عصر بازار

دکتر شهیدزاده:

درخواست بیش از ۴۰ بانک خارجی برای همکاری با بانک کشاورزی

عصر اعتبار- نشست خبری مدیرعامل بانک کشاورزی با رسانه ها و مطبوعات ، روز یکشنبه ۴ بهمن ماه در نخستین روز از سلسله نشست های مطبوعاتی به مناسبت دهه فجر در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

درخواست بیش از ۴۰ بانک خارجی برای همکاری با بانک کشاورزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر مرتضی شهید زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات گفت: بانک کشاورزی با بیش از هشتاد سال سابقه، همواره از سیاست های راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی، دستورالعمل های  بانک مرکزی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی که در حقیقت سیاست های اجرایی  دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی است ، پشتیبانی مالی کرده و آن ها را به اجرا در می اورد.

    وی در رابطه با فعالیت های بین المللی بانک کشاورزی اظهار داشت: یکی از فعال ترین بخش های بین المللی بانکی در دوره قبل و بعد از تحریم متعلق به بانک کشاورزی بوده است . وی افزود: در دوران تحریم فعالیت ارزی این بانک سه برابر شده بود زیرا تنها در سال گذشته 9 میلیارد دلار گشایش LC  توسط بانک کشاورزی انجام شد.

    شهید زاده در ادامه گفت: بلافاصله پس از لغو تحریم ها و آغاز اجرای برجام، روابط کارگزاری بانک کشاورزی با 25 بانک اروپایی به حالت عادی بازگشت و در حال حاضر بخش بین الملل ما به عنوان یک بخش برتر در سیستم بانکی،  رکورد دار فعالیت های بین المللی است.وی افزود: در این مدت کوتاه، مدیران عامل بیش از 40 بانک خارجی درخواست همکاری با بانک کشاورزی را داشته اند و این بانک به عنوان بانک برتر در راس فهرست آن ها قرار داشته اشت.

    وی تصریح کرد: در کنار ادامه فعالیت های بین المللی، رایزنی برای گشایش فاینانس و ریفاینانس، صدور ویزا کارت و مستر کارت، ارتقای عملیات بین الملل بانکی از طریق جذب علم و ورود تکنولوژی برتر دنیا و تلفیق آن با تجربیات گذشته با تاکید بر استفاده از سرمایه گذاران داخلی در دستور کار دولت و بانک کشاورزی قرار دارد.

    شهیدزاده در مورد جذب بازارهای روسیه گفت: پیرو قرارداد های شیلاتی و لبنیاتی بین وزارت جهاد کشاورزی و کشور روسیه، بانک کشاورزی از فعالیت های صادراتی مربوطه حمایت مالی خواهد کرد .

    وی افزود: عضویت بانک کشاورزی در سوئیفت  طی سال های تحریم لغو نشده بود و در حال حاضر نیز به روز ترین نسخه ی سوئیفت را دراختیار داریم و در مدت کوتاهی که از اجرای برجام می گذرد حدود 40 میلیون دلار گشایش اعتبار اسنادی انجام داده ایم.

    شهیدزاده در مورد پرداخت تسهیلات ارزی گفت: با صندوق توسعه ملی قراردادی 1.5 میلیارد دلاری داریم و درحال حاضر 750 میلیون دلار برای توسعه گلخانه ها تخصیص یافته که  به طرح هایی که تولیداتشان به صادرات منجر شود پرداخت  خواهد شد.

    دکتر شهید زاده در پاسخ به این پرسش که تیرگی روابط با عربستان و برخی کشورها چه تاثیری بر بازار فروش محصولات کشاورزی خواهد داشت ، گفت: دولت جمهوری اسلامی در حال توسعه صادرات در کل جهان است و چنانچه استانداردهای علمی تولید را رعایت کنیم با توجه به پتانسیل های بالای موجود ، وابسته به ارتباط با یک یا چند کشور نخواهیم بود و بازار صادرات خود را توسعه خواهیم داد.

    بر اساس این گزارش دکتر شهید زاده در بخش دیگری از این نشست خبری در باره افزایش سرمایه بانک کشاورزی ضمن قدردانی از پیگیری و تلاش های دکتر طیب نیا ، مهندس حجتی، دکتر سیف و دکتر نوبخت که به صورت جدی به دنبال تحقق افزایش سرمایه بانک ها و در راس آن ها بانک کشاورزی هستند ، گفت: در تاریخ بانک کشاورزی، این میزان توجه به این بانک بی سابقه بوده است. وی افزود: با توجه به اولویت دهی دولت به بخش کشاورزی، بیشترین رقم افزایش سرمایه در برنامه ششم برای این بانک پیشنهاد داده شده و  از محل فروش اموال دولتی نیز بیشترین میزان برای افزایش سرمایه به بانک کشاورزی تعلق گرفت و سرمایه این بانک  را به 23000 میلیارد ریال رساند.

    دکتر شهید زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سال جاری توانسته ایم نسبت به سال گذشته دو برابر منابع بیشتری تامین و بیش از 20 هزار میلیارد ریال از بدهی به بانک مرکزی را پرداخت کنیم.

    وی در مورد صنایع تبدیلی گفت: اولویت بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به زنجیره تولید است و صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان بخشی از این زنجیره جزو اولویت ها قرار دارد.

    شهیدزاده  همچنین تصریح کرد: از آنجا که تسهیلات به طرح های دارای توجیه اقتصادی تعلق می گیرد لذا در طرح ها بخشی از هزینه ها برای آموزش در نظر گرفته می شود و معرفی شدگان از لحاظ صلاحیت علمی و عملی و طرح از لحاظ اقتصادی بررسی می شوند تا علاوه بر تضمین موفقیت طرح،  بهداشت اعتباری نیز رعایت شود.

    دکتر شهید زاده در ادامه سخنان خود ، از اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی توسط دولت در سال آتی خبر داد و گفت: به دنبال اجرای موفق طرح خرید تضمینی گندم که با حمایت دولت توسط بانک کشاورزی انجام شد، طرح قیمت تضمینی که در سال جاری به صورت آزمایشی در خوزستان اجرا شده است، سال آینده در سطح کشور و برای محصولات کشاورزی استراتژیک غیر از گندم با حمایت بانک کشاورزی اجرا خواهد شد.

    وی اظهار داشت: بانک کشاورزی برای پشتیبانی از ورود فناوری برتر، با همکاری صندوق توسعه ملی ، منابع ارزان قیمت را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد .

    دکتر شهیدزاده در باره سفر به استان های سیستان و بلوچستان و کردستان گفت: سعی کرده ایم بیشترین سفرهای استانی را انجام دهیم و منطقه سیستان و بلوچستان و ساحل مکران به دلیل بنادر آزاد، امکان آبزی پروری و تولیدات کشاورزی،  دارای ظرفیت ها ی بالایی برای برنامه ریزی های آتی هستند  و امیدوارم طبق توافقی که با وزارت جهاد کشاورزی داشته ایم از 20 هزار میلیارد اعتبار تخصیص یافته برای گسترش گلخانه ها، بخشی از آن در این استان توسط بخش خصوصی جذب شود.

    وی افزود: برای منطقه ازاد تجاری که دولت در کردستان تصویب کرده است برنامه هایی برای توسعه و حمایت مالی داریم  که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای احداث قریب به 48 گاوداری 30 راسی و همچنین احداث گلخانه ازجمله این برنامه ها هستند.

    دکتر شهیدزاده در مورد سهم سایر بانک ها در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد از تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی پرداخت می شود و با توجه مصوبه دولت مبنی بر اینکه 25 درصد تسهیلات تکلیفی سایر بانک ها باید در بخش کشاورزی پرداخت شود امیدواریم در سال آینده  در فضای پساتحریم، با ورود تکنولوژی و افزایش راندمان بخش کشاورزی و با هماهنگی بانک مرکزی ، این امر محقق شود و بانک کشاورزی نیز با در اختیار داشتن 1400 کارشناس رسمی دادگستری، امادگی خود را برای نظام بررسی، ارزیابی و نظارت طرح های کشاورزی به سایر بانک ها اعلام کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو