عصر بازار

جزئیات بسته اقتصادی دولت برای رئیس‌جمهور چین

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اعلام جزئیات بسته اقتصادی دولت یازدهم برای رئیس‌جمهور چین، گفت: روابط تجاری ایران و چین پس از سفر «شی جین پینگ» به ایران قطعا گسترش خواهد یافت.

جزئیات بسته اقتصادی دولت برای رئیس‌جمهور چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مجیدرضا حریری گفت: روابط تجاری ایران و چین بعد از سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران قطعا گسترش خواهد یافت، این در حالی است که البته این سفر، مذاکرات دیپلماتیک را نیز پشتوانه روابط تجاری قرار داده و می‌تواند راه را برای همکاری‌های مشترک میان دو کشور هموار کند. البته در این میان باید پذیرفت که چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و اگر قرار باشد ایران راه جهانی شدن را در پیش گیرد، باید با اقتصادهای بزرگ دنیا در تعامل باشد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در این میان، اگر ایران قصد نداشته باشد با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد بزرگ دنیا رابطه اقتصادی برقرار کند، باید با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، راه تعامل را در پیش گیرد که البته این تعامل و همکاری مشترک باید بر اساس یک بازی «برد- برد» باشد، این در حالی است که چین، شریک اول تجاری بیش از 100 کشور دنیا هم هست.

    وی به ورود رئیس‌جمهور چین به ایران اشاره و تصریح کرد: بر اساس سیاست توسعه اقتصادی چین، جاده ابریشم احیا خواهد شد و در کنار ظرفیتی که برای کشورهای قبلی قرار گرفته، در این جاده زمینه توسعه فراهم است. بانک توسعه زیرساخت آسیا نیز تدارکی است که چین برای کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم واقع شده‌اند، دیده است و ایران هم به عنوان یکی از این کشورها می‌تواند به خوبی از این ظرفیت برای توسعه زیرساختهای خود بهره گیرد.

    به گفته حریری، ایران می‌تواند از سه پتانسیل چین برای تامین مالی زیرساخت‌ها یعنی منابع بانک توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و صندوق کنفرانس شانگ‌های بهره گرفته و در همه آنها ذی نفع باشد و این درست در زمانی است که ایران برای توسعه خود، به سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد و این می‌تواند زمینه اصلی فعالیت ما با چین در دوره جدید باشد.

    وی اظهار داشت: اکنون فرصتی برای انجام سرمایه‌گذاری جدید میان ایران و چین فراهم است، البته این موضوع می‌تواند با ایجاد شرکت‌های مشترک میان دو کشور پیش رود. سفری که رئیس‌جمهور چین به ایران داشته، عمدتا شامل برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها مثل حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بنادر و توسعه مناطق آزاد است و سیاست‌گذاری برای آینده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را پیگیری می‌کند.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: براساس تفاهم‌های سیاسی و اقتصادی که در حاشیه سفر رئیس‌جمهور چین به ایران صورت می‌گیرد، می‌توان کارهای زیادی برای بخش‌خصوصی تعریف کرد، بنابراین اگر اولویت ما حمل و نقل باشد، چین یکی از کشورهایی است که به صورت رقابتی توانسته بخشی از حمل و نقل ریلی داخلی کشور آمریکا را نیز به عهده گیرد و در مناقصه برنده شود. 

    وی اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، سیاست‌گذاری در خصوص روابط آینده اقتصادی و تجاری دو کشور صورت خواهد گرفت و تا جایی که من مطلع هستم، قرار است در توسعه زیرساخت‌ها، بنادر، مناطق آزاد و حمل و نقل ریلی و قطار پرسرعت مذاکراتی با ایران از سوی رئیس‌جمهور چین صورت گیرد.

    به گفته حریری، البته اثر این مذاکرات به زودی مشخص نمی‌شود بلکه باید اثرات رفع تحریم‌ها و حضور پررنگ‌تر چینی‌ها در اقتصاد ایران را از سال‌های آتی مشاهده کنیم ولی اتفاق اصلی این است که به هرحال دسترسی به منابع بانکی خارجی از جمله منابع بانکی سه صندوق توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و کنفرانس شانگ‌های برای ایران سهل‌تر می‌شود.

    وی افزود: مهمتر از گشایش چند کمپانی مشترک ایرانی- چینی در اقتصاد ایران، فراهم آوردن زیرساخت‌ها از جمله بنادر و صنایع است که بیش از آنکه چند شرکت ایرانی- چینی به اقتصاد ایران اضافه کنیم، باید با استفاده از منابع پولی چین، به این فکر باشیم که زیرساخت‌های کشور را به سرعت توسعه دهیم، چراکه اقتصاد ایران اکنون از نبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد و با توجه به نیاز بالقوه ای که ایران به سرمایه‌گذاری سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار دارد، درصد عمده ای از این رقم باید از سوی چینی‌ها تامین شود.

    حریری تصریح کرد: چین هم اکنون 25 درصد تجارت ایران را دارد و در حوزه نفت و گاز نیز حدود 50 درصد محصولات ایرانی را چینی‌ها خریداری می‌کنند و بنابراین این حق برای ما محفوظ است که 25 درصد از سرمایه مورد نیاز کشور را که حدود 400 میلیارد دلار برآورد می‌شود، چینی‌ها تامین کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی