عصر بازار

اوضاع نامناسب اقتصادجهانی در سال ۲۰۱۶

عصر اعتبار- گاردین از اوضاع نامناسب اقتصادجهانی در سال ۲۰۱۶ گزارش داد.

اوضاع نامناسب اقتصادجهانی در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری «گاردین»، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، قیمت جهانی نفت به کمترین رقم در 12 سال اخیر رسیده و بهای کمتر از 30 دلار در مقابل هر بشکه را تجربه کرده، ضمن اینکه شاخص بورس‌های جهانی 20 درصد تنزل یافته و با ضرر حدود 8 تریلیون دلاری روبرو شده است.

    در همین حال، اعلام نرخ رشد اقتصادی 6.9 درصدی چین در سال 2015 میلادی که کمترین نرخ در 25 سال اخیر برای این کشور محسوب می‌شود، بازار جهانی را در شوک فرو برده است.

    از سویی دیگر، بانک‌های مرکزی در سال گذشته میلادی بسیاری از اقدامات محرکی خود را برای به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد از قبیل کاهش نرخ بهره بانکی و چاپ اسکناس اتخاذ کردند که عملا در سال جاری میلادی، از سوی این بانک‌ها بسته محرکی قابل توجه ای دیده نمی شود.

    همچنین در حوزه انرژی ایران در حدود 50 میلیون بشکه نفت بر روی آب‌های تنگه هرمز نگه داشته است که آماده رهسپار شدن به مقاصد خود هستند، این در حالی است که فزونی عرضه بر تقاضا نفت مشهود است و به گفته آژانس بین المللی انرژی، جهان در حال غرق شدن با مازاد تولید نفت است.

    در همین حال، کارگزاران شرکت‌های کشتیرانی در لندن کاملا گوش به زنگ برای ارائه خدمات حمل و نقل دریایی به ایران هستند. در این راستا بزرگترین کارگزار شرکت کشتیرانی دنیا، «کلارکسون» اعلام کرد: چندی پیش درخواست‌هایی از ایران برای حمل نفت خام این کشور به مقصد غرب داشته ایم.

    از سویی دیگر، صندوق بین المللی پول رشد اقتصادهای نوظهور از قبیل روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی را با کاهش پیش بینی کرده است. در حوزه معدن، بسیاری از شرکت‌های استخراج کننده سنگ آهن و تولید کننده فولاد با کاهش قیمت محصولات خود روبرو شده اند.

    بر همین اساس، کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اقتصاد جهان با بهبود رو به کند و نوعی رکود روبرو شده، ضمن اینکه اقتصاد جهانی در سال‌جاری میلادی در گرو سه عامل است؛ نخست چین که می‌تواند بر روی قیمت کالا مصرف کننده تاثیر بگذارد. دوم، تاثیر شکنندگی بعضی از اقتصادی‌های نوظهور از جمله برزیل و روسیه و در نهایت، اختلال بازار جهانی به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی توسط «فدرال رزرو» آمریکا است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو