عصر بازار

فعلا از تک نرخی شدن ارز خبری نیست!

عصر اعتبار- یک اقتصاددان با بیان اینکه ترک نرخی شدن نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد ما امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: نرخ ارز زمانی تک‌نرخی می‌شود که امکان عرضه کافی وجود داشته باشد، اگر امکان عرضه کافی متناسب با تقاضا وجود نداشته باشد، بازار حاشیه‌یی به وجود می‌آید و عملا تک‌نرخی شدن عملی نخواهد بود.

فعلا از تک نرخی شدن ارز خبری نیست!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تعادل، حسین راغفر در گفت‌وگویی درباره این موضوع که آیا لایحه بودجه‌ سال 1395 به گونه‌یی تدوین شده است که بتواند رونق را به اقتصاد کشور برگرداند؟ بیان کرد: به نظر من بودجه کشور معمولا نمی‌تواند نقش قابل توجهی در برنامه‌های توسعه ایفا کند زیرا رابطه بودجه و توسعه در کشور ما یک رابطه تعریف شده نیست.

    بودجه تعهدات تعریف شده دولت است که بخش قابل توجهی از آن به هزینه‌های خودش مربوط می‌شود و افزایش بودجه هم پوشش تورمی است که هزینه‌های دولت را تامین می‌کند.
    راغفر ادامه داد: یکی از کارکردهای بودجه در ایران این است که باید برشی از برنامه پنج ساله کشور باشد ولی متاسفانه رابطه بودجه و برنامه‌های توسعه در ایران رابطه معناداری نبوده است و در سال‌های اخیر هر روز گسستگی بودجه و برنامه بیشتر شده و به نظر می‌رسد که بودجه سال آینده نیز همین وضعیت را دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید درباره بودجه سال 1395 در نظر داشت بودجه‌یی که دولت برای سال آینده تصویب می‌کند با توجه به بدهی‌های بزرگی که از قبل به این دولت رسیده است عملا منبعی برای فعالیت‌های توسعه‌یی دولت باقی نمانده و اگر هم باشد بسیار محدود است. افزون بر اینکه ما اکنون برای سال 1395 برنامه‌ توسعه نداریم و برنامه ارائه شده توسط دولت هم مشخص نیست که توسط مجلس تصویب شود یا خیر که بودجه سال آینده برشی از آن باشد.

    راغفر درباره قیمت نفت در بودجه 1395 بیان کرد: رقم پیش‌بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده خوشبینانه است، چون اکنون نفت ایران در حوالی 20دلار به فروش می‌رسد و این پیش‌بینی نیز وجود دارد که قیمت نفت در سال آینده بشکه‌یی بین 20 تا 30دلار باشد؛ بنابراین ممکن است با پیش‌بینی قیمت نفت در بشکه‌یی 30 تا 40دلار در بودجه سال آینده، ‌کسری بودجه ایجاد شده که به ناچار این کسری یا با کاهش بودجه عمرانی پوشش داده می‌شود یا برخی تعهدات دولت عملی نشود.
    وی گفت: البته باید در نظر گرفت که بین لایحه بودجه و آنچه تصویب و عملیاتی می‌شود، تفاوت قابل توجهی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به روند بودجه‌ریزی در کشور روند سال جاری خیلی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته نخواهد بود.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) درباره بودجه عمرانی کشور گفت: معمولا بودجه عمرانی بخشی از بودجه است که به صورت کامل تحقق پیدا نمی‌کند. ‌در سال گذشته نیز 47هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای بودجه عمرانی تامین و مصرف نشد و در سال 1395 نیز باید ببینیم که دولت چقدر قادر است 59 هزار میلیارد تومانی را که برای بودجه عمرانی سال بعد در نظر گرفته تامین کند. من گمان نمی‌کنم این رقم محقق شود.
    راغفر همچنین گفت: هر سال به دلیل کسری بودجه بخشی از منابع بودجه عمرانی به بودجه جاری تعلق می‌گیرد و منبعی برای صرف بودجه عمرانی باقی نمی‌ماند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو