عصر بازار

تحولات بازارهای عمده جهانی

"دلار" تعظیم کرد

عصر اعتبار- دلار در هفته دوم ژانویه به پایین ترین سطح ارزش خود در مقابل دو ارز ین و یورو رسید. در عین حال که بازار نفت تحت تاثیر لغو تحریم های ایران قرار گرفت.

"دلار" تعظیم کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحولات بازارهای عمده اقتصادی در جهان حاکی از آن است که در هفته منتهی به 17 ژانویه، در آخرین روز معاملات در بازار ارز دلار به کمترین مقدار پنج ماه اخیر در مقابل ین و کمترین مقدار دو هفته گذشته در مقابل یورو رسیده است . بعد از کاهش مجدد قیمت نفت در بازار و انتشار اطلاعات ضعیف از اقتصاد ایالات متحده، ارزش دلار کاهش یافت.

    آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است این شرایط محدودیتی برای فدرال رزرو جهت افزایش نرخ بهره سیاستی محسوب می شود.

    بنابر این گزارش، متوسط ارزش دلار نسبت به ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین 0.63 درصد و در مقابل یورو 0.30 درصد تضعیف شد. در عین حال که ارزش دلار در برابر فرانک 0.20 و پوند 1.49 تقویت شده است . بهبود وضعیت بازارهای سهام در آمریکا و از سویی دیگر فشارهای سعودی بر قیمت نفت که موجب رونق بازار سهام ایالت متحده می‌شود موجب تقویت دلار شد.

    اثر لغو تحریم های ایران بر بازار نفت

    در بازار نفت نیز متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل کاهش یافت . بانک مرکزی گزارش داد که افت بازار سهام چین، نزدیکی زمان لغو تحریم های بین المللی علیه ایران و افزایش ذخایر نفت امریکا مهم ترین دلایل کاهش بهای نفت خام بودند.

    در بازار جهانی نفت نیز متوسط بهای نفت پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل 11.75 درصد کاهش پیدا کرد. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 29.42 تا 31.41 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 30.56 دلار قرار گرفت.

    متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال هم در هفته اخیر 12.99 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافته است. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت این بازار در محدوده 28.94 تا 31.55 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه به 30.48 دلار رسید.

    به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 25 تا 2707 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 25.88 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 13.18 درصد کاهش دارد.

    یک صورت جلسه، فلز زرد را ارزان کرد

    اما در هفته گذشته در بازار جهانی طلا نیز کاهش قیمت ثبت شد، به‌طوری که متوسط بهای این فلز نسبت به هفته ماقبل آن 0.25 درصد کاهش یافت و در محدوده 1076.35 تا 76. 1095 برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد.

    در بازار طلا، اگرچه اقبال به طلا به دلیل افزایش تقاضای دارایی امن در پی افت ارزش سهام بالا بود، اما انتشار صورت جلسه ماه دسامبر بانک مرکزی اروپا با تضعیف یورو، به نزول بهای فلز زرد رنگ منجر شد .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو