عصر بازار

مزایای همکاری اقتصادی ایران با فرانسه

عصر اعتبار- تقابل دو نگاه در روزنامه های صبح امروز در خصوص تعمیق روابط اقتصادی ایران و فرانسه مورد توجه بود. برخی بر این باورند که اقتصاد ایران در سایه این قراردادها در مسیر توسعه قرار می گیرد و رونق خواهد یافت اما در برابر، عده ای این همکاری را به سود اقتصاد فرانسه می دانند.

مزایای همکاری اقتصادی ایران با فرانسه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 10 بهمن 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

    *** دستاوردهای اقتصادی سفر روحانی به فرانسه، به نفع ایران یا پاریس؟
    همکاری های اقتصادی با پاریس و امضای تفاهم نامه های متعدد در حوزه اقتصاد از دریچه دو نگاه موافق و مخالف مورد تحلیل و بررسی روزنامه های صبح ایران قرار گرفت. برخی به دستاوردهای اقتصادی سفر رییس جمهوری به فرانسه و امضای قراردادها اشاره کردند و آن ها را گامی در جهت توسعه و رشد اقتصادی و همچنین از بین رفتن رکود دانستند و گروهی دیگر مدعی شدند که این تعامل اقتصادی به رشد اقتصادی فرانسه کمک خواهد کرد در حالی که وضعیت بازارهای ایران در حال رکود و کسادی است!
    روزنامه «ابرار اقتصادی» از آغاز تجارت بزرگ ایران و اروپا و تفاهم 30 میلیارد یورویی تهران و پاریس خبر داد.
    به گزارش ابرار، در این سفر 20 سند همکاری مشترک در عرصه های مختلف بین دو دولت به امضاء رسید و بخش های خصوصی ایران و فرانسه نیز بیش از 10 سند همکاری مشترک به امضاء رساندند. شرکت های فرانسوی در نخستین سفر اروپایی رییس جمهور ایران که کمتر از دو هفته پس از اجرایی شدن برجام انجام شد، قراردادهای همکاری به ارزش میلیاردها دلار امضا کردند.
    روزنامه «اعتماد» هم ضمن انتقاد از گروه هایی که سفر روحانی به فرانسه و استقبال پرشور از مقام های ایرانی را به طور ناقص بازتاب دادند، نوشت: ١٦ سال باید می گذشت تا دوباره رییس جمهوری فرانسه پیش پای رییس جمهوری کشورمان از پله های کاخ الیزه پایین بیاید. روحانی و اولاند با هم چشم در چشم می شوند. این قدم های کوتاه روی فرش قرمز مقابل کاخ الیزه تازه اول راه است. آغازی با ٢۰ قرارداد دو جانبه به ارزش ٣۰ میلیارد یورو. تهران و پاریس دوباره با هم «شریک» می شوند. شراکتی که ١٦ سال پیش روی همین فرش قرمز به اوج رسیده بود، هر چند شش سال بعد، یک خواب زمستانی طولانی به مدت یک دهه در انتظار این «شراکت» بود. فرانسوی ها روز پنجشنبه در پاریس روی خاطره این «خواب زمستانی» فرش قرمز پهن کردند اما در تهران منتقدان دولت ترجیح دادند مراسم استقبال فرانسوی ها از حسن روحانی را در قاب تصویری خلاصه کنند که او را در کنار وزیر خارجه این کشور روی سنگ فرش اینولید پاریس به نمایش می گذارد؛ نمایشی «ناقص».
    اعتماد در ادامه ضمن اشاره به تعمیق همکاری های ایران و فرانسه، به دیدارهای فرهنگی و ملاقات های اقتصادی مهم رییس جمهوری با مسوولان و مقام های فرانسه به طور کامل اشاره کرد.
    روزنامه «اقتصاد پویا» هم با اشاره به جزییات قرارداد «ایران خودرو» و «پژو» از سرمایه گذاری نقدی پژو و گسترش بازارهای صادراتی ایران خودرو خبر داد.
    «ایران» هم 45 میلیارد دلار قرارداد برای خرید هواپیما، تولید خودرو و فروش نفت را ارمغان اقتصادی سفر روحانی توصیف کرد و در یادداشتی نوشت: اولین سفر حسن روحانی پس از لغو تحریم های هسته ای به ایتالیا و فرانسه بود؛ سفری که همراهی هیأتی ٢۰۰ نفره در بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی از سوی رئیس جمهوری بخوبی رویکرد اصلی آن را برای ارتقای روابط اقتصادی و جلب سرمایه گذاری خارجی نشان می دهد. نگاهی به نتیجه توافق های صورت گرفته در جریان این دو سفر نشان دهنده بازگشت شرکت های بزرگ اروپایی به ایران است. پژو با سرمایه گذاری ٤۰۰ میلیون یورویی به ایران می آید و سیتروئن با همکاری ایران خودرو، سالانه 200 هزار خودرو تولید خواهد کرد.
    این روزنامه در ادامه به سایر قراردادهای امضا شده در این سفر اشاره کرد و افزود: آنچه به عنوان دستاوردهای اقتصادی این سفر برشمرده می شود، مجموعه ای از توافق هایی است که تا حد زیادی به رونق بخش های مختلف اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و می تواند جبران کننده رکودی باشد که پیش از این به واسطه تحریم ها مانع توسعه و شکوفایی این حوزه ها شده بود.
    این وضعیت البته مختص ایران نیست و طرف های اروپایی نیز از این طریق به مزیت های همکاری نزدیک اقتصادی با ایران پی خواهند برد.
    «همدلی» هم امضای 20 سند همکاری بین ایران و فرانسه را «تبلور قدرت دیپلماسی» نامید و عنوان کرد: بی شک این سفر را می توان سفری در راستای دیپلماسی سیاسی ایران در شرایط پسابرجام دانست. در این سفر، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه با امضای 20 سند همکاری، راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، تهران – پاریس در دوره پسابرجام گشودند.
    در برابر، برخی روزنامه های ناهمسو با دولت با انتشار گزارش هایی به دنبال القای این موضوع بودند که بازارهای داخلی ایران به رغم گشایش های اقتصادی صورت گرفته پس از اجرای برجام هنوز ابری است، رکود اقتصادی از بین نرفته و این شادی زودگذر است. دسته ای نیز بر این باورند که پیمان های اقتصادی ایران و فرانسه، تنها باعث رونق اقتصادی فرانسه خواهد شد!
    «تفاهم» مدعی شد: به همان اندازه که این روزها هوای رم و پاریس آفتابی است، کاسبی در تهران روزهای ابری را می گذراند و اقتصاد ایران همچنان روزهای سردی را سپری می کند؛ آنقدر سرد که برخی کسب و کارها منجمد شده اند. موجی از شادی چند روزی می شود که در چهره مهمانان ایرانی دو کشور اروپایی، نمایان شده است. سلفی می گیرند، از توافقات بزرگ خود با شرکای اروپایی شان می گویند، قرارداد امضا کرده و کلید همکاری هایشان را دست به دست می کنند. همه چیز برای جهش اقتصاد ایران گویا در امضای همین چند قرارداد نهفته شده؛حتی برخی هم، ذوق زده شده اند. شاید فکر می کنند که پخش شدن جوهر امضای شان به پای برخی قراردادها با شرکای اروپایی، می تواند چهره فرسوده اقتصاد ایران را رنگ و لعابی تازه بخشد؛ غافل از اینکه چهره این اقتصاد، تنها اندکی گریم شده است. در این میان، همه از امضای قراردادهایی می گویند که بعد از عطش 4ساله ایران در دوران تحریم، برای بسیاری کار بزرگی به نظر می رسد. کار بزرگی هم که باشد اما تنها یک شادی زودگذر است.
    «جهان صنعت» هم بر این باور است که «بازار کساد است».
    به نوشته این روزنامه، پیش بینی مردم این بود که قیمت کالاهای اساسی و بسیاری از کالاهای دیگر نظیر خودرو، لوازم خانگی، مسکن و خوراکی های پرمصرف پس از رفع تحریم ها کاهش یابد اما گشت وگذاری در بازارهایی نظیر خودرو و فروشگاه های مواد غذایی اعم از لبنیات، گوشت، مرغ ، میوه ، سبزی و تنقلات نشان می دهد که هنوز شاهد تغییرات چشمگیری در قیمت های پساتحریم نیستیم . از این رو مصرف کنندگان دیگر انگیزه ای برای خرید ندارند و فقط گه گاهی به امید تغییر کردن شرایط اقتصادی و ارزان شدن کالاها به بازار می روند اما وقتی با قیمت ها مواجه می شوند، باز هم با دست خالی به منزل بازمی گردند .
    البته مردم خیلی وقت است که به بازار لوازم خانگی و خودرو علاقه نشان نمی دهند و در نتیجه بازار این کالاها با رکود شدیدی مواجه شده است چراکه تحولات سیاسی باعث شده این تصور ایجاد شود که اوضاع اقتصادی با بهبود مواجه می شود و در پی آن قیمت ها پایین می آید اما این طور که مشخص است مردم در منگنه اوضاع بد اقتصادی گیر کرده اند و بیرون آمدن از این شرایط، نیازمند صبر طولانی تری است .
    روزنامه «جوان» هم می گوید که «فرانسه سود برجام را برده است».
    در نگاه جوان، قراردادهایی که در روزهای گذشته به خصوص در فرانسه امضا شد، به فروش قطعی بیش از10میلیارد دلار هواپیما در سال های پیش رو و تثبیت موقعیت فرانسوی ها در بازار خودرو ایران منجر شد؛ بازاری که افکار عمومی انتظار داشت حداقل بعد از بی مهری های فرانسوی ها در ایام تحریم ها، با خودروها و برندهای جدید مواجه شود. اما با تعجب بعد از اتمام سفر رئیس جمهور و عقد قرارداد، همان خودروهایی که فرانسوی ها از قبل از برجام برای بازار ایران در نظر گرفته بودند، با دو سال تأخیر و در سال 96 شمسی در ایران تولید خواهند شد. این در حالی است که هنوز مردم ایران نقش منفی فرانسوی ها در مذاکرات دور اول ژنو یا کارشکنی های فرانسوی ها در آخرین لحظات مذاکرات را از یاد نبرده اند.
    همچنین به ادعای «کیهان»، این قراردادها باعث رونق اقتصادی فرانسه خواهد شد.
    به نوشته این روزنامه، این نکته مهم نباید از نگاه مسئولان ما پنهان بماند طرف فرانسوی که از جهت کاهش سطح روابطش با ایران دچار زیان شده، اکنون به دنبال جبران کردن آن می باشد. برخی از قرارداد هایی که طی سفر رئیس جمهور به فرانسه مطرح شده نشان می دهد معادله ارتباط اقتصادی ایران و فرانسه بیشتر درجهت منافع فرانسه بوده است، جدای از قرارداد پژو که ذکر آن رفت، «ایران ایر» نیز پنجشنبه گذشته همزمان با سفر رئیس جمهور ایران به پاریس قراردادی برای خرید 118 هواپیمای ایرباس (به ارزش 25 میلیارد دلار) با طرف فرانسوی امضا کرد. اما نکته ای که این میان خودنمایی می کند هدف محوری مدنظر رئیس جمهور برای این سفر ها است که پیش از این جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان شده بود اما حاصل این سفرها نشان دهنده یک تغییر رویکرد از جذب سرمایه های خارجی به درون کشور به خرید و فروش می باشد!

    *** سکوت خمینی جوان شکست
    خبر رد صلاحیت آیت الله سید «حسن خمینی» هفته گذشته منتشر شد. اینک یادگار امام نسبت به رد صلاحیت خود واکنش نشان داده است و به دنبال اعلام اعتراض است. روزنامه ها از شکسته شدن سکوت خمینی سخن گفتند.
    به نوشته «آرمان» در مطلب «پایان سکوت»، «فعلا همین... در یکی، دو روز آینده در این باره سخن خواهم گفت... خاک پای مردم ایران بوده و هستم... » این جملات را آیت ا... سیدحسن خمینی در 6 بهمن پس از اطلاع از عدم احراز صلاحیتش در اینستاگرام فرزندش منتشر کرد. اخیرا نیز یادگار امام در جدیدترین پست اینستاگرامی خود، با انتشار عکسی از سه نسل خمینی (امام راحل، مرحوم حاج سیداحمد آقا خمینی و سید حسن خمینی) نوشت: «روز وصل دوستداران یاد باد.» از این جمله هویدا بود که او به زودی خواهد گفت چرا در انتخابات مجلس خبرگان شرکت می کند، چرا در آزمون شرکت نکرد و گلایه هایش را با مردم در میان خواهد گذاشت.
    این روزنامه افزود: تا دیروز گمانه زنی های زیادی درباره آنچه صورت گرفت که یادگار امام برای در میان گذاشتن با مردم در نظر داشت. در این ایام بزرگان زیادی به دلجویی از یادگار امام پرداخته و صلاحیت علمی و اخلاقی او را تایید کردند و برخی نیز همانند همیشه مشی هجمه را پیش گرفتند. برخی از او خواستند اعتراض کند. ... تا اینکه دیروز آیت ا... سید حسن خمینی با اشاره به شرایط پیش آمده درباره اعلام عدم احراز صلاحیت علمی اش برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: بیت امام راحل برای همیشه خادم مردم خواهد ماند و «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه بیش» را وجهه همت خود قرار داده و خواهد داد و چنین اتفاقاتی نباید در امید مردم نسبت به آینده درخشان نظام جمهوری اسلامی خللی ایجاد کند.
    روزنامه «روزان» نیز با اعلام این خبر که یادگار امام (ره) سخن گفت، آیت الله سید حسن خمینی را یک سرباز برای مردم و اندیشه و راه امام خمینی نامید.
    روزان همچنین جمله هایی از میان اظهارات سیدحسن خمینی برگزید و به نقل از وی نوشت: از اینکه صلاحیتم را احراز نکردند متعجبم/ با توجه به درخواست مردم و بزرگان اعتراض می کنم.
    روزنامه «فرهیختگان» نیز به نقل از این نامزد انتخابات مجلس خبرگان نوشت: بزرگان و مراجع و استادان عظیم الشأن نسبت به صلاحیت علمی این حقیر شهادت دادند و ده ها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز ضمیمه این پرونده شد که برخلاف انتظار نتوانست احراز حضرات آقایان را باعث شود احرازی که در سال ها و دوره های قبل، از راه های به مراتب ساده تر برای دیگران حاصل شده بود.

    *** اصولگرایان به دنبال وحدت
    در حالی که اردوگاه های سیاسی فعال در انتخابات به دنبال ارایه لیستی واحد از نامزدهای انتخاباتی خود هستند، خبرها از وجود اختلاف و نبود انسجام و وحدت میان نامزدهای اصلاح طلب حکایت دارد. این موضوع در برخی از روزنامه های امروز بیان شد.
    روزنامه «ابتکار» در این خصوص از رقابت 190 نفره اصولگرایان بر سر لیست 30 نفره خبر داد.
    به گزارش ابتکار، اصولگرایان در همایشی به مناسبت بزرگداشت شهادت شیخ نمر باقر النمر، آخرین وضعیت ائتلاف در این جناح را به مشورت نشستند. هرچند در این همایش نام بزرگداشت شیخ شهید عربستانی را بر خود داشت، اما تماما به حرف های انتخاباتی و سیاسی اختصاص یافت. از جمله مهم ترین محورهای مطرح شده در این همایش، تاکید چهره های اصولگرا به کناره گیری چهره های اصولگرایی که در لیست 30 نفره نهایی تهران حضور ندارند، بود. موضوعی که با وجود حضور 190 نفر از اصولگرایان در رقابت انتخاباتی، در صورت عدم تمکین کاندیداهای این جریان، شکست تازه ای را برای ائتلاف اصولگرایی – که در شرایط فعلی نیز چتر آن همه اصولگرایان را در بر نمی گیرد – به دنبال خواهد داشت.
    به نوشته این روزنامه، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نگرانی خود از این موضوع را به این صورت بیان کرد که «در حال حاضر بهترین عبادت تلاش برای تشکیل دو مجلس خوب و انقلابی است» و افزود: بهترین عبادت در حال حاضر تلاش برای به دست آوردن دو مجلس خوب و انقلابی است و چه بسا در قیامت به نمازها و روزه های ما توجه نشود و به عملکرد ما در زمینه انتخابات توجه شود؛ چراکه این عملکرد سرنوشت کشورمان را تعیین می کند. من نگران هستم که مبادا افرادی در مساله انتخابات کوتاهی کنند و در نهایت نمره قبولی نگیرند و سرنوشت کشور را با مشکل مواجه سازند. امیدواریم با استمداد از هدایت خداوند یک لیست 30 نفره برای تهران فراهم شود و در شهرستان ها نیز همین شیوه عملی شده و لیست های انتخاباتی تهیه شود.
    «قانون» هم در مطلب «همایش اصولگرایان منهای پاید اری» نوشت: گردهمایی شورای ائتلاف اصولگرایان با حضور برخی شخصیت های این جریان سیاسی، پنجشنبه در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد. نکته جالب این همایش که رسانه های محافظه کاران آن را «گردهمایی بزرگ»! خواندند، غیبت جریان های تندرو مانند پایداری بود. در این نشست حتی افرادی مانند حسن بیادی، مرضیه دستجردی و محمدعلی رامین نیز حضور داشتند ولی غیراز محمدسلیمانی که یکی از اعضای جریان پایداری به حساب می آید، هیچ یک از اعضای سرشناس این گروه به همایش اصولگرایان ورود نکردند! البته اینکه اصولگرایان به ویژه طیف هایی مانند مؤتلفه که سرنوشت خود را با پایداری ها گره زده است، دست رد به سینه رادیکال های محافظه کار بزند، بیش از حد خوش بینانه است ولی بسیاری از بزرگان اصولگرا و متفکران این جناح بزرگ سیاسی ایران، مخالف سرسخت حضور این جریان نواصولگرا در ائتلاف اصولگرایی هستند. برخی از این چهره ها حتی پایداری را گزینه خوبی برای ماندن در دایره اصولگرایی نمی دانند و معتقدند که اطمینان و اعتمادی به این جریان رادیکال در انتخابات نیست و ممکن است مانند انتخابات سال 92 که پشت پا به وحدت اصولگرایان زد، این بار نیز زیر میز بزند و بازی را خراب کند.

    *** در نقد حاشیه سازی برای دو هنرمند
    حضور «فاطمه معتمدآریا» بازیگر برجسته سینما در شهر کاشان و همچنین حضور «سالار عقیلی» خواننده موسیقی سنتی در شبکه ماهواره ای «من و تو»، در روزهای گذشته با واکنش های تند برخی گروه ها و افراد روبه رو شد. شرق در یادداشتی از دریچه فرهنگ به این موضوع نگریسته است.
    به نوشته شرق، در روزهای گذشته دو واقعه مشخص فرهنگی روی داد که با نگاه و تفسیری گذرا، می توان از خلال این دو رویداد، فضای عمومی حاکم بر فرهنگ ایران و قطب بندی های مختلف و گاه متضاد را در آن جست وجو کرد؛ یکی ماجرای توهین به فاطمه معتمدآریا در کاشان و دیگری سکوت برخی محافل خبری خاص در قبال گفت و گوی سالار عقیلی با یکی از شبکه های ماهواره ای. این معیار دوگانه را چگونه می توان تحلیل کرد؟ چگونه است که هنرمندی در داخل کشور با محدودیت مواجه می شود و دیگری با برخورداری از «رانت»، از همه امکانات رسانه ای داخل و خارج استفاده می کند؟ آیا دیگر بر کسی پوشیده مانده که آنچه رقیب، اغلب به عنوان ازدست رفتن «ارزش ها» در عرصه فرهنگ مطرح می کند امروز عملا سوژه ای نخ نما برای خارج کردن رقیب سیاسی از صحنه شده است؟ چگونه می توان این آغشته شدن عرصه فرهنگ را با «کف روی آب سیاست» توجیه کرد؟ کیست که نداند فرهنگ عرصه ای است مستقل از سیاست، که نگاه های جناحی و گروهی در آن به جز تخریب و تیشه به ریشه زدن فرهنگ این مملکت، کاری از پیش نمی برد. یکی از آفت های این چندسال، رانتی شدن عرصه فرهنگ بوده.
    این روزنامه نوشت: اتفاقی که در کاشان روی داد، اولین نمونه برخورد با هنرمندان مستقل در شهرستان هاست. برخلاف ادعای برخی رسانه های اصولگرا، این اتفاق ربطی به مردم فهیم این شهر ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی