عصر بازار

پیشنهاد اخذ مالیات محلی استفاده از وسایل نقلیه شخصی

عصر اعتبار- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به هدر رفت۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد تومان بنزین در ترافیک روزانه تهران گفت: اخذ مالیات استفاده از وسایل نقلیه شخصی با تاکید بر میزان آلایندگی، می‌تواند ضمن بهبود کیفیت هوای کلانشهرها منابع درآمد پایدار مدیریت شهری را افزایش دهد.

پیشنهاد اخذ مالیات محلی استفاده از وسایل نقلیه شخصی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به ضرورت حرکت مدیریت شهری به سمت پایداری درآمدی، گفت: سهم درآمد پایدار در بودجه شهرداری تهران در سال 95 تنها 4 هزار و 400 میلیارد تومان است که رقم مناسبی نسبت به کل بودجه 18 هزار و 763 میلیارد تومانی نیست و بدون شک باید افزایش یابد.

    وی با اشاره به اینکه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به دلیل حساسیت‌های این موضوع از پژوهش‌های مرتبط در این زمینه حمایت می‌کند، گفت: یکی از پژوهش‌های قابل توجه، پژوهش «ارائه مدل محاسبه مالیات سالیانه وسایل نقلیه شخصی با رویکرد افزایش درآمدهای پایدار مدیریت شهری» است که در یک کار گروهی توسط 4 تن از محققین به نام‌های کامران رحیمی، پوریا زنگانه، هومن آل‌نوری و سعید شرافتی‌پور انجام شده و نتایج آن در فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شده است.

    این کارشناس اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه امروز آلودگی هوا در کلان‌شهرها به یک تهدید جدی تبدیل شده است، گفت: با اخذ عوارض از خودروهای آلاینده می‌توان این چالش را به یک فرصت برای تامین درآمدهای پایدار تبدیل کرد.

    وی گفت: در حالی که خودروهای شخصی هزینه‌های گزافی را بر محیط زیست و شهروندان تحمیل می‌کنند تنها عوارض سالیانه اندکی به شهرداری پرداخت می‌شود و لذا ضروری است تا در اخذ مالیات از خودروهای بادرصد آلایندگی بالا بازنگری صورت گیرد و بدون شک این اقدام می‌تواند وابستگی مدیریت شهری به درآمدهای ناپایدار را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته مالیات بر خودروها یک امر عادی است، افزود: بر اساس نتایج این تحقیق در دانمارک، فنلاند، ایرلند، یونان، ایتالیا، آلمان و انگلیس این مالیات‌ها اخذ می‌شود برای مثال در دانمارک، مالیات ثبت و مالیات بر ارزش افزوده، براساس قیمت خودرو و مالیات سالانه استفاده از خودرو برحسب مصرف سوخت، محاسبه می‌گردد و در کشور فنلاند و ایرلند، مالیات ثبت و مالیات سالانه استفاده از خودرو، براساس CO2منتشر شده و مالیات بر ارزش‌افزوده، براساس قیمت خودرو، محاسبه می‌گردد.

    وی ادامه داد: در یونان و ایتالیا، مالیات ثبت براساس حجم موتور تعیین می‌شود و در آلمان، انگلیس و سوئد، مالیات ثبت وجود ندارد و مالیات بر ارزش‌افزوده براساس قیمت خودرو تعیین می‌گردد؛ همچنین مالیات سالیانه استفاده از خودرو در آلمان، براساس حجم موتور و میزان CO2 منتشر شده و در انگلیس برحسب میزان آلایندگی، تعیین می‌شود.

    طباطبایی با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته میزان انتشار آلایندگی مهمترین عامل در اخذ مالیات‌هاست، افزود:‌ این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه حجم موتور پایه برای محاسبه مالیات در نظر گرفته می شود.

    این استاد دانشگاه گفت: بر اساس یافته‌های تحقیق مذکور 64.3 درصد از کل انتشار اکسیدهای نیتروژن، 29.3 درصد از اکسیدهای گوگرد،27.5 درصد از دی‌اکسیدهای کربن، 98.6 درصد از مونوکسیدهای کربن و 79.2 درصد از ذرات معلق تولیدشده کل کشور، از صنعت حمل و نقل نشأت می‌گیرند؛ در این میان، خودروهای سواری به دلیل تعداد زیاد، سهم قابل توجهی از کل آلودگی را به خود اختصاص می‌دهند به نحوی که در کلانشهر تهران، حدود 52 درصد از منوکسیدکربن و 41 درصد ذرات معلق هوا، از این خودروها ناشی می شود و در سال 1388، مهم‌ترین آلاینده موجود در سطح شهر تهران، CO بوده و پس از آن نیز دو آلاینده O3 و PM در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ اما در سال 90 آلاینده‌های PM،NO2،O3 و CO ، بیشترین تعداد روزهای آلوده سال را به خود اختصاص داده اند و PM2.5 عامل اصلی آلودگی هوای تهران در سالیان اخیر ناشی از احتراق موتور خودروهای سواری و تردد آنها در سطح شهر است.

    وی ادامه داد: در شهر تهران، روزانه بین یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تا یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان از بنزین خودروها، در تراکم ترافیک سنگین این شهر، به هدر می‌رود یا به عبارت دیگری هر خودرو در تهران حداقل نیمی از زمان رفت و آمد روزانه را در تراکم ترافیک تلف کرده و لذا سوخت آن نیز به هدر می‌رود و تولید آلودگی می‌کند.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اذعان به اینکه بدون شک این خودروهای آلاینده باید هزینه ایجاد خسارت به محیط زیست و مردم را بپردازند، گفت: این تحقیق پیشنهاد می‌دهد که بر اساس 6 مولفه نوع استاندارد یورو، فرسودگی خودرو ، میزان پخش آلاینده‌های خودرو، متوسط کارکرد سالیانه، مکان یا شهر خودرو و همچنین نوع سوخت مصرفی وسایل نقلیه شخصی، نرخ مالیات سالیانه استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تعیین و اخذ شود.

    طباطبایی با اشاره به اینکه در این تحقیق بر اساس سه سناریو برای یک خودرو 206 تیپ 5 عوارض در نظر گرفته شده است، گفت: در نتیجه کمترین مبلغ عوارض برای این خودرو با سن 5 سال 368928 ریال و بیشترین عوارض 469754 ریال است.

    وی در جمع‌بندی با اذعان به اینکه امروز دو چالش عمده در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: از یک سو منابع مالی مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها موجود نیست و از سوی دیگر فرهنگ عدم استفاده از خودروهای شخصی در موارد غیرضرور نهادینه نشده است که اخذ مالیات استفاده از خودروهای شخصی و اختصاص عواید آن به دولت‌های محلی می‌تواند زمینه توسعه MRT در پی داشته باشد.

    این کارشناس اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا مدیران شهری از ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی برای حل معضلات شهری استفاده کنند، خاطرنشان نمود: امید داریم نتایج این تحقیق در کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و به ویژه تهران مورد نظر مسئولان قرار گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو