عصر بازار

دستاورد مذاکرات برای شبکه بانکی

از بانکهای ۲۰ میلیونی تا بزرگترین بانک جهان در ایران

عصر اعتبار- جریان مذاکرات هسته‌ای در حدود دوسال گذشته و در نهایت لغو تحریم‌ها شرایطی را برای شبکه بانکی رقم زد که در کنار تمام دستاورهای آن، پای بانکهای بزرگ دنیا را به ایران باز کرد.

از بانکهای ۲۰ میلیونی تا بزرگترین بانک جهان در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحریم حدود 10 ساله بانکهای ایرانی نه تنها آنها را از حضور در فضای بین المللی و دسترسی به امکانات آن محروم کرد و در شرایط سختی قرار داد، بلکه مانع از ادامه روابط با بانکهای خارجی علی‌رغم تمایلی که اغلب بین طرفین وجود داشت، شده و شبکه بانکی به راحتی از ظرفیت های قانونی و بین المللی خود محروم شد. به طوری که کارگزاران حاضر به خدمات‌دهی به بانکهای ایرانی نبودند، چراکه به محض ارائه سرویس، جریمه های بسیار سنگینی بر آنها اعمال می شد. حتی به گفته مقامات بانک مرکزی بانکهای بزرگ اروپایی به دلیل سرویس‌دهی به ایران جریمه‌های سنگینی نیز پرداختند و همین موضوع به تدریج موجب دور شدن بانکهای ایرانی از فضای بین الملل و در سویی دیگر عدم تمایل بانکهای خارجی برای حضور در ایران و یا ایجاد روابط با آنها شد.

    این در حالی است که از زمان آغاز مذاکرات هسته ای در دو سال گذشته و به ویژه ماه‌های پایانی و بعد از ماجرای بسته شدن پرونده "PMD"، استقبال بانکهای خارجی برای ورود به ایران و ایجاد روابط بانکی از شدت بیشتری برخوردار شد. به گونه ای که در این مدت هیات بانک مرکزی ایران با مقام‌های عالی بانکی کشورهای زیادی از جمله ایتالیا، فرانسه، اتریش، آلمان و ژاپن ، سوئد، دانمارک و الجزایر مذاکراتی داشت و هیات‌هایی از ایران نیز به کشورهای دیگر سفر کرد.

    بزرگترین بانک جهان در ایران

    استقبال گسترده برای ایجاد روابط بانکی با ایران در طول مذاکرات هسته ای در حالی رقم خورد که به روایت یعقویی- مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی- در دوران تحریم نه تنها بانکها ترجیج می‌دادند که ریسک روابط با بانکهای ایرانی را نپذیرند و از آن دوری می کردند، بلکه اگر هم بانکی وارد می‌شد در سایز بسیار کوچک بود که اگر دچار مشکل می شد چندان ضرری برای کشورش نداشته باشد. اما در حال حاضر در کنار بانکهای با سطح و ارزش بالا برای ایجاد روابط با ایران اعلام آمادگی کرده اند حتی بانک "ICBC" چین نیز به عنوان بزرگترین بانک دنیا مذاکرات زیادی برای این روابط داشته است.

    آنطور که یعقویی، در این باره به ایسنا توضیح داده است، اوایل شروع مذاکرات هسته‌ای وقتی که بانکهای مختلف خارجی به ایران سفر می کردند از سایز کوچکی برخوردار بوده و در حد یک بانک 10 تا 20 میلیون دلاری بودند. هر چند که قبل از این مذاکرات و در دولت گذشته، عملا بانکی برای مذاکره ورود پیدا نمی کرد و یا کشورها گاها بانکهایی با ارزش 3 تا 4 میلیون دلار می فرستاند که اگر در دوران تحریم مشکلی برای آن پیش آمد ضرر زیادی نکرده باشند.

    وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای ما در طول مذاکرات هسته ای این بود که بانک های بزرگی اکنون برای مذاکره با ایران وارد شده اند، اعلام کردکه در نمونه ای بارز بانک "ICBC" چین، به عنوان بزرگترین بانک جهان به لحاظ صورتهای مالی و برخورداری از بزرگترین شبکه برای مذاکره به ایران آمد و اکنون با بانک مرکزی ایران پیشنهاد ارائه خدمات در حوزه خزانه داری ارزی، عملیات اعتبار اسنادی و ارائه خدمات فاینانس را مطرح کرده و در این خصوص توافقات خوبی هم بدست آمده است.

    مدیر روابط بین الملل بانک مرکزی البته به چرایی استقبال بانکهای سطح بالای خارجی هم اشاره داشته و گفته که به هر حال اختتام پرونده "پی ام دی"سرعت و شتاب قابل توجهی در مذاکرات با بانکهای خارجی ایجاد کرد چراکه طرف های مذاکره کننده دیگر بیم های گذشته را نداشته و با اطمینان خاطر بیشتری وارد مبادله می شوند.

    وی همچنین به موارد دیگری هم اشاره داشت و گفت که اکنون در فضایی که دنیا کم و بیش با رکود دست و پنجه نرم می‌کند ایران می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. ایران بازار بزرگی است؛ منابع معدنی و انسانی بی نظیری دارد . اقتصاد ایران نیامند سرمایه‌گذاری بوده و سرزمین فرصت‌هاست و سرمایه‌گذاران خارجی نیز به دنبال این فرصت‌ها هستند. از سویی دیگر در زمان تحریم وقتی که رقیبی وجود ندارد، طرف به بهانه اینکه شما کشور تحریمی هستید و انعقاد قرارداد کار پرریسکی است هزینه‌ها را به طور قابل توجهی بالا می برد که در این حالت هیچ راهی نداشتیم بین اینکه پروژه‌ها را متوقف کنیم و یا اینکه پول گران بابت تامین اعتبار بپردازیم که مورد دوم را ترجیح می‌دادیم چون باید پروژه‌ها راه می‌افتاد و اشتغال ایجاد می‌شد. ولی اکنون که دیگر تحریمی وجود ندارد و ریسک های ناشی از آن برطرف شده، همان طرف‌ها می‌خواهند به هر طریقی که شده قرارداها را با شرایط ایده‌آل حفظ کنند.

    این در حالی است که در جریان مذاکرات و لغو تحریم ها، برخی از بانک های مرکزی دنیا که حتی قبل از تحریم ها هم ارتباطی با ایران نداشتند، اکنون درخواست ایجاد روابط را باشرایط مناسبی مطرح کرده اند به طوری که به گفته مقامات بانک مرکزی ، اکنون بانک مرکزی ایتالیا که پیش تر نیز هیچ ارتباطی با ما نداشته در جریان بعد از تطبیق، وارد مذاکره شده و حتی شرایط ویژه و قابل انتخاب مطرح کرده است. این البته همان جریانی است که بانک مرکزی معتقد است از دید حرفه ای قابل قبول بوده و باید به این دستاورد نمره قبولی داد. چراکه در سویی از این ماجرا وقتی که بانک مرکزی یک کشور وارد مذاکره با ما می‌شود به دنبال آن بانکهای دیگر ، شرکت‌ها و موسسات این کشورها هم به پشتوانه یکدیگر ترجیح می‌دهند که وارد مذاکره شوند. بر این اساس بانک مرکزی اعلام کرده است که تصمیم دارد در فاز اول، با تمام بانکهای مرکزی که می‌تواند، ارتباط برقرار کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی