عصر بازار

رییس گروه توسعه و امنیت نظام های پرداخت بانک مرکزی:

برای روشن شدن سوئیفت شکیبا باشید

عصر اعتبار- اخیراً با رفع تحریم های بین المللی علیه کشورعزیزمان، اخبار مربوط به لغو تحریم ها از سوی موسسه ی سوئیفت نیز به طور گسترده ای منتشر شده و همگان به ویژه جامعه ی بانکی چشم به گشوده شدن این دروازه ی مهم بر روی بانک های ایرانی در فضای تعاملات بین المللی در دوران پسا برجام دوخته اند.

برای روشن شدن سوئیفت شکیبا باشید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، گرچه در بانکداری بین المللی، سوئیفت یگانه ابزار و مسیر برای گشایش اعتبارات اسنادی نبوده و بانک گشایش کننده  طبق توافقات فی مابین می تواند از روشهای دیگر (حتی روشهای سنتی کاغذی) برای ارسال درخواست گشایش اعتبار اسنادی به بانک ابلاغ کننده استفاده کند، عده ای اما با دروغین خواندن این خبر و ربط دادن موضوع گشایش اعتبارات اسنادی به عدم اتصال به سوئیفت، آب پاکی را به کلی روی دست نظام بانکی ریخته و موضوع را از بیخ و بن انکار کرده اند.
    اما واقعیت ماجرا چیست؟
    سوئیفت واژه ای تقریبا دو وجهی است که هم به موسسه ی جهانی سوئیفت اشاره می کند و هم به سامانه ی پیام رسانی آن. مقر اصلی این موسسه در حومه ی بروکسل و در منطقه ای به نام La Hulpe قرار دارد اما شبکه ی آن در سرتاسر دنیا گسترده است. برای آن که بانک یا موسسه مالی مجاز بتواند از خدمات این سیستم بهره مند شود بایستی تشریفات مربوط به ثبت عضویت و الحاق به شبکه ی امن آن را قدم به قدم و مو به مو و از طریق مقر اصلی انجام دهد. به بیان دیگر الحاق به سوئیفت همچون یک کلید روشن و خاموش نیست که در یک لحظه بتوان آن را روشن کرد. هر چند که قطع دسترسی و حذف عضویت سوئیفت بانک های تحریمی ایرانی در روزهای پایانی سال 1390 با فشار های جهانی بر موسسه ی سوئیفت زمان زیادی به طول نینجامید.
    موسسه ی سوئیفت در 27 دی ماه امسال (17 ژانویه 2016) در وب سایت خود به طور رسمی خبر رفع تحریم های برخی بانک های ایرانی را درج کرد و بدین ترتیب رسماً اعلام کرد که بانک های رفع تحریم شده می توانند مجدداً از خدمات سوئیفت استفاده کنند. این خبر که در صحت آن تردیدی وجود ندارد بدین معنا بود که بانک های ایرانی می توانند با طی تشریفات لازم دوباره از خدمات آن موسسه بهره مند شوند و همان گونه که بازهم در خبر ها آمده است، قرار است تا فرایند الحاق به سوئیفت به سرعت انجام گیرد.
    غرض این که، برداشته شدن تحریم موسوم به تحریم سوئیفت از اکثریت قریب به اتفاق بانکهای ایرانی خبری صحیح و موثق است اما تا کلید سوئیفت بانک ها (به تعبیر ذهنی برخی) در وضعیت روشن قرار گیرد اندکی شکیبایی می طلبد.
    یادمان باشد که ویران کردن و فرو ریختن دیوار در چشم به هم زدنی رخ می دهد اما ساختن و بنا کردن دوباره ی آن نیازمند زمان و پرداخت هزینه است.
    پس بیاییم با ایجاد فضای دوستی و همدلی ملی و با اندکی شکیبایی اجازه دهیم تا نظام بانکی در آرامش لازم بتواند دوباره به درگاه مهم و استراتژیک سوئیفت متصل و قفل تبادلات ارزی گشوده شود.

    (محمود زیبایی
    رییس گروه توسعه و امنیت نظام های پرداخت بانک مرکزی)

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو