عصر بازار

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا هشدار داد:

خرید و فروش وام؛ ترفند کلاهبرداران در فضای سایبر

عصر اعتبار- سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: کلاهبرداران فضای مجازی از هر فرصت و زمانی برای عملی کردن اعمال و اهداف مجرمانه خود استفاده می کنند و به دنبال شگردی هستند تا با استفاده از آن بتوانند از کم دقتی و حسن اعتماد هموطنان سوءاستفاده کنند.

خرید و فروش وام؛ ترفند کلاهبرداران در فضای سایبر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرگرد «حمید کیانی» با اشاره به اینکه به تازگی در دنیای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی، ارسال پیامک های خرید و فروش انواع وام رواج پیدا کرده است، تاکید کرد: شهروندان مراقب دام این کلاهبرداران باشند.

    وی با بیان اینکه این کلاهبرداران برای جلب حسن اعتماد کاربران، شرکت های قلابی و جعلی تاسیس کرده اند که در هیچ جا هم ثبت نشده است، و یا اگر ثبت شده واقعی نیست، ادامه داد: این شرکت‌ ها معروف به شرکت های کاغذی است که وجود خارجی ندارند و فقط از این جهت تشکیل می‌شوند تا کلاهبرداران بتوانند با سوءاستفاده از آن ها، طعمه‌هایشان را در دام بیندازند.

    سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بیان داشت: این افراد با جلب حسن اعتماد شهروندان و دریافت مبلغی به عنوان حق امتیاز وام، عملاً کاری برای شهروندان انجام نمی دهند و از آن ها کلاهبرداری می کنند.

    این مقام مسئول در نیروی انتظامی ادامه داد: حتی برخی از این کلاهبرداران با دریافت مدارک مورد نیاز مثل اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه و ... از مدارک شهروندان نیز سوءاستفاده کرده و برای این افراد مشکل ایجاد می کنند.

    وی خطاب به مردم تاکید کرد: به هیچ عنوان اصل یا کپی مدارک شناسایی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید چه به صورت حضوری و چه از طریق ارسال ایمیل چراکه تبعات قانونی هرگونه سوءاستفاده از مدارک شخصی افراد به عهده خود مردم است.

    کیانی ادامه داد: ثبت شرکت یا باز کردن حساب بانکی با مدارک دریافتی از متقاضیان وام از سوی این کلاهبرداران، یکی از شگردهای جدید کلاهبرداری بوده که در صورت وقوع، انگشت اتهام را به سمت شخصی که این حساب ها و یا این شرکت ها به نام او ثبت شده است، نشانه می رود و این امر باعث ایجاد پیگردهای قانونی برای صاحبان مدارک خواهد شد.

    وی با بیان اینکه خرید و فروش وام ممنوعیت قانونی دارد، گفت: ارائه هرگونه خدمات بانکی صرفاً از طریق سیستم بانکی که تنها مرجع رسمی این گونه خدمات است، صورت می گیرد و در این رابطه هر خدمتی که توسط سایرین در خارج از شبکه بانکی کشور تبلیغ شود و ادعای انجام آن اعلام شود، معتبر نیست.

    سرگرد کیانی افزود: بر این اساس از کلیه هموطنان صمیمانه درخواست می‌شود که هنگام مواجهه با این قبیل پیامک ها و تبلیغات در فضای مجازی هوشیاری لازم را داشته باشند تا از مشکلات بعدی که در اثر رجوع به این اشخاص پدید می آید در امان بمانند.

    سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: شهروندان جهت دریافت هرگونه وام، فقط از طریق مجاری رسمی آن بانک ها اقدام کنند تا در صورت لزوم از حمایت های قانونی بهره‌مند شوند.

    سرگرد کیانی به کاربران پیشنهاد داد: برای دریافت اطلاعات و آموزش بیشتر، هشدارها و توصیه های پلیس فتا می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه و در صورت مشاهده موارد مشکوک نیز گزارش خود را در بخش ثبت گزارش مردمی اطلاع دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی