عصر بازار

محاسبه «تورم ملی» از نیمه سال ۹۵

عصر اعتبار- رئیس مرکز آمار ایران با تعجب از اینکه سخنگوی دولت به نقل از مرکز آمار نرخ رشد ۹ ماهه را مثبت اعلام کرده است،‌ گفت: هنوز آمار قطعی نشده و گزارشی نداده‌ایم.

محاسبه «تورم ملی» از نیمه سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، عادل آذر در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌شود با توجه به شرایط رکود اقتصادی نرخ رشد اعلامی مثبت باشد، اظهار داشت: راجع‌به این موضوع تحلیل نمی‌دهم و پس از اینکه رقم رشد اقتصادی 9 ماهه را اعلام کردیم مشخص خواهد شد.

    رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سؤال که نرخ رشد 6 ماهه از سوی این مرکز مثبت اعلام شد در حالی که همه بخش‌های اقتصادی در رکود هستند، تصریح کرد: اعداد آن مشخص است اما هنوز رقم رشد 9 ماهه به دست نیامده و قطعی نیست.

    وی در پاسخ به این سؤال که رئیس سازمان مدیریت طی روزهای گذشته با استناد به گزارش مرکز آمار اعلام کرد که نرخ رشد 9 ماهه مثبت است، با تعجب گفت: نه؛ مرکز آمار؟! هنوز عدد 9 ماهه را اعلام نکردیم و عدد قطعی نهایی نشده است.

    آذر ادامه داد: تحلیل نرخ رشد با اقتصاددانان است و مرکز آمار تحلیل نمی‌دهد این مرکز کاری با شرایط اقتصادی ندارد ،مانند هواشناس هر اتفاقی که رخ دهد چه مثبت چه منفی را اعلام می‌‌کند.

    رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود به دلیل اینکه نرخ رشد اقتصادی 6 ماهه مثبت نبوده بانک مرکزی در این زمینه گزارشی نداده، اما مرکز آمار آن را مثبت اعلام کرده است، یادآور شد: ارقامی را که مرکز آمار در رابطه با رشد اعلام کرده در هر مجموعه‌ای مستندات آن مشخص و قابل ارائه است. اگر دنبال ماهیت اعداد و بخش‌ها بودیم صنعت را منفی اعلام نمی‌کردیم؛ ارقام بخش‌ها هرچه باشد همان را گزارش خواهیم داد.

    آذر در پاسخ به این سؤال که هنوز گزارشی به دولت ارائه نشده است، تأکید کرد: گزارشاتی ارائه شده اما به حدی که بخواهیم مقدار رشد را اعلام شود نرسیده است و در اولین فرصت ارائه خواهد شد.

    وی در پاسخ به این شبهه که گفته می‌شود مرکز آمار ایران نرخ تورم را براساس 20 روز محاسبه و گزارش می‌دهد، بیان داشت: مگر می‌شود؟! این اطلاعات از کجا آمده است؟ هیچ کارشناس و متخصصی امکان ندارد چنین حرفی بزند و قابل قبول نیست. زمانی که تورم روستایی اعلام می‌شود مگر این توانمندی وجود ندارد که 30 روزه برای نرخ تورم محاسبه شود.

    رئیس مرکز آمار ایران افزود: در ماه‌های 30 روزه 2 روز پس از ماه طبق جدول محاسبات ارقام مشخص می‌شود.

    آذر با اشاره به تعیین و تکلیف وضعیت آمار در برنامه ششم توسعه عنوان کرد: ماده 54 قانون پنجم توسعه به عنوان ماده دائمی در احکام برنامه ششم پیش‌بینی و ماده 68 نیز تحت عنوان شبکه ملی آمار ایران و نظام جامع آمار تهیه شده است.

    وی با اشاره به اینکه با تدبیر دولت و مجلس موضوع شبکه ملی آمار دائمی شده است، عنوان کرد: در رابطه با نرخ بیکاری و اشتغال متخصصان ملی و بین‌المللی از فرمول‌ها، چارچوب‌ها، استانداردها و چگونگی گزارشات نرخ بیکاری بازدید کردند و از آنها خواسته شده تا این شیوه‌ها را نقد کنند.

    رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد:‌ همه کارشناسان این مباحث را تأیید کرده و البته در جهت بهبود امور پیشنهاداتی نیز ارائه شده است.

    آذر در مورد مباحث کارشناسی نرخ رشد نیز گفت: 2 جلسه کارشناسی مفصل با 40 اقتصاددان برجسته از دانشگاه‌های تهران در حوزه رشد و محاسبات ملی برگزار شده و تمامی شیوه‌ها و روش‌ها نقد شد و در نهایت مورد تأیید این افراد قرار گرفت.

    این مقام مسئول در مورد اختلافات نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی نیز بیان داشت:‌ در این حوزه نیز از 50 متخصص برای بررسی چگونگی کار دعوت شد تا فرآیند‌ها به صورت روشن گفته شود و این مباحث نیز مورد تأیید قرار گرفت.

    وی تأکید کرد: این مرکز به دنبال محاسبه نرخ تورم ملی است زیرا اکنون تورم شهری ملاک است و با توجه به اینکه تورم روستایی نیز محاسبه و ارائه می‌شود در آینده نزدیک تورم ملی مبنای کشور خواهد بود.

    آذر گفت: تلاش می‌کنیم نیمه دوم سال 95 تورم ملی محاسبه و گزارش شود. اکنون مبنای گزارش‌دهی براساس استانداردهای سال 2008 بین‌المللی است.

    پیش از این رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست خبری تشریح لایحه بودجه سال 95 از مثبت بودن نرخ رشد 9 ماهه کشور براساس گزارش مرکز آمار خبر داده بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو