عصر بازار

سود ۶۰۰۰ میلیارد تومانی خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی ایران

عصر اعتبار- سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که ۷۰ هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده توسط وزارت رفاه هیچ ربطی به طرح بانک مرکزی ندارد، از سود ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران خبر داد.

سود ۶۰۰۰ میلیارد تومانی خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا غزنوی امروز - یکشنبه - در نشست خبری با بیان این‌که بازار لوازم خانگی ایران اصلا کوچک نیست، اظهار کرد: بازار ایران برای یکی از تولید‌کنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولید‌کننده دارد.

    وی با بیان این‌که میزان واردات لوازم خانگی هفت برابر خودرو است، افزود: می‌توان گفت که هیچ کالایی به اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمی‌شود که این موضوع ضربه‌ای به صنعت لوازم خانگی کشور وارد می‌کند.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به حجم ریالی بازار لوازم خانگی در کشور ادامه داد: بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بیش از 15 هزار میلیارد تومان آن در دست خارجی‌هاست.

    غزنوی تصریح کرد: جریان اقتصادی کشور ما در حال حاضر به گونه‌ای است که رد تخلفات برخی از وارد‌کنندگان لوازم خانگی گم می‌شود در حالی که شرکت‌های خارجی برای تبلیغات در ایران بودجه‌های بسیار زیادی دارند.

    وی با اشاره به بودجه تبلیغاتی 6800 میلیارد ریالی دو برند بزرگ لوازم خانگی خارجی گفت: این در حالی است که براساس آمار از هر 10 فروشگاه تولید‌کننده داخلی در این بازار رقابتی، پنج مورد‌ش محکوم به شکست است. از سوی دیگر برندهای خارجی 90 درصد از فروشگاه‌های خود را خریداری کرده‌اند و مالک آن هستند که این فروشگاه‌ها در بهترین نقاط بازار است.

    به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی، بودجه تبلیغاتی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده داخلی در بهترین حالت حدود هشت درصد از بودجه شرکت خارجی است.

    غزنوی با بیان این که برندهای خارجی هیچ آورده‌ای ندارند اما حدود 30 تا 40 درصد سود می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به بازار 15 هزار میلیارد تومانی این برندها در ایران می‌توان گفت که آنها بیش از 6000 میلیارد تومان در بازار ایران سود به جیب می‌زنند.

    وی با اشاره به شرایط نابرابر رقابت تولید‌کنندگان داخلی با خارجی ادامه داد: در کشور اکثرا عوارض تابلوهای تبلیغاتی و تابلوی سردر برای خارجی‌ها و ایرانی‌ها نزدیک به هم است. این در حالی است که در آمریکا تفاوت عوارض تابلو برای این دو 35 برابر است.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای برندهای خارجی آزاد است، گفت: این شبکه‌ها با حجم عظیمی از بیننده برای هر ثانیه تبلیغ 100 هزار تومان دریافت می‌کنند و این در حالی است که هزینه تبلیغ در تلویزیون ایران با تخفیف در نظر گرفته شده برای ایرانی‌ها ثانیه‌ای یک میلیون تومان است.

    غزنوی افزود: به این ترتیب شرکت‌های خارجی با تبلیغات در داخل و خارج کشور 100 درصد مخاطب را پوشش می‌دهند اما اگر تولید‌کننده داخلی در شبکه ماهواره‌ای تبلیغات کند، غیرقانونی و تخلف است.

    وی با بیان این‌که براساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین 70 تا 150 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است، بیان کرد: با توجه به سود خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی می‌توان گفت سالانه 150 هزار فرصت شغلی از دست می‌رود و از کشور خارج می‌شود.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: از سوی دیگر برای ایجاد شغل‌های خدماتی تنها پنج میلیون تومان هزینه لازم است که با واردات یکساله لوازم خانگی می‌توان سه میلیون شغل ایجاد کرد.

    غزنوی همچنین با اشاره به تخلفات برخی از برندهای لوازم خانگی وارداتی اظهار کرد: کارت بازرگانی معضلی است که هنوز حل نشده است، چرا که براساس قوانین سازمان توسعه تجارت، واردات محصول نهایی مشمول 70 درصد تعرفه می‌شود و همه نیز شهادت می‌دهند که واردات این محصولات کاهش یافته است.

    وی افزود: اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که وارد‌کنندگان به سراغ واردات تکه‌ای محصولات می‌روند و با توجه به این‌که با کارت‌های بازرگانی متفاوت و از گمرک‌های مختلف اقدام به واردات این قطعه‌ها می‌کنند موفق می‌شوند که قاعده 2- الف را دور بزنند، چرا که براساس این قاعده اگر یک محصول به سه تکه تقسیم شده و به کشور وارد شود، باید تعرفه واردات نهایی را بپردازد، اما با توجه به واردات این قطعات از گمرکات مختلف و با نام‌های غیرمشابه این قاعده دور زده می‌شود.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به راهکار حل این مشکل گفت: برای حل این مشکل باید واردات لوازم خانگی را برای هر برند به صورت انحصاری در اختیار شرکتی خاص قرار داد که حتما با نمایندگی از شرکت بین‌المللی کار کند و از سوی دیگر کارت‌های بازرگانی برای واردات این قطعات فقط به نام همین شرکت باشد.

    غزنوی با بیان این‌که تاکنون بیش از 1.5 برابر نیاز کشور در لوازم خانگی سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری خارجی ما به استراتژی صنعتی نیازمندیم و باید بررسی کنیم که در کدام بخش‌ها کمتر سرمایه‌گذاری شده و به سراغ آن برویم.

    وی همچنین درباره‌ کارت‌های اعتباری خرید کالا نیز گفت: مشکلی که برای تولید‌کنندگان ایجاد شد این بود که زمانی که بانک مرکزی اعلام کرد این کارت‌ها برای خرید اقساطی کالاهای داخلی است مخاطبان ما که قصد داشتند قسطی لوازم خانگی بخرند صبر کردند تا کارت‌ها به دست‌شان برسد اما در این مدت خارجی‌ها مخاطبان و فروش خود را داشتند.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: عده‌ای نیز روی این جریان موج‌سواری کردند و گفتند حالا که بانک مرکزی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند ما خودمان قسطی کالاها را ارائه می‌کنیم و در حال حاضر دیده می‌شود که برخی از فروشگاه‌ها اقدام به فروش اقساطی کالا می‌کنند که همه کالاهای خارجی و داخلی را در بر می‌گیرد.

    غزنوی با بیان این‌که اعتقاد ما این است که حداکثر 700 هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده و در اختیار گروه‌های هدف فعلی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که امکان ندارد که این کارت به دست مردم برسد و اگر اجرا بشود نهایتا در اختیار همین گروه‌های هدف فعلی از جمله بازنشستگان و زوج‌های جوان قرار خواهد گرفت.

    وی درباره‌ این‌که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور 70 هزار کارت اعتباری برای خرید کالا برای بازنشستگان دو شهر خبر داده بود، گفت: 70 هزار کارتی که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور آنها خبر داده بود هیچ ربطی به کارت‌های اعتباری خرید کالا ندارد و کارت‌های این وزارتخانه است.

    سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که این طرح را خود وزارت کار برای بازنشستگان برخی شهرها ایجاد کرده است، اظهار کرد: حتی در برنامه تلویزیونی که گفته شد 70 هزار کارت اعتباری خرید کالا صادر شده است ما پیگیری کردیم و مشخص شد که این کارت‌ها هیچ ربطی به طرح بانک مرکزی برای لوازم خانگی ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو