عصر بازار

ریزش ۱۹ میلیارد دلاری دارایی‌های خارجی عربستان

عصر اعتبار- دارایی‌های خارجی بانک مرکزی عربستان در دسامبر به دلیل ریزش شدید قیمت نفت که این کشور را به برداشت از ذخایرش واداشت، بیش از ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

ریزش ۱۹ میلیارد دلاری دارایی‌های خارجی عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آمار بانک مرکزی عربستان نشان می‌دهد میزان ذخایر ارزی با حدود سه درصد کاهش، به بیش از 608 میلیارد دلار رسید و مجموع کاهش ذخایر در سال 2015 را به 115 میلیارد دلار رساند.

    اگرچه ذخایر ارزی عربستان همچنان یکی از بزرگترین ذخایر جهان به شمار می‌رود اما کاهش آن شرایط بغرنجی را منعکس می‌کند که به دلیل افت قیمت نفت برای این کشور به وجود آمده است. مقامات این کشور در تلاشند برای تامین کسری بودجه که سال گذشته به حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی رسید، منابع درآمد جدیدی را جایگزین درآمد صادرات نفت نمایند.

    قیمت نفت برنت حدود 30 درصد طی سال گذشته کاهش یافت و به 34 دلار در هر بشکه رسید. شاخص سهام تداول عربستان صعودی در 12 ماه گذشته 34 درصد ریزش کرده است.

    به گفته اقتصاددانان، برای اینکه روند کاهش داراییهای خارجی آهسته شود، قیمت نفت باید به بالاتر از 53 دلار در هر بشکه برسد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، افت چشمگیر قیمت نفت مقامات عربستان را واداشته میزان هزینه‌ها را کاهش داده و اوراق قرضه بیشتری منتشر کرده و از ذخایر ارزی خارجی برداشت کنند. همچنین دولت عربستان درنظر دارد سهام نهادهای دولتی شامل بیمارستانها و فرودگاهها و حتی شرکت نفتی آرامکو را بفروشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی