عصر بازار

دلار به میل«کاهشی ها» حرکت کرد

تغییر جریان معاملات ارزی

عصر اعتبار- روز شنبه، تغییر جریان معاملات ارزی موجب برنده شدن نگرشی شد که اعتقاد داشت دلار در اولین روز هفته کار خود را با کاهش قیمت آغاز خواهد کرد.

تغییر جریان معاملات ارزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دهمین روز بهمن‌ماه، شاخص بازار ارز با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسید تا این ارز به میل «کاهشی»‌های بازار حرکت کرده باشد. در حالی که در گذشته، معاملات بازار نقدی تعیین‌کننده جریان قیمت بود، روز شنبه این بازیگران بخشی آتی بودند که با افزایش معاملات خود، جهت قیمت را تحت‌تاثیر قرار دادند. یکی از نشانه‌های تاثیرگذاری معاملات آتی، پایین بودن نرخ فردایی نسبت به نرخ نقدی بود که موجب شد در بازار قیمت فروش نقدی دلار برای حرکت به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر تمایل بیشتری داشته باشد. همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 2 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 947 هزار تومان رسید. این در حالی بود که سکه تحت‌تاثیر ماندگاری اونس در نزدیکی مرز هزار و 120 دلار در روز جمعه، در ابتدای روز شنبه کار خود را در کانال 950 هزار تومان آغاز کرده بود.


    شروع کاهشی

    در انتهای هفته گذشته یک نگرش دو قطبی در بازار ارز شکل گرفته بود که در یکسو قطب «افزایشی‌ها» قرار داشت و در سوی دیگر قطب «کاهشی‌ها». در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 638 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. به این ترتیب بازار بیشتر با خواست معامله‌گران کاهشی حرکت کرد و شروع کاهشی حتی نشانه‌ای از احتمال افت بیشتر بود. در ادامه اولین روز کاری هفته، قیمت دلار تا زیر 3 هزار و 630 تومان نیز پایین رفت، ولی در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روی قیمت 3 هزار و 630 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 10 تومان کمتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود.


    افزایش معامله‌گران آتی

    مهم‌ترین عاملی که به کاهش قیمت دلار کمک کرد، افزایش معاملات خالی فروشی در بازار دلار بود. روز شنبه، تعداد بازیگران آتی بیشتر از روزهای پیش بود و جریان معاملات بیشتر به سوی معاملات آتی منتقل شده بود. تغییر جریان معاملات به این سو موجب شد که قیمت نقدی دلار نیز از معاملات آتی بیشتر تاثیر بگیرد. در اولین روز هفته، در بیشتر مقاطع روز نرخ فردایی دلار پایین‌تر از نرخ نقدی دلار بود، امری که نشان‌دهنده دیدگاه کاهشی اکثر معامله‌گران بود. به گفته فعالان، نزدیک شدن به اتصال کامل به سوئیفت و توقف کاهش قیمت نفت دو عاملی بودند که انتظارات معامله‌گران ارزی را کاهشی کرده بودند. کاهشی شدن دیدگاه معامله‌گران، موجب افزایش فعالیت خالی‌فروشان ارزی شد که سعی داشتند با فروش صوری ارز کسب سود کنند. با این حال، «افزایشی»های بازار ارز اعتقاد دارند که افت قیمت روز شنبه بیشتر تحت‌تاثیر فعالیت همین خالی‌فروشان صورت گرفته است و با عادی شدن جریان معاملات، ‌قیمت وارد فاز افزایشی خواهد شد. به این ترتیب، کسانی که امید به افزایش قیمت دلار دارند، ‌همچنان امیدوار به بازگشت قیمت هستند. باید دید در روزهای آینده شاخص ارزی به کدام سو حرکت خواهد کرد و کدام نگرش بر دیگری غلبه خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی