عصر بازار

بانک‌های مشترک در راه ایران

این بار الجزایر - ایران

عصر اعتبار- با لغو تحریم ها و حذف محدودیت فعالیت و روابط بانکی در عرصه بین الملل، راه برای تاسیس بانک‌های مشترک نیز باز شد.

بانک‌های مشترک در راه ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گرچه تاسیس شعب بانک‌های خارجی هنوز چندان از سوی بانک مرکزی اعلام نشده اما در نتیجه مذاکزات هسته ای و توافقاتی که بین هیات‌های ایرانی و خارجی در حوزه بانکی وجود داشت و استمرار هم خواهد یافت، تاسیس بانک‌های مشترک نیز در برنامه های بانک مرکزی ایران در پساتحریم قرار دارد.

    این در حالی است بنابر آنچه مدیر روابط بین الملل بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده است در نتیجه مذاکرات انجام شده بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی الجزایر، برای تشکیل بانک مشترک بین دو کشور توافق شده و به زودی تشکیل خواهد شد.

    یعقوبی، در توضیح جزئیات بیشتر توافقات انجام شده اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهمی که بین طرفین امضا شده کمیته مشترک بانکی دو کشور تشکیل شد و ترکیبی از مدیران بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی الجزایر عضو آن هستند.

    مدیر روابط بین الملل بانک مرکزی، این راهم گفت که ایجاد روابط کارگزاری بانکی، افتتاح حساب های متقابل بین ایران و الجزایر و بر عکس و همچنین بین بانکهای تجاری منتخب نیز از دیگر دستاوردهای این توافقات بود. بر این اساس قرار است هیاتی از ایران به این کشور سفر کرده و توافقات را مستند سازی کند.

    آنطور که پیش تر سیف - رییس کل بانک مرکزی- در رابطه با تاسیس بانک‌های مشترک در ایران توضیح داده ،برای تاسیس بانک‌های جدید محدودیت‌هایی است که بانک مرکز ی در حال بررسی‌هایی به منظور تاسیس بانک مشترک با افزایش سهم سرمایه‌گذاری بخش خارجی است این در حالی است که در حال حاضر مجوز تاسیس تا 40 درصد سرمایه‌گذاری بخش خارجی وجود دارد. این در حالی است که فعلا تنها بانک مشترک خارجی در ایران، بانک مشترک ایران - ونزوئلا است که البته در جریان افزایش روابط بانکی و مذاکراتی که در چند ماه گذشته بین بانک مرکزی ایران و هیاتهای بانکی کشورهای دیگر انجام شده امکان افزایش تعداد بانکهای مشترک و یا افزایش تعداد شعب بانک‌ها وجود دارد.

    با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم بانکها، شعب خارجی بانک‌های ایرانی نیز در حال فعال شدن بوده و به نظر می رسد برخی از شعب بانک‌ها در خارج از کشور فعال شده اند. در عین حال که پنج بانک خارجی در ایران شعب فعال دارند؛ بانک های تجاری ایران و اروپا، تعاون منطقه ای اسلامی، المستقبل(فیوچرز)، استاندارد چارتر و همچنین بانک تجاری ایران و اروپا.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو