عصر بازار

بازارهای جهانی به روایت نمودار

رشد دلار و سقوط سهام بزرگ‌ترین شرکت شیمیایی دنیا

عصر اعتبار- در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نشست سیاست‌گذاری دو روزه فدرال‌رزرو هستند، بازار سهام جهانی با اندکی تغییر مواجه شد. این در حالی است که بانک جهانی پیش‌بینی کرده سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۶ بدترین عملکرد را در میان سایر کالاها داشته باشد.

رشد دلار و سقوط سهام بزرگ‌ترین شرکت شیمیایی دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، شاخص کمپوزیت شانگهای چین از امروز افتی 0.5 درصدی را تجربه کرد. شرکت اپل نیز از مشکلات چین در امان نبوده است. بزرگترین شرکت دنیا در حال مشاهده «تضعیف اقتصاد» در هنگ‌کنگ و تایوان نیز هست. اپل پیش‌بینی کرد که میزان فروش این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری برای اولین بار از سال 2003 کاهش خواهد یافت.

    چشم‌انداز دلار احتمالا در انتظار بیانیه سیاستگذاری فدرال‌رزرو خواهد بود. از زمانی که بانک مرکزی آمریکا در 16 دسامبر گذشته نرخ بهره را برای اولین بار در نزدیک به یک دهه گذشته افزایش داده است، شاخص دلار بلومبرگ در برابر  10 واحد پولی اصلی در حدود 1.5 درصد افزایش یافته و روز جمعه به بالاترین سطح خود رسید.

    این رشد موجب شد تا فدرال‌رزرو اعلام کند که در سال 2016 چهار مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد. سرمایه‌گذاران در حال رصد هر گونه انحراف از این برنامه هستند. با این حال احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس از 51 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.

    بانک جهانی با استناد به پیشی‌گرفتن میزان عرضه ارزان نسبت به مصرف اعلام کرد سنگ‌آهن بدترین عملکرد را در بین کالاها در سال جاری خواهد داشت. یک معامله‌گر اهل واشنگتن اعلام کرد متوسط قیمت سنگ‌آهن در سال 2016، در حدود 42 دلار برای هر تن خواهد بود که نسبت به سال 2015 افتی 25 درصدی خواهد داشت. سنگ‌آهن 62 درصدی برای تحویل به بندر کینگ‌دائو، به پایین‌ترین سطح خود در ماه دسامبر رسید که نشان از کاهش 50 درصدی ارزش در سال سال گذشته می‌دهد.

    رکود در چین تقاضا را از سوی بزرگترین مصرف‌کننده دنیا محدود کرده است. در همین زمان، بزرگترین شرکت‌های معدنکار دنیا در حال افزایش تولید خود برای دستیابی به سهم بازار هستند. بانک جهانی پیش‌بینی کرد، نیکل در سال 2016 افتی 16 درصدی را تجربه خواهد کرد و مس با 9 درصد کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

    سهام شرکت BASF بزرگترین تولیدکننده مواد شیمیایی دنیا بیش از 5 درصد سقوط کرد. این اتفاق پس از گزارش این شرکت در مورد کاهش بیش از انتظار سود سالانه خود اتفاق افتاد. سقوط قیمت نفت به شدت به واحد وینترشال این شرکت (تولید کننده نفت و گاز) ضربه زده است.BASF در معاملات امروز بدترین عملکرد را در شاخص دکس آلمان داشت. سهام BASF در سال 2016 با افتی 15 درصدی مواجه شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی