عصر بازار

نعمت‌زاده به بانک‌های فرانسوی چه گفت؟

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت که در سفر رییس جمهوری به فرانسه همراه وی بود، از بانکهای فرانسوی خواست رویکرد محتاطانه‌شان را کنار بگذارند و به همکاری با ایران بپردازند.

نعمت‌زاده به بانک‌های فرانسوی چه گفت؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با وجود از سرگیری همکاری‌های اقتصادی میان ایران و فرانسه، بانکهای فرانسوی که هنوز جریمه 9 میلیارد دلاری آمریکا برای بانک بی ان پی پاریبا به دلیل نقض تحریمها را در خاطرحفظ کرده اند، به دلیل نگرانی از نقض تحریمهای آمریکایی تمایلی به انجام مبادلات مالی با ایران نشان نمی دهند.

    حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که به همراه گروهی از وزیران و بازرگانان ایرانی روز پنج شنبه در پاریس حضور داشت، برای خرید هواپیما از ایرباس و همچنین توافق همکاری با پژوسیتروئن و شرکتهای فرانسوی فعال در صنایع دیگر قراردادهایی امضا کرد اما دیدار با مقامات بانکهای بزرگ فرانسه مانند بی ان پی پاریبا و سوسیته جنرال در برنامه رسمی هیات ایرانی قرار نداشت.

    بر اساس گزارش رویترز، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنرانی خود در همایش اقتصادی ایران و فرانسه عنوان کرد مانعی که از همکاری بانکهای فرانسوی با ایران ممانعت کند دیگر وجود ندارد.

    وی در ادامه هشدار داد: اگر بانکهای فرانسوی فعال نشوند تجارت افزایش نخواهد یافت.

    نعمت زاده اظهار کرد: بانکهای بین المللی برای اجتناب از نقض تحریمهای آمریکا باید سه شرط را رعایت کنند: از طریق شعبه آمریکایی خود فعالیت نکنند، از همکاری با اشخاص و نهادهای تحت تحریم خودداری کنند و مبادلات مالی را از طریق سیستم مالی آمریکا انجام ندهند.

    با اینهمه بی ان پی پاریبا و سوسیته جنرال در این باره اظهار نظر نکردند.

    بانکداران فرانسوی می گویند خاطره جریمه بی ان پی پاریبا هنوز کهنه نشده و نگرانی از اینکه تحریمهای مجدد بانکها را دوباره هدف مجازات قرار دهد، مانع از جلو آمدن آنها شده است.

    رویترز به نقل از یک مشاور بانکی ایرانی نوشت: بانکهای بزرگ واقعا ضربه دیدند از این رو فعلا تا مدتی تا مشاهده نکنند اوضاع به چه شکلی پیش می رود بازنخواهند گشت با اینهمه بانکهای کوچکتر مانند ناتیکسیس احتمالا تمایل بیشتری برای همکاری با تهران خواهند داشت.

    همچنین بازرگانان امیدوارند شرکت بیمه اعتبار صادرات کوفاس فرانسه به معاملات کمک کند.

    طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، کوفاس روز پنج شنبه با ایران قرارداد امضا کرد و وزیر صنعت این قرارداد را گام بزرگی توصیف کرد.

    در این بین امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد بانکهای مرکزی ایران و فرانسه رسما همکاریهای دو جانبه را ازسرگرفته اند تا به بانکهای ایرانی امکان دهند مبادلات مالی با فرانسه انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو