عصر بازار

قیمت ها ارزان می شود؟

واکنش بازار لوازم خانگی به لغو تحریم‌ها

عصر اعتبار- با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران نه تنها انتظارات دولت از بهبود اوضاع اقتصادی بیش از پیش شده است، بلکه مردم نیز در انتظار بهبود شرایط اقتصادی به ویژه خرید اقلام موردنیازشان هستند.

واکنش بازار لوازم خانگی به لغو تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، حال این پرسش مطرح است که بازار لوازم خانگی چه واکنشی به لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد؟

    درسال‌های گذشته به دلیل کاهش نقدینگی و قدرت خرید از سوی مردم، بازار‌ها یکی پس از دیگری با کاهش مصرف کننده همراه شد و مردم نیز به تدریج توان خرید لوازم غیر ضروری را از دست دادند و تنها خرید کالاهای مصرفی ضروری ادامه یافت تا جایی که دیگر برخی برای خرید کالاهای غیر ضروری نیز دچار مشکل شدند.

    در دوسال اخیر یکی از بازارهایی که با تشدید رکود همراه و این رکود باعث بیکار شدن بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی شد، صنعت لوازم خانگی بود که رفته رفته تولید کالاهای ایرانی کاهش یافت و حتی برخی برند‌ها نیز از رده تولید کنار رفتند و روز به روز انبارهایشان پرتر از قبل می‌شد.

    حال گرچه دولت در ماه‌های اخیر تدابیری برای خروج رکود از بخش صنعت در نظر گرفته است، اما همچنان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بر لغو تحریم‌ها چشم امید دوخته‌اند تا شاید این اقدام سیاسی اقتصادی، باز شدن ال‌سی‌ها و مشارکت مجدد برندهای ایرانی و خارجی و در ‌‌نهایت افزایش قدرت خرید را در بر داشته باشد و رخوت تولید و عرضه از این بازار خارج شود.

    البته هنوز برخی براین باورند که نتیجه لغو تحریم‌ها بر همه بازار‌ها از سال آینده قابل مشاهده است، چرا که حداقل تا پایان امسال و نیمه دوم سال آینده همچنان بازارهای داخلی درگیر کم و کاستی‌ها و جبران خسارات گذشته خواهد بود.

    انتظار کاهش قیمت از سوی مردم به حق است
    در همین رابطه نیز رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران در پیش‌بینی خود از آینده بازار لوازم خانگی گفت که مسئول قیمت‌گذاری لوازم خانگی و تنظیم بازار مبنی بر افزایش و کاهش قیمت‌ها به عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است.

    وی گفت: ازاین رو تولید کنندگان باید برای ارائه درخواست افزایش قیمت اسناد و مدارکی به سازمان تحویل دهند تا در ‌‌نهایت با افزایش قیمت درخواستی موافقت شود.

    محمدطحان‌پور افزود: اینگونه نیست که با باز شدن ال‌سی شرکت‌ها و لغو تحریم‌ها هر شرکتی به خواست خود قیمت‌ لوازم خانگی را افزایش دهد، چراکه هر تغییر قیمتی در بازار نیاز به بررسی سازمانی دارد.

    به گفته وی، در حال حاضر آنچنان رکود در بازار لوازم خانگی وجود دارد که فعلا حتی تولید کنندگان نیز به فکر افزایش قیمت نخواهند بود. البته ممکن است برخی تولید کنندگان با ترفندهایی به افزایش قیمت اقدام کنند که بعید به نظر می‌رسد.

    رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران معتقد است: فعلا مردم انتظار ارزانی از بازار دارند، چرا که حق دارند. زیرا روزهایی بود که قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یافت و دلایل آن هم بسته شدن ال‌سی شرکت‌ها، نبود راه‌های مستقیم، نبود توان خرید از تولید کننده مستقیم و غیره بود. حال که این مشکلات برطرف شده است مردم نیز حق انتظار کاهش قیمت دارند.

    وی افزود: بنابراین از این پس دیگر تولید کنندگان خارجی کالای مورد نیاز ایران را به صورت قسطی ارائه می‌کنند و تاجران ایرانی می‌توانند به صورت اقساط کالا بخرند اما این خرید قسطی در کوتاه مدت رخ نخواهد داد.

    طحان‌پور تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از اواخر اردیبهشت سال آینده بازار رونق گیرد، چرا که تا آن زمان دیگر بازار حالت عادی خود را پیدا می‌کند و قادر به فعالیت اقتصادی خواهد شد.

    وی اظهار کرد: انتظار می‌رود دیگر روش‌های سابق اجرایی نشود که هرکسی هر کاری بخواهد انجام دهد.

    رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با اشاره به طرح‌ خروج از رکود دولت و فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی اتحادیه و تاثیر آن بر بازار لوازم خانگی گفت: این طرح‌ها دلیل رونق بیشتر بازار می‌شود از طرفی دیگر در طرح اتحادیه، قرار است واحد صنفی کالای مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهد از این رو باید امنیت وصول نیز برای واحد صنفی فراهم شود که در هفته آینده این طرح نیز به سرانجام می‌رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی