عصر بازار

قائم مقام بانک مرکزی:

تک نرخی شدن ارز از ابتدای سال آینده

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده اجرایی می شود گفت: زیرساخت های یکسان‌سازی نرخ ارز در حال فراهم شدن است.

تک نرخی شدن ارز از ابتدای سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده اجرایی می شود گفت: زیرساخت های یکسان‌سازی نرخ ارز در حال فراهم شدن است.

    اکبر کمیجانی در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم آغاز برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، نرخ دلار به‌جای کاهش، افزایش داشت گفت: این برداشت اشتباهی است، چون نرخ ارز بر اساس متغیرهای حقیقی و بنیانی تعیین می‌شود و در میان آنها نرخ تورم تأثیر می‌گذارد.

    وی ادامه داد: اگرچه تورم پایین آمده و متوسط تورم در حد 3.7 درصد است، وقتی مقایسه می‌کنیم با تورم شرکای تجاری می بینیم بالاست، بنابراین این تفاضل تورم ایران با تورم شرکای تجاری برای عدم کاهش نرخ ارز یک توجیه است. اگرچه ما تضعیف ریال در برابر اسعار خارجی را داشته‌ایم و در طی یکی، دو سال گذشته خیلی محدود بوده است که نتیجه مدیریت بانک مرکزی است.

    کمیجانی در پاسخ به این سؤال که بالا رفتن نرخ ارز با اولویت بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز مغایرت ندارد، گفت: این‌طور نیست و مغایرتی در این خصوص دیده نمی‌شود و نرخ ارز در کوتاه‌مدت بر اثر برخی اخبار و اطلاعات و اتفاقات دچار نوساناتی می‌شود و در افق میان‌مدت و بلندمدت بنیان‌های اقتصادی در رأس آنها تورم است که مسیر نرخ ارز را تعیین می‌کند.

    قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود، گفت: امیدواریم این اقدام انجام شود، کارها و بسترها برای یکسان‌سازی نرخ ارز در حال فراهم شدن است که امیدواریم بعد از گذشت 2 تا 3 ماه از رفع تحریم‌ها مقدمات آماده شود و فکر می‌کنم که از ابتدای سال آینده این اقدام اجرایی شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو