عصر بازار

احتمال کاهش دفعات افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۶

فدرال‌رزرو سیگنال‌ وخامت اوضاع اقتصاد جهان را صادر می‌کند؟

عصر اعتبار- بنظر می‌رسد کاهش احتمالات نسبت به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانکی در سال ۲۰۱۶ ازسوی فدرال‌رزرو از چهار مرتبه به سه مرتبه، تلویحا از نابسامانی شرایط اقتصادی جهان حکایت دارد و این مساله را براحتی می‌توان از دل تصمیمات پولی فدرال‌رزرو رمزگشایی کرد.

فدرال‌رزرو سیگنال‌ وخامت اوضاع اقتصاد جهان را صادر می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، برای به دست آوردن سرنخ بیشتر درباره چگونگی سقوط قیمت نفت و تزلزل در چشم‌انداز اقتصادی چین، می‌توانید نگاهی به تصمیمات سیاستگذاران در ماه‌های پیش‌رو بیندازید، اما حواستان باشد نشست ماه ژانویه سیاستگذاران فدرال‌رزرو و تصمیم‌سازان نرخ بهره در این جلسه را از دست ندهید.

    به‌گزارش رویترز، نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز ضعیف‌تر رشد اقتصادی جهان، تردیدهای فدرال‌رزرو را در ادامه مسیر افزایش نرخ بهره بانکی، که نخستین دور آن پس از حدود یک دهه، در ماه دسامبر گذشته اجرا شد، تشدید کرده است.

    همچنین، نتایج نظرسنجی‌های انجام شده ازسوی رویترز نشان می‌دهد که انتظارات نسبت به دور بعدی افزایش نرخ بهره بانکی در ماه مارس، کم‌کم درحال رنگ باختن است و اکثر اقتصاددانان حاضر در این نظرسنجی، هم‌اکنون به جای پیش‌بینی 4 مرتبه افزایش نرخ بهره در سال 2016، انتظار دارند شاهد سه مرتبه افزایش بهره بانکی باشیم.

    مقامات فدرال‌رزرو، برخلاف وجود دورنمای بی‌ثباتی در بازارهای جهانی سهام، طی هفته‌های اخیر نسبت به تاثیر نوسانات بازارهای مالی بر تصمیم‌گیری‌های خود بی‌اعتنا باشند.

    ازسوی دیگر، به شدت انتظار می‌رفت که فدرال‌رزرو، نرخ صندوق‌های فدرال خود را در همان 0.25 تا 0.50 درصد بدون تغییر نگاه دارد اما کاهش انتظارات تورمی، و همراه شدن آن با نوسانات بازار، ممکن است منجر شود تا آنها نسبت به وضعیت اقتصاد آمریکا و جهان ابراز نگرانی کنند.

    تحلیلگران موسسه BNP پاریباس می‌گویند: اگر در بیانیه‌های فدرال‌رزرو، نسبت به افزایش ریسک‌ها بر سر راه افزایش نرخ بهره، بدون انتظار نسبت به بازگشت چشم‌انداز در میان مدت اشاره شود، این مساله می‌تواند از نشانه‌های روند افزایش تدریجی نرخ‌های بهره تلقی شود.

    ازسوی دیگر، داده‌های اقتصادی آمریکا از وضعیت مقهور شده داخلی حکایت می‌کند چراکه دلار قدرتمند، اقتصاد این کشور را دچار آشفتگی کرده و قیمت مصرف‌کننده نیز در ماه دسامبر، به شدت افت کرده است.

    گزارش‌های اخیر در رابطه با خرده‌فروشی، شروع ساخت و ساز و تولید صنایع، حاکی از کندی فعالیت‌ها در این بخش، در پایان سال گذشته بوده است. همچنین، انتشار داده‌های اولیه از میزان تولید در سه ماهه چهارم آمریکا تا 29 ژانویه قائتا باید کند شدن روند رو به رشد اقتصاد این کشور را تایید کند که انتظار می‌رود سرعت این رشد در مقیاس سالانه به 0.7 درصد افت کند که این برآوردها طبق آخرید الگوی ارائه شده ازسوی فدرال‌رزرو آتلانتا است.

    اما جدیدترین نظرسنجی های موسسه رویترز از نرخ رشد آمریکا، از رشد 1.3 درصدی پس از رقم خوردن یک رشد 2 درصدی در سه‌ماهه سوم سال 2015 حکایت دارد. برخی بر این باورند که کندی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم برخلاف چشم‌انداز بلندمدت بوده با این حال، با توجه به روند بازار کار، این رشد همچنان رو به رونق است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو