عصر بازار

طیب‌نیا عنوان کرد؛

آغاز فصل جدید مناسبات ایران-چین

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه کشورهای دوست در زمان تحریم را فراموش نمی‌کنیم گفت: جمهوری خلق چین برای ما یک شریک تجاری ساده و معمولی نیست.

آغاز فصل جدید مناسبات ایران-چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی طیب نیا در گفتگو با تلویزیون ملی چین به بررسی آثار سفر رئیس جمهور چین به ایران و تحول در روابط پکن - تهران پس از اجرای برجام پرداخت. وزیر اقتصاد در این گفتگو از چین به عنوان شریک راهبردی ایران نام برد و گفت: جمهوری خلق چین برای ما یک شریک تجاری ساده و معمولی نیست و بنا داریم روابط بلندمدتی را با این کشور برنامه ریزی کنیم به طوری که تحت تاثیر حوادث کوتاه مدت سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.

    وی با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با جمهوری خلق چین همیشه روابطی مثبت و سازنده بود تصریح کرد: از سال های قبل از تحریم، روابط خوبی بین ما و چین در حوزه مبادلات تجاری بود و این روابط در دوران تحریم با رویکرد منطقی و واقع گرایانه دولت چین توسعه پیدا کرد.

    طیب نیا افزود: طبیعی است با توجه به سابقه روابط مثبت ایران و چین بخصوص در دوران تحریم، در دوران پسا تحریم این روابط را هرچه بیشتر توسعه دهیم. وی حضور "شی جین پینگ"، رئیس جمهور چین در ایران را نشانه تمایل این کشور برای برقراری روابط راهبردی و بلندمدت با ایران عنوان کرد و افزود: این سفر فرصت مناسبی بود تا بر روی یک برنامه و سند جامع و همکاری های اقتصادی دو کشور در حوزه های مختلف به توافق برسیم.

    وی با اشاره به اراده جدی روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط دو کشور تاکید کرد: قطعا این سفر نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دو کشور محسوب می شود. وزیر اقتصاد در خصوص دورنمای همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و چین خاطرنشان کرد: بنا نداریم کشورهایی که در دوران تحریم با ما روابط مثبتی داشتند را فراموش کنیم و قصد داریم از این همکاری ارزشمند به عنوان یک سرمایه استفاده کنیم و در دوران جدید به صورت قابل توجهی آنرا توسعه دهیم.

    طیب نیا با اشاره به شناسایی نقاط قوت و ضعف اقتصاد کشور در دوران تحریم تصریح کرد: وابستگی به نفت، سهم بالای نفت در تراز تجاری کشور و سهم پایین بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی درس هایی بود که ما در دوران تحریم گرفتیم و به ما نشان داد که اقتصاد ما نسبت به تکانه های خارجی آسیب پذیر است.

    وی تاکید کرد: در دوران تحریم توانستیم در مقابل این آسیب ها مقابله کنیم و آسیب پذیری ما در سال های اخیر به طور محسوسی کاهش پیدا کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به عزم دولت در ادامه این سیاست های اصولی در دوران پساتحریم تاکید کرد: کاهش سهم نفت از اقتصاد ایران، مقابله با عارضه دولتی بودن اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار و واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی از جمله برنامه های دولت در دوران پسا تحریم است.

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی 8 درصدی را برای کشور پیش بینی کردیم تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف لازم است از همه قابلیت ها و پتانسیل هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد استفاده کنیم و تلاش می کنیم در کنار آن از امکاناتی که در عرصه بین الملل وجود دارد، نیز بهره برداری کنیم.

    طیب نیا خاطر نشان کرد: استفاده از منابع مالی و سرمایه های خارجی، انتقال دانش و تکنولوژی به ایران، تولید در داخل سرزمین و صادرات فزاینده محصولات تولیدی از جمله اولویت های ما است و مطمئن هستم همکاری با چین در این حوزه می تواند بسیار موثر و کارساز باشد.

    وی با بیان اینکه متاسفانه روابط ما با چین هنوز محدود به مبادلات تجاری است تاکید کرد: برای عمق دادن به روابط باید در حوزه همکاری های اقتصادی به ویژه در زمینه سرمایه گذاری مشترک هم اقدامات موثری انجام دهیم که در این راستا برنامه ریزی برای تعامل مثبت و سازنده با اقتصاد جهانی از جمله جمهوری خلق چین انجام شد.

    وزیر اقتصاد با اشاره به دورنمای اقتصادی چین گفت: چین در حال حاضر یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به قدرت اول و برتر اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد. وی تصریح کرد: چین به دلیل سطح بالای تولید و رشد اقتصادی بالا نیازمند به تامین انرژی از سایر کشورها می باشد و ایران به دلیل دارا بودن رتبه اول مجموع ذخایر نفت و گاز  و نیز روابط مثبت سیاسی و اقتصادی دوکشور می تواند تامین کننده مطمئن و دائمی برای چین باشد.

    وی موقعیت جغرافیایی ایران، دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه، بهترین مسیر ترانزیتی، نیروی کار تحصیل کرده و کارآزموده با دستمزد رقابتی، ذخایر عظیم نفت و گاز و نرخ مناسب انرژی را از جمله مزیت هایی برشمرد که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران چینی می توانند از آن استفاده کنند.

    طیب نیا وجود قوانین مناسب در حمایت از سرمایه گذاران خارجی، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد برای 4 فصل متوالی و کاهش 34 رتبه ای تسهیل فضای کسب و کار ایران در فضای بین الملل را از جمله مزیت های ایران در رقابت برای جذب سرمایه گذار خارجی برشمرد و تاکید کرد: در تمام منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا، ایران امن ترین کشور است و به لحاظ اقتصادی از شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی چین مبنی بر اینکه آیا ایران برنامه ای برای بهره گیری شرکت های چینی در حوزه حمل و نقل ریلی دارد یا نه؟ با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی برای فعالیت سرمایه گذاران چینی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به برخورداری چین از تکنولوژی قطارهای سریع السیر، ایران محدودیتی در خصوص سرمایه گذاری چینی ها در این حوزه ندارد و از حضور آنها در این حوزه استقبال می کند.

    وزیر اقتصاد کشورمان در خصوص طرح ابتکاری رئیس جمهور چین مبنی بر "یک کمربند، یک جاده" نیز گفت: این طرح مورد توجه ایران نیز است و مشارکت در این طرح به سود همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی