عصر بازار

شاخص ارزی از میانه کانال ۳۶۰۰ تومان پایین آمد

عقب‌نشینی دلار یا دام نوسان گیری؟

عصر اعتبار- دلار که روز یکشنبه به قصد تعیین جهت قیمتی، در میانه کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان اتراق کرده بود، روز دوشنبه مسیر کاهشی را انتخاب کرد و از این مرز قیمتی پایین آمد.

عقب‌نشینی دلار یا دام نوسان گیری؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، دلار اولین کاهش خود در دومین ماه زمستان را تجربه کرد و با 5 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 645 تومان رسید. در حالی که برخی، کاهش قیمت دوشنبه را ناشی از عقب‌نشینی معامله‌گران دانسته‌اند، عده‌ای دیگر آن را به توراندازی معامله‌گران ارزی نسبت داده‌اند. به گفته فعالان بازار، در فضایی که شاخص بازار ارز، کشش رشد بیشتر قیمت را از خود نشان نداده است، برخی نوسان‌گیران قصد دارند با عقب‌نشینی در خرید دلار و فروش آن کسب سود کنند. در واقع، این عده قصد دارند با فروش ارز در سقف قیمتی بازار و خرید آن در محدوده پایین‌تر نفع ببرند. این در حالی است که برخی دیگر اعتقاد دارند که این عقب‌نشینی به قصد نوسان‌گیری نبوده و تنها چشم‌انداز قیمتی معامله‌گران بیشتر کاهشی شده است. دوشنبه، همسو با افزایش دلار، قیمت سکه نیز راه افزایشی را در پیش گرفت و با 4 هزار تومان رشد به قیمت 945 هزار تومان رسید. عامل قوی‌تری که به افزایش فلز گرانبهای داخلی کمک کرد، صعود طلای جهانی به بالای مرز هزار و صد دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه بود.


    شروع کاهشی

    در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه آغاز کرد. دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 638 تومان آغاز کرد که کاهشی 12 تومانی نسبت به قیمت بسته شده دومین روز هفته داشت. فعالان، افزایش فروش در معاملات آتی آخر وقت یکشنبه را در شروع کاهشی دوشنبه موثر دانستند. به اعتقاد آنها، پس از اینکه دلار نتوانست به افزایش قیمتی خود ادامه دهد، فروش این ارز در معاملات آتی بالا رفت و قیمت به محدوده 3 هزار و 630 تومان وارد شد. دلار که معاملات خود را در روز دوشنبه با کاهشی 12 تومانی آغاز کرده بود، در ادامه روز در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد و راه افزایشی را در پیش گرفت. شاخص بازار ارز تا ساعت 3 بعدازظهر بار دیگر به مرز 3 هزار و 650 تومان نزدیک شد، اما نتوانست از آن عبور کند و چنان‌که اشاره شد با قیمت 3 هزار و 645 تومان به کار خود پایان داد. رقم یاد شده 5 تومان کمتر از نرخ بسته شده دومین روز هفته بود و اولین کاهش این ارز در بهمن‌ماه محسوب می‌شد. پیش از این، شاخص بازار ارز از ابتدای بهمن‌ماه در مسیر افزایشی قرار گرفته و مجموعا در 4 روز ابتدایی این ماه حدود 45 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود.


    عامل کاهش

    فعالان بازار، کاهش قیمتی روز دوشنبه را بیشتر به توراندازی معامله‌گران ارزی نسبت دادند. به اعتقاد آنها، ‌هنگامی که تلاش‌های افزایشی نوسان گیران در روز یکشنبه به بار ننشست، این گروه در موقعیت فروش قرار گرفتند. بنا بر گفته‌های حاضران در بازار، هدف نوسان‌گیران این بود که با فروش ارز و کاهشی کردن قیمت، بار دیگر در نرخ‌های پایین وارد بازار شوند و با خرید در کف قیمت از نوسان ایجاد شده کسب سود کنند. این در حالی است که گروه دیگری در بازار اعتقاد دارند که فروش‌ ارز بیشتر از جانب افرادی صورت گرفته که از افزایش قیمت دلار جا مانده و نتوانسته بودند از رشد پیشین قیمت سودی کسب کنند. به گفته برخی فعالان، آنها این بار قصد دارند با خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر و بالا آوردن دوباره دلار، ضرر خود را جبران کنند. در کنار دو دیدگاه یاد شده، گروه دیگری از فعالان اعتقاد داشتند که افزایش ارز موجود در بازار ناشی از فروش معامله‌گرانی بوده که با قیمت پایین‌تری از شهرستان‌های اطراف ارز خریداری کرده بودند و سعی داشتند با فروش آن در بازار پایتخت کسب سود کنند. مجموعا از صحبت‌های یاد شده می‌توان به این نتیجه رسید که حجم ارز در بازار روز دوشنبه بیشتر از روزهای گذشته بود و این عامل موجب شد که نرخ فروش دلار کاهش پیدا کند.


    رشد ارزش ذاتی سکه

    روز گذشته سکه تمام بهار آزادی پنجمین افزایش متوالی خود را تجربه کرد و چنان‌که اشاره شد با 4 هزار تومان رشد به قیمت 945 هزار تومان رسید. این افزایش قیمتی در حالی رخ داد که ارزش ذاتی سکه بیشتر از نرخ بازار بود و فلز گرانبهای داخلی پتانسیل رشد بیشتر قیمت را داشت. تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه به 952 هزار تومان رسید که 8 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود. به گفته فروشندگان،‌ حباب منفی قیمتی بیشتر ناشی از احتیاط معامله‌گران در خرید سکه است. به اعتقاد آنها، نااطمینانی از جهت آینده قیمت موجب شده که معامله‌گران با درنگ بیشتری خریدهای خود را انجام دهند. روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و با 430 تومان رشد به قیمت 95 هزار و 640 تومان رسید. هر گرم طلا نیز روز یکشنبه 170 تومان رشد قیمت را ثبت کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو