عصر بازار

با کسب بازدهی ۶ درصدی

بورس از سکه و ارز جلو افتاد

عصر اعتبار- بورس تهران در هفته گذشته به دلیل قرائت بیانیه مشترک وزیران امور خارجه در وین برای اجرای رسمی برجام و لغو تحریمها، واکنش های جالبی از خود نشان داد و موفق به ثبت رکوردشکنی‌های جدیدی شد.

بورس از سکه و ارز جلو افتاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بورس تهران آخرین هفته دی ماه را در حالی سپری کرد که انتشار خبر اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین المللی در روز یکشنبه، روزهای رویایی را در بورس تهران رقم زد و بازار سرمایه درست در دومین سال رکود خود، روی دیگری از خود نشان داد و از سایر بازارها جلو افتاد.

    بر این اساس سهامداران بورس تهران که از مدتها قبل منتظر رسیدن دی ماه و لغو تحریم‌های بین المللی بودند و از دو هفته قبل نسبت به خرید سهام شرکتها اقدام می کردند، با انتشار این خبر به حجم خریدهای خود اضافه کردند و با استقبال به سمت سهام شرکتهای بورسی به خصوص شرکتهای متاثر از لغو تحریم ها رفتند.

    به این ترتیب بازار سهام بعد از انتشار خبر لغو تحریم‌ها با صفهای میلیونی خرید و افزایش قیمت سهام شرکتها به خصوص شرکتهای خودرویی، رادیویی و حمل و نقلی مواجه شد و با افزایش قابل توجه ارزش و حجم معاملات، بعد از مدتها رکورد شکنی‌های جدیدی ثبت کرد.

    البته رفتار هیجانی سهامداران در روزهای ابتدایی هفته و تشکیل صف‌های میلیونی خرید، یک روز بعد از اجرای برجام فروکش کرد و سهامداران حقیقی از ترس تکرار تجربه لوزان در تیر ماه و بعد از شناسایی سودهای کوتاه مدت نسبت به فروش سهم اقدام کردند تا بتوانند اندکی از ضررهای گذشته خود را جبران کنند اما این روند نیز دوام چندانی نداشت و بورس تهران بعد از استراحت کوتاه و اصلاح قیمت ها در روز سه شنبه روند صعودی خود را آغاز کرد و این مسیر را تا آخرین روز هفته ادامه داد.

    با این حال ورود نقدینگی جدید به بورس و افزایش خوش بینی‌ها از بهبود وضعیت اقتصادی با گشایش‌های بین المللی و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده کشور باعث شد تا بورس تهران در هفته گذشته بار دیگر در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد و با رکورکشنی‌های جدید و افزایش بازدهی به استقبال بهمن ماه برود.

    به این ترتیب رخ دادن مهم ترین اتفاق سیاسی 12 سال اخیر و برداشته شدن تحریم‌های بین المللی و همچنین لغو تحریم سوئیفت بانکی موجب شد تا شاخص بورس تهران تنها در 5 روز معاملاتی گذشته بیش از 3 هزار واحد معادل 4.7 درصد رشد کند و دماسنج بازار سرمایه با پشت سر گذاشتن کانال های 64، 65 و 66 هزار واحدی، از نیمه 63 هزار واحد به نیمه 66 هزار واحد برسد.

    علاوه بر این شدت گرفتن روند جهشی بورس تهران و رکورد شکنی‌های جدید این بازار سبب شد تا بازدهی این بازار به 6.4 درصد افزایش پیدا کرد و بورس تهران با فاصله معناداری از بازارهای سکه و ارز جلو بیافتد زیرا بازارهای سکه و ارز که تا پیش از این از بازار سرمایه جلو بودند، در یک هفته اخیر و با اجرای برجام با تغییرات چندانی مواجه نشدند.

    تغییر روند مثبت بورس همچنین موجب ثبت رکورد شکنی‌های جدید در حجم و ارزش معاملات شد به طوری که در این مدت حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل خود به ترتیب 19 و 29 درصد رشد کرد و در تالار شیشه ای بیش از 7 هزار میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 869 میلیارد ریال داد و ستد شد.

    در این مدت دفعات معاملات با رشد 27 درصدی به بیش از 445 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران نیز با 24 درصد افزایش نسبت به هفته قبل به بیش از 124 هزار نفر بالغ شدند.

    کارشناسان می گویند اگرچه برداشته شدن تحریم های بین المللی و آزادشدن داراییهای بلوکه شده ایران می تواند در رونق اقتصاد و بازار سرمایه موثر باشد اما همچنان سایه کاهش بهای نفت و رکود جهانی در بورس تهران سنگینی کرده و تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنایع مختلف و شرکتها نیز زمان بر است لذا در این شرایط سهامداران باید از رفتار هیجانی پرهیز کرده و با تحلیل نسبت به خرید و فروش سهم اقدام کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو