عصر بازار

خدمتکارانی با حقوق ۵۰۰ میلیون تومانی!

عصر اعتبار- گری ویلیامز، سرخدمتکار (butler) سابق و رییس فعلی موسسه سرخدمتکاران بریتانیا، تخمین می‌زند هرساله که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سرخدمتکار در بریتانیا تعلیم می‌بینند و از این بین تنها حدود نیمی از آنها در بریتانیا می‌مانند.

خدمتکارانی با حقوق ۵۰۰ میلیون تومانی!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از افکارخبر، گری ویلیامز، سرخدمتکار (butler) سابق و رییس فعلی موسسه سرخدمتکاران بریتانیا، تخمین می‌زند هرساله که حدود 350 تا 400 سرخدمتکار در بریتانیا تعلیم می‌بینند و از این بین تنها حدود نیمی از آنها در بریتانیا می‌مانند.

    مابقی به خارج می‌روند و نزد خانواده‌های طبقۀ متوسط چین و در کشورهای نفتی حاشیۀ خلیج فارس مشغول به کار می‌شوند.

    سرخدمتکاری در بحرین 

    سارا وستین رحمانی، که ادارۀ آکادمی سرخدمتکاران بریتانیا را برعهده دارد، می‌گوید که حدود 30 درصد کسانی که سرخدمتکاران بریتانیایی را به کار می‌گیرند، ساکن امارات متحدۀ عربی، قطر و عربستان سعودی هستند. این آکادمی در لندن واقع شده، اما خدمات آموزشیش را در سراسر جهان ارایه می‌دهد.

    به گفتۀ رحمانی، کارفرمایان سرخدمتکاران شامل خانواده‌های سلطنتی، شیوخ، و صاحبان نفت می‌شود.

    ویلیامز می‎گوید که متوسط حقوق سالانۀ سرخدمتکاران در انگلستان بین 57 تا 71 هزار دلار است. به گفتۀ رحمانی، میزان حقوق در کشورهای خلیج فارس قدری بالاتر است و میانگین حقوق سرخدمتکاران شاغل در این کشورها سالانه به 93000 دلار می‌رسد. این سرخدمتکاران از مالیات معافند و معمولاً پاداش هم می‌گیرند.

    اما قضیۀ "سوپر سرخدمتکارها" فرق می‌کند. یعنی کسانی که سوابق خوبی نزد هتلهای سرشناس و خانواده‌‌های سلطتنتی دارند و در خارج از بریتانیا برای "اربابان" ثروتمند کار می‌کنند. آنها به راحتی می‌توانند سالی بین 143 تا 157 هزار دلار کسب درآمد کنند.

    در سال 2014، رحمانی 30 سوپر سرخدمتکار برای کارهایی در خلیج فارس که حقوقی بیش از 143000 دلار داشته‌اند فرستاده است. در سال 2015، این تعداد به دو برابر افزایش یافته است.

    با جیوز آشنا شوید 

    جان دریری یک سوپر سرخدمتکار است. او 40 و چند ساله است و اصالتاً اهل ایرلند شمالی است. او علاوه بر اینکه برنامۀ سفرهای رییسش را که یک تاجر است، رفع و رجوع می‌کند، کارهای پیشخدمتی و سرو غذا را نیز انجام می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که ویزاهای ریسش به روز هستند. دریری سه تا از ملکهای کارفرمایش را مدیریت می‌کند. یکی از این املاک در بالکان است که 34 خدمه دارد، دیگر در لندن است با 12 خدمه و ملک سوم در حال ساخت است.

    او می‌گوید: "شما باید بدانید که چه زمانی پشت پرده باشید و زیاد دخالت نکنید، و همچنین باید بسیار به وقت اربابتان احترام بگذارید و همیشه راحتی او را در اولویت قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که کارهای خانه مثل ساعت انجام خواهد شد. شما باید همیشه گوش به زنگ باشید و بسیار متعهد و همچنین چندان حریم شخصی ندارید. اما باید اعتراف کنم که عاشق کارم هستیم."

    برای کارفرمایان ثروتمند خاورمیانه‌ای، آسیایی یا روس، یکی از جذابیتهای سرخدمتکاران بریتانیایی، دانش آنها نسبت به رسومات انگلیسی غذا خوردن و لباس پوشیدن رسمی است.

    اما دیگر خبری از آن سرخدمتکاران سالخورده‌ای که یک عمر در آن سمت هستند و در فیلمها دیده‌اید نیست. میانگین سن سرخدمتکاران که به استخدام کارفرمایان در می‌آیند 41 سال است و 40 درصد کسانی را که توسط آکادمی سرخدمتکاری بریتانیا برای سرخدمتکاری اعزام می‌شوند را زنان تشکیل می‌دهند. بسیاری از این زنان به عنوان خدمتکاران شخصی زنان حاشیۀ خلیج فارس فعالیت می‌کنند.

    بسیاری سرخدمتکاران سابقاً مشاغل دیگری داشته‌اند. دریری قبلاً به عنوان طراح گرافیک کار می‌کرده‌ است. با تعدیل نیرویی که در در نیروهای مسلح انجام شده، بسیاری از سرخدمتکاران امروزی کسانی هستند که سابقاً در نظام خدمت می‌کرده‌اند. همچنین شمار زیادی بازیگر سابق نیز به این شغل روی آورده‌اند، که البته با توجه با عناصر نمایشی‌ای که در کار سرخدمتکاری وجود دارد، عجیب نیست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی