 3600 تومان بازگشت و تا روز پایانی ماه هم به این روند ادامه داد. از 20 تا 30 دی ماه نرخ دلار در کمترین رقم به 3600 تومان و در بیشترین نرخ به 3699 تومان رسید.

    شنبه - 26 دی ماه - یعنی یک روز پیش از اجرایی شدن برجام نرخ دلار حدود 3600 تومان در بازار آزاد فروخته شد.

    پس از اجرایی شدن برجام در روز یکشنبه - 27 دی ماه - شاید برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها بازار آزاد و قیمت با تحول و اتفاق ویژه‌ای همراه نشد و در این روز قیمت دلار به 3620 تومان رسید؛ یعنی افزایش حدود 20 تومانی نسبت به روز قبلش.

    آنچه از وضعیت بازار ارز بعد از اجرایی شدن برجام قابل تامل است این است که عوامل و فضای روانی نتوانست بر فضای کلی بازار قالب شود و سیر قیمت‌ها را دست‌خوش تغییرات اساسی کند.

    در آخرین روز دی ماه هم دلار بازار خود را با قیمت 3613 تومان به پایان رساند تا در مقایسه با چند روز قبلش با روند کاهشی به استقبال بهمن ماه برود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی