عصر بازار

۵ کشوری که کاهش قیمت نفت اقتصادشان را بهم ریخت

عصر اعتبار- کشور هایی که نفت خام دنیا تولید می کنند با کاهش قیمت نفت صدمه زیادی دیدند.

۵ کشوری که کاهش قیمت نفت اقتصادشان را بهم ریخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بودجه کشورهایی که در گذشته مازاد بود حالا به کسری خورده است به طوری که حتی برنامه های عادی این کشور ها قابل اجرا نیست.

    قیمت نفت در مقایسه با اواسط سال 2014 که 100 دلار بوده  به کمتر از بشکه ای 37 دلار رسیده است. اعضای اوپک به گونه ای نفت استخراج می کنند که انگار فردایی وجود ندارد. کاهش تقاضای کشور هایی مانند چین باعث کاهش قیمت نفت شده است.

    این 5 کشور بدترین تاثیر را از این رویداد گرفته اند.

    ونزولا

    ونزولا بزرگترین ذخیره نفت را در جهان دارد. دولت این کشور  چندین سال است که پول تولید نفت را برای پرداخت مزد، بهداشت، تامین اجتماعی و ساخت وساز استفاده می کند.

    ولی در حال حاضر اقتصاد این کشور در استانه فروپاشی است. تورم این کشور بیش از 150 درصد در سال 2015 افزایش یافته است و پیشبینی می شود که امسال به بیش از 200 درصد برسد. دولت توانایی پرداخت یارانه، مواد غذایی و تولیدات داخلی را ندارد.

    عربستان سعودی

    نفت عربستان سعودی 75 درصد سود خالص برای این کشور ایجاد می کند. کاهش قیمت نفت باعث شده است که اقتصاد این کشور رو به وخامت بگذارد. دولت این کشور حدود 100 میلیارد دلار کاهش بودجه را در سال  2015 اعلام کرده است.

    حتی کشوری که با کمترین بودجه، نفت تولید می کند اقتصادش در اثر کاهش قیمت نفت متزلزل می شود.

    نیجریه

    بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا هم این روزها دچار مشکل شده است. 75 درصد درآمد این کشور از نفت است و 90 درصد صادرات این کشور نیز از نفت است.

    کاهش قیمت نفت موجب شده است که  این دولت نتواند بدهی های خود را پرداخت کند. خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرده است برخی از کارمندان دولت ماه ها حقوق خود را دریافت نکرده اند.

    این کشور از کم شدن انرژی و کمبود سوخت رنج می برد.

    روسیه

    نزدیک به نیمی از بودجه دولت روسیه از صادرات نفت و گاز تامین می شود. کاهش قیمت نفت زمانی اتفاق افتاد که این کشور از تحریم های اقتصادی غربی رنج می برد.

    بودجه روسیه با  نفت بشکه ای 50 دلار تامین می شد ولی در حال حاضر با نفت 37 دلار اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار داده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند GDP این کشور 3.8 درصد کاهش پیدا کرده و این کاهش  امسال 0.6 درصد کاهش خواهد یافت.

    عراق

    اگرچه کاهش قیمت نفت باعث تلاطم مالی سختی برای  اقتصاد این کشور می شود اما این کشور به درآمد بیشتر برای مبارزه با داعش نیاز دارد.

    عراق در استخراج نفت رکورد زده است و کاهش قیمت نفت بر تولید این کشور تاثیری نگذاشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو