عصر بازار

فاکس نیوز:

درآمد میلیاردی ایران از کانی های خود

عصر اعتبار- فاکس نیوز نوشت: درآمدهای ایران از کانی های خود می تواند بسیار فراتر از درآمد نفتی آن باشد.

درآمد میلیاردی ایران از کانی های خود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فاکس نیوز در گزارشی به بررسی تنوع چشمگیر منابع معدنی ایران پرداخت. در این گزارش آمده است: ایران در موقعیتی قرار دارد تا ثروتمندترین کشور جهان شود – و این ثروت، پیوندی با نفت ندارد. جمهوری اسلامی ایران پس از سالها تحریم اقتصادی و انزوای جهانی،  آماده است تا از ذخایر کانی های خود همچون مس و سنگ آهن و روی و سرب 700 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

    ربکا کلر، از تحلیلگران دانش و فناوری در شرکت اطلاعات جهانی «استراتفور» در تگزاس می گوید: «این کشور در ترازی باورنکردنی در زمینه کانی ها ثروتمند است.» کلر روز چهارشنبه هنگام دیدار رئیس جمهور، حسن روحانی، از اروپا و امضای قراردادهای بازرگانی با کشورهای غربی برای بهره مندی از منابع طبیعی خود، از جمله کان سارها، به فاکس نیوز گفت: «در ایران کار معدن کمابیش کم هزینه و فراورده های آن باکیفیت است.»

    ایران بیش از 3000 معدن دارد که بیشتر در دست بخش خصوصی است و به اعلام وب سایت mining.com کانی هایی همچون مس و سنگ آهن و عناصر خاکی سنگین و کمیاب در آنها فراوان است. کلر درباره معدنهای ایران می گوید: «آنها همه جا یافت می شوند» و با اشاره به پتانسیل حفر معدن در مرز افغانستان و سرتاسر باریکه ای که از میان کشور رو به پایین می گذرد ادامه داد: «آنها دنبال کاوش عناصر خاکی کمیاب هستند ولی هنوز در گام های آغازین کار قرار دارند.»
    در ادامه این گزارش آمده است: شرکتهایی، از بخش نفت گرفته تا خودروسازی، به همدیگر تنه می زنند تا از باز شدن درهای این کشور 80 میلیون نفری سود ببرند. در ایتالیا، شرکتهای دولتی و خصوصی بیش از ده ها قرارداد با ایران امضا کردند که از صنایع فلزی گرفته تا خدمت نفتی و ترابری ریلی و کشتی سازی را در بر می گیرند.

    مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت، گفت این کشور امیدوار است هنگام دیدار روحانی قراردادهای سرمایه گذاری 5/5 میلیارد دلاری به سرانجام برسند. قراردادهای ایتالیا شامل سرمایه گذاری مشترک در زنجیره تولید فولاد در جنوب ایران هم هست. همچنین تهران قصد دارد قراردادی را با شرکتهای چینی و ایتالیایی امضا کند تا فاز دوم سالکو، بزرگترین کارخانه آلومینیم سازی ایران، به سرانجام برسد.

    هرچند تخمین زده می شود سود کانی ها صدها میلیارد دلار باشد، کارشناسان می گویند برای دست یافتن به چنین ثروتی باید زمان بگذرد. کلر می گوید: «برخلاف نفت، که آنها توانایی رساندن فوری آن را به بازار دارند، فراگیر شدن عملیات حفر معدن به گذشت زمان نیاز دارد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی