عصر بازار

هدایت دارایی‌های آزاد شده ایران به سمت صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر گفت: دارایی‌های آزاد شده بایستی به سمت صندوق توسعه ملی هدایت شود و صندوق توسعه ملی هم از منابع خودش برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مولد استفاده کند.

هدایت دارایی‌های آزاد شده ایران به سمت صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسماعیل ابراهیمی با اشاره به بخش‌های اولویت‌دار جهت استفاده از دارای‌های ارزی آزاد شده و چگونگی نظارت بر این هزینه‌کرد، گفت: چنانچه این دارایی‌ها در جهت تولید استفاده شود، برخلاف بسته خروج از رکود تورمی که هدف تحریک سمت تقاضا بود، شاهد یک زنجیره افزایشی تولید-مصرف و در نتیجه رشد اقتصادی خواهیم بود.

    ابراهیمی تصریح کرد: البته منظور صرفاً تاکید بر این منابع نیست، بلکه استفاده از این منابع و سایر منابع مورد لزوم برای تقویت تولید است و مشخصاً منابع حاصل از آزادسازی به تنهایی کافی نخواهد بود و تاکید ما براستفاده از این منابع جدید در مسیر تقویت تولید است.

    عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تاکید کرد: در حقیقت منظور این است که دولت بدهی‌های خود را از طریق انتشار اوراق مشارکت پرداخت کند، که انتشار این اوراق تورم‌زا نخواهد بود و این منابع را در جهت تقویت تولید و طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام صرف کند و صرف واردات بی‌رویه به خصوص واردات کالاهای مصرفی ننماید.

    وی افزود: دولت بایستی استراتژی توسعه صنعتی خود را به بخش‌های پیشرو محدود کند، که در این راستا دولت می‌تواند از منابع ارزی آزاد شده و صندوق توسعه ملی به صورت اهرمی در جهت جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کند.

    ابراهیمی اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی از محل آزادسازی دارایی‌های مسدود شده، ثبات و پایداری اقتصادی کشور را افزایش خواهد داد؛ چرا که وجود ذخایر ارزی کافی بانک مرکزی متضمن ثبات بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است و این موضوع اطمینان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جهت سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد ایران افزایش می‌دهد.

    عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر خاطرنشان کرد: بطور کلی این منابع باید در جهت افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی، اشتغال‌زایی و ایجاد فضای امن اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صرف گردد، تا بتوان به خروج از رکود امیدوار بود.

    وی با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذاران خارجی و بهره‌برداری از فضای ایجاد شده در پساتحریم، علاوه بر وجود جاذبه‌هایی نظیر منابع‌طبیعی، نیروی‌انسانی ارزان‌قیمت، انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و از همه مهم‌تر هاب منطقه بودن، مستلزم ثبات بازارهای اقتصادی کشور است، گفت: بنابراین انضباط پولی و مالی دولت و حفظ ذخایر ارزی بانک مرکزی به‌ واسطه دستیابی به ارزهای آزاد شده در راستای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و در جهت خروج از رکود بسیار حائز اهمیت است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی