عصر بازار

رئیس کنفدراسیون صادرات:

هزینه تمام شده صادرات با لغو تحریم‌ها ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: با لغو تحریم‌ها و گشایش‌های بانکی هزینه تمام شده صادراتی برای بازرگانان ایرانی ۱۵ درصد کاهش یافته ولی اصلاح رشد منفی ۱۵.۵ درصد صادرات در طول امسال امری زمان‌بر است که به نظر می رسد در سال آینده آرام آرام اصلاح می‌شود.

هزینه تمام شده صادرات با لغو تحریم‌ها ۱۵ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصراعتبار» به نقل از فارس، با لغو تحریم‌ها این انتظار در بین جامعه و صادرکنندگان ایجاد شده که هم صادرات با سهولت بیشتری انجام شود و هم با افزایش بازارهای صادراتی روبه‌رو خواهیم بود.

    نکته‌ای که بنا بر تأکید محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات چندان هم به سرعت قابل انجام نیست و امری زمان‌بر است.

    بر اساس این گزارش، لاهوتی اظهار داشت: طی یک هفته گذشته با لغو تحریم‌ها محدودیت هزینه حواله پول که در زمان تحریم امکان گشایش اعتبار اسنادی را نداشتیم و 10 تا 15 درصد هزینه تمام شده صادراتی را شامل می‌شد، برداشته شده است.

    وی تصریح کرد: فعال اقتصادی در زمان تحریم باید این ریسک را می‌پذیرفت که با استفاده از روابط شخصی تمام هزینه و وجه پول را از قبل به صورت صددرصد پرداخت کند که در خارج یا داخل کشور پس از مدت زمانی دلارش را در مقصد دریافت می‌کرد که ریسک کار را بالا می برد.

    به گفته لاهوتی با حذف هزینه حواله پول رقم بسیار بزرگی در اقتصاد به نفع تجار باقی خواهد ماند.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که با لغو تحریم‌ها قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران کاهش یافته و قدرت رقابت را تا 100 درصد حد بیشتری در بازار خواهیم داشت.

    وی گفت: یک زمانی فعال اقتصادی باید صددرصد پول را در ابتدای کار سرمایه‌گذاری می‌کرد اما اکنون با گشایش اعتبار با استفاده از منابع تضمین شده و با نرخ پایین می‌تواند کار را انجام دهد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: یک زمانی فرد برای تأمین کالاهای خطوط تولید و ماشین‌آلات صنعتی به کارخانه‌های خارج از کشور که فقط بر اساس سفارش تولید می‌کنند بدون هیچ ضمانت بانکی 30 تا 40 درصد مبلغ را باید به واحد سازنده پرداخت می‌کرد و بعد از ماه‌ها 70 درصد بقیه را می‌پرداخت و اگر در این بین اشکالی در کالا وجود داشت یا کیفیت پایین بود و یا فروشنده خلف وعده می‌کرد هیچ جای اعتراضی وجود نداشت.

    وی به سخنان رئیس‌جمهور در جمع فعالان خصوصی اشاره کرد و گفت: بنا به گفته ایشان دیگر روش‌های سنتی منسوخ شده در تجارت و معاملات من بمیری تو بمیری جواب نمی‌دهد و برای افزایش توسعه صادرات باید روش‌های جدید را جایگزین کرد.

    وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید صادرات ما در طی چه مدتی رشد خواهد داشت، اذعان داشت: طی ده ماهه امسال صادرات غیرنفتی ما رشد منفی 15.5 درصدی داشته و بعید می‌دانم تا پایان سال هم این رقم تغییری کند ولی در سال آینده روند رو به مثبتی خواهد داشت،اما از طرفی سازمان توسعه تجارت و مسئولان مربوطه از اینکه تراز تجاری به نفع صادرات مثبت است خوشحال نشوند چون عملا با محدودیت واردات، صادرات را مثبت نشان می‌دهیم مضاف بر اینکه این کار به کوچک‌تر شدن سهم تجارت خارجی ما در دنیا دامن می زند.

    لاهوتی این را هم گفت که با مقایسه حجم تجارت و جمعیت ایران با تجارت دنیا تنها 0.3 درصد از تجارت دنیا را در اختیار داریم در حالیکه باید این رقم 1.5 درصد باشد و جالب‌تر این است که آمارهای قاچاق کالا که در جایی ثبت نمی‌شود نیز خود چیزی حدود یک سوم تجارت کشور را به خود اختصاص داده است که آفتی برای اقتصاد است و باید فکری به حال آن کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو