عصر بازار

وام بانک چینی به قطار برقی تهران-مشهد

عصر اعتبار- در این سفر ۱۷ سند همکاری در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی ، صنعتی ، فرهنگی و قضایی با حضور روسای جمهور دو کشور امضا می شود و روابط دوجانبه به سطح راهبردی ارتقا می یابد.

وام بانک چینی به قطار برقی تهران-مشهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شی جین پینگ که به دعوت رییس‌جمهور ایران به کشورمان سفر کرده است، در این سفر دو روزه، توسط 6 وزیر به اضافه 3 معاون نخست وزیر همراهی می‌شود.

    شی جین پینگ بعد از 14 سال از رئیس جمهور قبل چین به تهران آمده و آن طور که مسئولان وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده‌اند، در این سفر یک سند راهبردی امضا می شود؛ چین با کشورهای دنیا تعداد قابل توجهی سند راهبردی دارد ولی رتبه این سندها 4 درجه است که براساس تفاهم دوکشور قرار است سند راهبردی درجه یک برای ایران امضا شود.

    سند راهبردی یک نگاه برای بلند مدت جامعی به روابط دوجانبه است و در آن به همه مسائل دنیا، منطقه، همکاری های بین المللی، مسائل فرهنگی، مسائل اقتصادی و امنیتی نگاهی ویژه می‌شود.

    براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، سند مهم دیگری که در این سفر امضا می شود سندی است به نام جاده ابریشم. چینی ها مدتی است سندی بنام "یک پهنه - یک راه" را برای جاده ابریشم تنظیم کرده اند که یک مجموعه کاملی است. در این سفر 17 سند همکاری در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی ، صنعتی ، فرهنگی و قضایی با حضور روسای جمهور دو کشور امضا می شود و روابط دوجانبه به سطح راهبردی ارتقا می یابد.

    براساس آن‌چه وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده، ایران در دوره تحریم با بانکهای چین کار کرده و حالا با "اگزیم بانک" چین وارد مذاکره شده است تا اعتبار اختصاص دهند. حتی چینی‌ها با وزارت راه وارد مذاکره شده‌اند تا برای دادن یک وام با بهره 2 درصد را برای قطار سریع السیر بخصوص تهران - مشهد در نظر بگیرند که مبلغ آن 3 یا 4 میلیارد دلار است.

    در حال حاضر حجم مبادلات چین با آمریکا 550 میلیارد دلار، با اروپا 620 میلیارد دلار و با ژاپن هم 320 میلیارد دلار است که توازن در هر سه حوزه به نفع چین است. چین از نظر شاخص سرمایه گذاری و جذب سرمایه نیز رتبه بالایی به خود اختصاص داده است به طوری که این کشور 128 میلیارد دلار در دنیا سرمایه گذاری کرده و از سوی دیگر 139 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته است.

    علاوه بر این ذخایر ارزی که باید سرمایه گذاری شود پیش بینی شده است در 2030 به رقم 500 میلیارد دلار برسد.

    اگرچه در سال 2015 واردات چین هشت درصد رشد داشته است، با این حال نباید فراموش کرد که سهم عمده ای از مصرف انرژی چین، زغال سنگ است و سهم نفت در سبد مصرف انرژی این کشور تنها 10 درصد است.

    چین شریک اول تجاری 120 کشور دنیاست، طی سال های اخیر فضای رسانه ای و افکار عمومی در قبال رابطه با چین به حضور اجناس بی کیفیت چینی در بازار ایران خلاصه شده است، با این حال نباید فراموش کرد که چندین سال است که این کشور نخستین شریک تجاری ایران است و حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2014 حدود 52 میلیارد دلار بود.

    این رقم در سال 2015 به علت کاهش قیمت نفت با کاهش مواجه شد؛ در حالی که ایران در 2014 حدود 519 هزار بشکه نفت به چین صادر کرد این رقم در سال 2015 به 542 هزار بشکه رسید.

    علاوه بر این 17 درصد از حجم کالاهای غیرنفتی به چین صادر می شود که این رقم در سال گذشته افزایش یافت. باید متذکر شد که در سال 2014 ، چین 36 درصد کل تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی